پناهگاه حیات وحش جزیره شتور یکی از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان است

به گزارش مجله یافان، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، پناهگاه حیات وحش جزیره شتور یکی از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان است.

پناهگاه حیات وحش جزیره شتور یکی از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان است

این جزیره در فاصله 5/1 کیلومتری جنوب شرقی جزیره لاوان واقع شده و مساحت آن 4/1 کیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 10 متر است. تنها ارتفاعاتی که در این جزیره بوجود آمده اند، دو رشته از تپه های شنی در شمال و جنوب جزیره است. پوشش گیاهی این تپه ها بویژه در منطقه ها پست جزیره، از گیاهان شورپسند و مقاوم در مقابل کم آبی است که بطور پراکنده رشد کرده اند. حداکثر ارتفاع این گیاهان یک متر است. جزیره شتور جزیره ای است غیر مسکونی که هیچ گونه فعالیتی در آن دیده نمی شود. پرندگان موجود آن شامل چهار گونه پرستوی دریایی است که در جزیره تولید مثل می کنند.

در این جزیره تعداد زیادی مار سمی سیاه رنگو کوچک که معمولا زیر شن مخفی می شوند، مشاهده شده و به همین جهت به جزیره ماران نیز معروف است. همچنین لاکپشت های دریایی در سواحل آن تخم گذاری می کنند. صیادان و بومیان جزایر اطراف در هنگام طوفانی بودن دریا و همچنین برای جمع آوری لاکپشت ها و تخم پرندگان دریایی به این جزیره مسا فرت می کنند. شتور با اینکه مساحت بسیار کمی دارد، از مهمترین و با ارزش ترین زیستگاه های پرندگان و لاکپشت های دریایی در خلیج فارس و دریای عمان است.

تحقیقات و پژوهش های علمی در خصوص حیات وحش جزیره، جانوران مختلفی از جمله پرستوی دریایی، پشت دودی، پرستوی دریایی تیره، پرستوی دریایی کاکلی کوچک، بالان گلو سیاه، اگرت ساحلی، چکاوک کاکلی، عقاب ماهیگیر، سلیم شنی، حواصیل ساحلی، حواصیل ارغوانی، لاکپشت های دریایی، لاکپشت سرخ و سبز و عقابی و چرمی را مورد بررسی و شناسایی قرار داده است. بازدید از این جزیره همراه با راهنمایان آشنای محیط زیست و مجوزهای لازم امکان پذیر است.

منبع: همگردی
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1447

به "پناهگاه حیات وحش جزیره شتور یکی از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پناهگاه حیات وحش جزیره شتور یکی از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید