مهم ترین دلایل چاقی بچه ها

به گزارش مجله یافان، عضو هئیت مدیره انجمن تغذیه ایران گفت: عوامل ژنتیکی و مسائل محیطی مانند الگو های غذایی و سبک زندگی در بروز چاقی بچه ها موثر هستند.

مهم ترین دلایل چاقی بچه ها

مرجان بهزادی مقدم عضو هئیت مدیره انجمن تغذیه ایران در گفت وگو با خبرنگار درباره بروز چاقی در سنین پایین اظهار کرد: پدیده چاقی در بچه ها به دلایل مختلفی رخ می دهد، از تأثیر عوامل ژنتیکی گرفته تا مسائل محیطی که شامل الگو های غذایی و سبک زندگی است.

او در ادامه گفت: در حال حاضر مهم ترین عاملی که امکان اصلاح آن وجود دارد، سبک زندگی است. عوامل دیگری مانند گرایش بچه ها به مصرف تنقلات ناسالم که حاوی کالری بالایی هستند بدون اینکه احتیاج های فرد را به مواد مغذی مورد احتیاج برآورده نمایند، عدم مصرف کافی سبزیجات، حذف وعده صبحانه که مهم ترین وعده غذایی است، تغییر الگو های سالم غذایی و مصرف فراوان فست فودها، تمایل به مصرف غذا های چرب، شور و شیرین، عوامل مهم بروز چاقی در سنین پایین هستند.

بهزادی مقدم بیان نمود: علاوه بر عوامل بالا علت هایی مانند تغییر ساعت خواب و بیداری های شبانه باعث می گردد که مصرف تنقلات در این ساعات بیشتر شده و به دنبال آن وزن بچه ها افزایش پیدا کند.

استفاده زیاد از رسانه ها و دنیای مجازی باعث بی تحرکی و دوری از فعالیت های فیزیکی می گردد که خود از عوامل چاقی است. چرا که وقتی کودک ساعت های طولانی در حال استفاده از فضای مجازی است، ناخودآگاه به ریزه خواری ادامه می دهد ضمن اینکه تحرک کافی نیز برای سوخت و ساز ندارد.

تاثیر تغذیه در پیشگیری و درمان افسردگی +میزان مجاز مصرف روزانه میوه و سبزی

او درباره درمان این عارضه گفت: حتما باید به مادران آموزش تغذیه صحیح کودک ارائه گردد. روش دیگر تحلیل برنامه های غذایی روزانه کودک و آنالیز پیادآمد های تغذیه هفتگی بچه ها و شناخت اشتباهات به عمل آمده در تغذیه روزانه، ارائه توصیه های عملی و کاربردی به خانواده ها برای برطرف تدریجی روش های غلط است.

بهزادی مقدم بیان نمود: باید تعدیل تدریجی و حذف کامل میان وعده های غذایی پرانرژی و فاقد مواد مغذی لازم مانند چیپس، پفک، هله و هوله، شربت ها و نوشابه ها در برنامه غذایی بچه ها انجام بگیرد. روش دیگر افزایش به کارگیری مقدار بیشتری از فیبر های محلول یا نامحلول در گنجانیدن غذا های تهیه شده از غلات، حبوبات و سبزیجات مختلف و تعدیل تدریجی و حذف کامل شکلات شیرینی، کیک و بستنی های روزمره و جایگزینی آن ها با میوه های فصل و دانه ها و مغز ها (آجیل شیرین و شور به صورت متعادل و متنوع) است.

او توضیح داد: یکی دیگر از راهکارها افزایش زمان فعالیت های جسمی و بازی های دسته جمعی، کاهش زمان تماشای تلویزیون، ایجاد نظم در ساعات خواب زودهنگام شبانه، رعایت وعده های اصلی و میان وعده ها، حذف نکردن وعده صبحانه، تغذیه در محل تعیین و زمان مشخص و ظروف اختصاصی کودک است.

بهزادی مقدم در سرانجام بیان نمود: باید خانواده ها خونسردی توام با قاطعیت در برابر تغذیه کودک داشته باشند و از به کارگیری زور و اجبار برای میل کردن حتمی تمام غذا خودداری نمایند.

هرچه سن آغاز چاقی پایین تر باشد، عوارض دراز مدت آن بیشتر، خطرناک تر و احتمال درمان چاقی برای همواره بسیار ضعیف تر خواهدشد به همین دلیل اقدام فوری جهت تاثیرگذاری در فرایند اضافه وزن بچه ها و نوجوانان بسیار موثرتر واقع خواهدشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 64

به "مهم ترین دلایل چاقی بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین دلایل چاقی بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید