نحوه شستن پارچه جیر ؛ تمیز و براق مثل روز اول!

به گزارش مجله یافان، آیا تا به حال به لیبل و راهنمای لباس های خود دقت کرده اید که جنس پارچه ریون است یا پلی استر؟! ما این جنس پارچه ها را هر روز میپوشیم، اما هیچ نظری در رابطه با نگهداری از آنها نداریم. اگر لباسی که به تن میکنید را دوست دارید، بایستی به درستی از آن حفاظت کنید. بعنوان یک قاعده کلی به یاد داشته باشید، همیشه راهنمای مراقبت لباس را چک کنید. اگر جنس لباس شما کتان است به این معنا نیست که میتوانید به هر روشی که خواستید آن را بشویید و توقع داشته باشید همان کیفیت روز اول را داشته باشد. در این مطلب طریقه نگهداری و شستن پارچه جیر را به شما خواهیم گفت و امیدواریم موثر واقع شود.

نحوه شستن پارچه جیر ؛ تمیز و براق مثل روز اول!

طرز شستن پارچه جیر

1. پاک کردن کلی لباس جیر

از برس جیر برای پاک کردن کل سطح پارچه جیر خود استفاده کنید و آن را به صورتی که مسواک می زنید از بالا به پایین برس بکشید. این کار باعث می شود گردوخاک و کثیفی های روی و لابه لای بافت پارچه پاک شوند و کرک های روی پارچه به خلاف جهت به سمت بالا بیایند. این عمل باعث بهبود ظاهر کلی جیر شما می شود و لکه های تعبیه شده آسان تر پاک می شوند.

اگر برس مخصوص کفش جیر را در اختیار ندارید، اول با یک سوهان ناخن روی کفش بکشید و سپس با یک کتری آب یا اتو کفش را بخار بدهید. حرارت آب منافذ جیر را باز می کند و تمیز کردن کفش جیر راحت تر انجام می شود.

2. از بین بردن لکه های سخت پارچه جیر

وقتی کفش تان را واکس می زنید، پرزهای جیر در یک جهت فشرده می شود. برای اینکه پرزها از حالت فشردگی خارج شوند بهتر است بعد از واکس زدن با استفاده از برس مخصوص کفشِ جیر، کفش را به صورت رفت وبرگشت برس بزنید.

اگر پرزهای کفش خیلی کوبیده شده است و با برس کشیدن اصلاح نمی شود، با نوک یک چاقو سعی کنید پرزهای روی کفش را از حالت کوبیدگی خارج کنید.

استفاده از پکیج های مخصوص پارچه های جیر

روش دیگر استفاده از ابزارهای مخصوص پاک کردن پارچه های جیر است. این پکیج ها معمولاً در فروشگاه ها به فروش می رسند و استفاده از آن ها ریسک کم تری دارد. برای از بین بردن لکه های چربی از روی پارچه جیر ابتدا از برس مخصوص استفاده کنید و لکه های خشک شده را از بین ببرید. بعدازآن از پاک کن جیر استفاده کنید.

پاک کن جیر چیزی شبیه به پاک کن های معمولی است و به طور خاص برای پارچه های جیر طراحی شده است. آن را روی لکه بکشید و سپس از اسپری لکه بر مخصوص جیر استفاده کنید. در این مرحله اگر اسپری پاک کننده جیر ندارید می توانید از سرکه استفاده کنید. یک تکه پارچه را با یک قاشق چای خوری سرکه مرطوب کنید و پارچه را روی محل لکه بکشید.

استفاده از اسپری مخصوص پارچه جیر

با استفاده از اسپری مخصوص پارچه جیر یا به اصطلاح محافظ جیر روی سطح کل پارچه را اسپری کنید. این محافظ به تمیز ماندن لباس کمک می کند و از آن در برابر بسکمک از لکه ها مانند لکه روغن یا آب محافظت می کند. باید توجه داشته باشید که این اسپری، پارچه را در برابر یکسری لکه ها مانند خون، جوهر یا گل نگهداری نمی کند؛ اما این محافظ در برابر بسکمک از لکه های حاصل از سایش که در طول روز ممکن است به وجود بیاید، کمک می کند. شما می توانید این اسپری محافظ را به صورت آنلاین از فروشگاه هایی که تخصص آن ها جیر و چرم است، خریداری کنید.

استفاده از محلول سرکه برای تمیز کردن لباس جیر

از محلول سرکه استفاده کنید. این محلول باید حاوی یک پیمانه سرکه و دو برابر آب باشد. از یک پارچه نرم پنبه ایی یا کهنه نخی برای تمیز کردن محل لکه ها استفاده کنید. پارچه را به مواد آغشته کنید و محل موردنظر را با فشار ملایم ماساژ دهید. در این گام نکات زیر را درنظر بگیرید:

  • سعی کنید پارچه یا کهنه را کاملاً خیس و اشباع نکنید فقط باید مرطوب باشد.
  • اجازه دهید قبل از پوشیدن لباس قسمت مرطوب کاملاً خشک شود.

استفاده از آب، سرکه و الکل

با آب و سرکه می توانید لکه جوهر را از کفش تان بزدایید. برای تمیز کردن کفش جیر تان که جوهری شده؛ یک قسمت سرکه سفید را با سه قسمت آب سرد رقیق کنید. با استفاده از یک کهنه این محلول را روی لکه جوهر بمالید. حداقل نیم ساعت صبر کنید تا کفش خشک شود. باقی مانده سرکه و لکه را با یک برس مخصوص جیر تمیز کنید.

برای پاک کردن لکه جوهری سمج از الکل استفاده کنید. اگر بعد از استفاده از مخلوط آب و سرکه برای تمیز کردن کفش جیر، لکه جوهری باقی مانده است؛ با یک گوش پاک کن الکل ضدعفونی (ایزوپروپیل الکل) را روی لکه بفشارید. با یک حوله الکل باقی مانده روی جیر را تمیز کنید. با برس زدن کفش جیرتان به آرامی باقی مانده الکل و لکه جوهر از روی کفش تان پاک خواهد شد.

سخن آخر

همه ما پارچه جیر را به خاطر نرمی، لطافت و زیبایی بیش ازاندازه ای که دارد می شناسیم و در بسکمک از موارد، کیف و کفش های جیر، کت وشلوارهای جیر و دیگر قطعات تهیه شده از این پارچه محبوب را مورداستفاده قرار می دهیم. پارچه جیر با تمام ویژگی های مثبتی که دارد، بسیار سخت تمیز می شود و بعضاً لکه بری نادرست از آن باعث می شود که بافت پارچه به شدت آسیب ببیند و پرزهای آن از بین برود. به همین دلیل توصیه می کنیم ترفندهای این مطلب را برای شستن پارچه جیر به کار گیرید تا به لباس یا کفش جیر خود آسیب نزنید.

همچنین توجه داشته باشید که شما می توانید در انگیزه روش شستن پارچه مخمل را نیز آموزش ببینید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 545

به "نحوه شستن پارچه جیر ؛ تمیز و براق مثل روز اول!" امتیاز دهید

1 کاربر به "نحوه شستن پارچه جیر ؛ تمیز و براق مثل روز اول!" امتیاز داده است | امتیاز: 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه شستن پارچه جیر ؛ تمیز و براق مثل روز اول!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید