پنطی کاستی، کلیسای آشوریان در کرمانشاه

به گزارش مجله یافان، کلیسای پنطی کاستی کلیسایی متعلق به آشوریان است که در کرمانشاه، خیابان شریعتی، کوچه آرین واقع شده است. این اثر مربوط به دوره پهلوی دوم بوده و در تاریخ 17 مرداد 1383 با شمارهٔ ثبت 11058 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پنطی کاستی، کلیسای آشوریان در کرمانشاه

تاریخچه کلیسای پنطی کاستی

کلیسای پنطی کاستی در سال 1955 میلادی به تقاضای کشیش توما ناصری در شهر کرمانشاه بنا شد. در 13 بهمن 1388 (2 فوریه 2010 میلادی) کشیش ویلسون عیسوی، کشیش این کلیسا دستگیر شد و 54 روز را در زندان دستگرد اصفهان در بازداشت به سر برد. کلیسای پنطی کاستی از آن موقع تعطیل است.

وجه تسمیه کلیسای پنطی کاستی

پنطی کاستی واژه ای با ریشهٔ یونانی باستان (پـِنتِکُسته) به معنی پنجاهمین [روز]، و یکی از عیدهای اصلی در میان مسیحیان است. به باور مسیحیان پنجاه روز پس از برخاستن مسیح از مرگ (عید پاک)، روح القدس بنا بر وعده ای که مسیح داده بود بر حواریون نزول نموده است. این روز عید پنطیکاست یا پنجاهه نامیده می گردد.

چون تاریخ اتمام ساخت این کلیسا مصادف با عید پنطی کاستی بوده است، نام پنطی کاستی توسط کشیش توما ناصری برای آن انتخاب شده است.

ویژگی های معماری کلیسای پنطی کاستی

کلیسای پنطی کاستی در زمینی به مساحت 720 متر مربع و زیربنای 170 مترمربع در سال 1955 میلادی (1334 خورشیدی) ساخته شد. ساختمان کلیسا از آجر قرمز و ملات ماسه و سیمان ساخته شده است. ورودی کلیسا در ضلع شمالی قرار گرفته است که به شکل طاقی رومی پایدار بر روی دو ستون سنگی طراحی شده است.

کتیبه ای سنگی به زبان آشوری بر روی ورودی ساختمان نصب شده است. ضلع شرقی و غربی بنا هر یک دارای یک در و چهار پنجره با قوس های هلالی است. اقامتگاه خادم کلیسا در انتهای زمین و در پشت نمازخانه در دو طبقه به زیر بنای 120 مترمربع در هر طبقه ساخته شده است. پلان نمازخانه به شکل مستطیل است، اما در ضلع جنوبی به فضایی مدور به شکل نیم دایره منتهی می گردد که محل استقرار کشیش و خادمان و خواندن دعا است.

منبع: گردشبان
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 824

به "پنطی کاستی، کلیسای آشوریان در کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنطی کاستی، کلیسای آشوریان در کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید