قدیمی ترین خطای دیداری دنیا در کدام تصویر نقش بسته بود؟

به گزارش مجله یافان، در شماره اکتبر 1892 نشریه Fliegende Blätter، یک مجله طنز آلمانی، تصویری چاپ شد که یک خطای دیداری را نشان می داد.

قدیمی ترین خطای دیداری دنیا در کدام تصویر نقش بسته بود؟

سوالی که با تماشا این تصویر در فکر ایجاد می گردد این است که این تصویر طرحی از سر خرگوش است یا سر اردک؟

هر کس متناوب و پیوسته می توانست یکی از این دو را ببیند. نیم قرن بعد، این تصویر دوباره در کتاب تحقیقات فلسفی لودویگ ویتگنشتاین در سال 1953 ظاهر شد، جایی که فیلسوف مشهور از این مثال استفاده کرد تا نشان دهد که چگونه بعضی از چهره ها و امور را می توان به بیش از یک روش تفسیر کرد.

در طول هفتاد سال آینده، توهم اردک خرگوش بار ها در کتاب ها، مجلات و وب سایت ها ظاهر شد.

توهم اردک خرگوش یک توهم کلاسیک است، اما مطمئنا اولین نیست.

عمل اسلیو معده
رزرو هتل
خرید ساک پارچه ای

در طول تاریخ بشر، هنرمندان از تکنیک های مختلفی برای فریب دادن مخاطب و ایجاد خطای ادراکی بینایی استفاده نموده اند، مانند ایجاد تصوری از عمق در نقاشی های دیواری صاف با استفاده از ترکیبی هوشمندانه از سایه و روشن، که به عنوان اثر trompe-lœil نیز شناخته می گردد.

بعضی شواهد حاکی از آن است که حتی هنرمندان پارینه سنگی که دیوار های غار را با نقاشی های اسب و گاومیش کوهان دار تزیین می کردند، از برآمدگی های طبیعی صخره برای افزودن حس حجم و عمق به آثار هنری خود با زیرکی استفاده می کردند. آثار هنری ماقبل تاریخ که در غار Font-de-Gaume در فرانسه یافت شده است، به ویژه قابل توجه است.

دانکن کالدول،که هنر پارینه سنگی چندین غار در فرانسه را آنالیز نموده ، کشف نموده که در سراسر غار فونت دو گوم، حکاکی ها و نقاشی هایی از ماموت ها و گاومیش کوهان دار دیده می گردد که اغلب در خطوط یا ویژگی های دیگری با هم اشتراک دارند و این همپوشانی همان خطای دیداری اردک - خرگوش را ایجاد می کرد.

کالدول می گوید که این جفت ماموت-گاومیش کوهان آهن را چنان منظم در سراسر غار پیدا نموده است که نمی تواند تصادفی باشد. در واقع، کالدول مجسمه کوچکی نیز پیدا کرد که حکاکی شده بود تا جزئیات یک گاومیش کوهان دار در یک طرف و جزئیات یک ماموت در طرف دیگر را نشان دهد.

کالدول معتقد است که شباهت های فیزیکی بین این دو شکل حیوانات، آن ها را کاندیدای ایده آلی برای هنرمندان ماقبل تاریخ نموده است تا تصاویر مربوطه خود را در یک تصویر روی هم قرار دهند.

نمونه دراماتیک دیگری از توهم ماموت-گاومیش کوهان دار بر روی کنده کاری یک نیزه پیدا شده در Canecaude دیده می گردد. در این قطعه، هم ماموت و هم گاومیش کوهان دار دیده می گردد علاوه بر این، جزئیات کوچکباعث می گردد کل تصویر دوگانه باشد و یک لحظه یک جاندار را ببینید و در لحظه دیگر، حیوان دیگری را.

اندرو هاولی در نشنال جئوگرافیک می نویسد:

جزئیات اصلی در این اثر چشم ها هستند. چشم بالایی و هلال زیر آن را به صورت عاج هم می توان دید.

یک چشم پایینی در کنار پای جلویی وجود دارد که باز می توان عاج هم دید و به بالای سر گاومیش کوهان دار امریکایی تبدیل گردد.

به نظر نمی رسد این جزئیات و ظرافت ها با هدف دیگری نقش بسته باشند و تصادفی باشند. پس می توان آنها را هنری حلاقانه دانست.

نمونه دیگری از یک خطای دیداری اولیه را می توان در معبد آیرواتسوارا در استان تامیل نادو جنوب هند یافت. این خطای دیداری بدون ابهام است.

این نقش برجسته به وضوح دو حیوان را نشان می دهد که یک سر مشترک دارند. بسته به این که روی کدام موجود تمرکز کنید، باید یک فیل یا یک گاو نر ببینید. این معبد به وسیله راجاراجا دوم امپراتور چولا در قرن دوازدهم ساخته شد و آن را به قدیمی ترین خطای بصری تأیید شده در دنیا تبدیل کرد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 4 خرداد 1402 بروزرسانی: 4 خرداد 1402 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1592

به "قدیمی ترین خطای دیداری دنیا در کدام تصویر نقش بسته بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین خطای دیداری دنیا در کدام تصویر نقش بسته بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید