کامبیز درم بخش، هنرمند نامدار ایرانی، درگذشت

به گزارش مجله یافان، کامبیز درم بخش از هنرمندان صاحب نام معاصر امروز در 15 آبان 1400 بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. او طراح، گرافیست، کارتونیست و کاریاکاتوریست زبردستی بود و چندین جایزه معتبر جهانی را در کارنامه خود داشت. تا به امروز چندین نمایشگاه مستقل از آثار او در کشور های مختلف جهان برگزار شده است.

کامبیز درم بخش، هنرمند نامدار ایرانی، درگذشت

او متولد 8 خرداد 1321 در شیراز است و فارغ التحصیل هنرستان هنر های زیبای تهران بود. او یکی از پیشکسوتان عرصه هنر های تجسمی به شما می آید که در طول بیش از 60 سال فعالیت مستمر، با نشریات مختلف ایرانی و خارجی همکاری کرده است و در فضای مجازی و در صفحه شخصی خود هم حضوری فعال داشت و طرح هایی را بسته به رویداد های پیرامون خود منتشر می کرد. او همچنین در زمینه تصویر گری کتاب های بچه ها، طراحی پوستر، کارت پستال و تقویم هم دستی بر آتش داشت و به همراه پسرش از میانه دهه 80 وارد عرصه انیمیشن سازی نیز شده بود.

در سال 1395 مستندی به نام سینمای کاغذی که نگاهی به زندگی و آثار او دارد، به کارگردانی جواد آتشباری منتشر شد.

او تا به امروز بیش از 50 نمایشگاه به شکل مستقل در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است و بسیاری از مراکز هنری، گالری ها و موزه های فرهنگی هنری در داخل و خارج از کشور، آثاری از این هنرمند را در معرض دید عموم گذاشته اند؛ موزه کاریکاتور بازل در سوئیس، خانه کارتون گابروو در بلغارستان، موزه هنر های معاصر تهران، آکادمی هنر، کتابخانه ملی، خانه صبا، سندیکای گرافیک ایرانیان، موزه آویگنون، موزه کارتون ورشو، موزه کاریکاتور استانبول ترکیه، موزه هیروشیمای ژاپن و شهرداری فرانکفورت از جمله مکان هایی هستند که میزبان آثار او هستند.

درم بخش کتاب هایی را هم در زمینه تصویر سازی، کارتون و کاریکاتور منتشر کرده است که از آن جمله می توان به بدون شرح، دفتر خاطرات فرشته ها، کتاب کامبیز، طنز اندیشان امروز ایران، المپیک خنده، سمفونی خطوط، میازار موری که دانه کش است، مینیاتور سیاه و اگر داوینچی مرا دیده بود اشاره کرد.

وی از جمله نوابغ و نادره کاران هنر های تجسمی به شمار می آمد که تا قبل از مرگش به طور مستمر فعالیت داشت. آثار درم بخش، اغلب حاوی خطوطی ساده و سیاه رنگ روی زمینه کاغذی سفید هستند که برگرفته از رویدادهای خاص و روزمره هستند و داستان های متفاوتی را روایت می کنند.

چندی پیش قبل از درگذشتش، او کتاب گربه و پرنده ها را به همت نشر کارنامه منتشر کرده بود که حاوی طراحی های او از گربه ها و پرنده ها در طی چندین سال است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1238

به "کامبیز درم بخش، هنرمند نامدار ایرانی، درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامبیز درم بخش، هنرمند نامدار ایرانی، درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید