چراغ قرمز اروپا به پناهجویان افغان

به گزارش مجله یافان، شش کشور عضو اتحادیه اروپا همزمان با پیشروی شبه نظامیان طالبان در خاک افغانستان، با ارسال نامه ای به نهاد اجرایی این اتحادیه نسبت به توقف فرایند اخراج آن دسته از پناهجویان افغان که درخواست پناهندگی آن ها رد شده، هشدار دادند.

چراغ قرمز اروپا به پناهجویان افغان

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، اتریش، دانمارک، بلژیک، هلند، یونان و آلمان در نامه ای به تاریخ 10 اوت که خطاب به کمیسیون اتحادیه اروپا نوشته شده، تصریح نموده اند که توقف بازگشت پناهجویان اخراج شده از خاک اروپا می تواند با مخابره پیامی غلط موجب افزایش انگیزه شهروندان افغانستان برای ترک خاک این کشور به مقصد کشور های عضو اتحادیه اروپا گردد.

این شش کشور در نامه ای که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است از کمیسیون اتحادیه اروپا خواسته اند تا با انجام مذاکره های پیگیر با دولت افغانستان زمینه بازگشت پناهجویان افغان به کشورشان را تسریع کند.

کشور های امضا کننده این نامه بعلاوه اذعان نموده اند که در خصوص شرایط حساس کنونی افغانستان که توجه به خروج نیرو های بین المللی قابل پیش بینی بوده، آگاهی کامل دارند. آن ها بعلاوه با اشاره به وجود 4.6 میلیون افغان آواره در منطقه از کمیسیون اروپا خواسته اند تا با افزایش همکاری با پاکستان و ایران حمایت همه جانبه ای را از پناهجویان افغان صورت دهد.

بسیاری از کشور های عضو اتحادیه اروپا از این که تحولات در افغانستان به تکرار بحران مهاجرت به اروپا که در سال های 2016-2015 رخ داد و موجب ورود بیش از 1 میلیون پناهجوی خاورمیانه ای به کشور های عضو اتحادیه شد نگرانند؛ بحرانی که ضمن تحمیل بار سنگین به نظام رفاهی و بهداشتی اتحادیه اروپا زمینه تقویت احزاب و گروه های راستگرای افراطی را فراهم کرد.

کمیسیون اروپا هم ضمن اعلام وصول این نامه اعلام نموده که به زودی به آن پاسخ خواهد داد. سخنگوی کمیسیون هم در پاسخ به این سوال که آیا افغانستان در حال حاضر کشور امنی محسوب می گردد، گفت که در سطح اتحادیه اروپا فهرستی از کشور های ناامن در رابطه با درخواست پناهندگی یا برای بازگشت پناهجویان وجود ندارد و قضاوت در این مورد با کشور های عضو است.

انتظار می رود که این موضوع در نشست اضطراری وزیران کشور اتحادیه اروپا در 18 اوت که با هدف آنالیز ابعاد شدت گرفتن مهاجرت از بلاروس به لیتوانی، لتونی و لهستان برگزار می گردد، مورد آنالیز قرار گیرد.

از سال 2015 تا کنون حدود 570 هزار افغان از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی نموده اند. تنها در سال 2020 نزدیک به 44 هزار افغان تقاضای پناهندگی خود را به کشور های اتحادیه ارائه نموده اند که موجب شده افغانستان پس از سوریه به اسم دومین کشور اعزام کننده پناهجو به اتحادیه اروپا شناخته گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1102

به "چراغ قرمز اروپا به پناهجویان افغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چراغ قرمز اروپا به پناهجویان افغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید