فرصتی دوباره برای معرفی میراث طبیعی ایران زمین، اورامانات به ثبت جهانی یونسکو می رسد؟

به گزارش مجله یافان، چیزی تا رقم خوردن اتفاقی تاریخی برای ساکنان منطقه بهشتی اورامانات باقی نمانده است.

فرصتی دوباره برای معرفی میراث طبیعی ایران زمین، اورامانات به ثبت جهانی یونسکو می رسد؟

اورامانات منطقه ای زیبا، تاریخی، بکر و دست نخورده بین کرمانشاه و کردستان است؛ منطقه ای با روستا هایی چسبیده به هم و خانه های سنگی و پلکانی که سقف یکی حیاط خانه دیگری است. بر اساس شواهد باستانی سکونت انسان در هورامان از دوران پارینه سنگی میانی تا دوران معاصر بوده است.

پهنه جغرافیایی منطقه اورامانات شامل شهرستان پاوه و شهرستان جوانرود، بخشی از ثلاث باباجانی و قسمتی از شهرستان روانسر در استان کرمانشاه و در استان کردستان هم شهرستان سروآباد و کامیاران و سنندج است.

از حدود چهارسال قبل یعنی سال 1396 اقدامات برای ثبت جهانی شدن اورامانات در دستور کار نهاده شد؛ اما اقدامات اساسی از سال 1398 آغاز شد. پس از پیگیری های زیاد، ارزیاب یونسکو 31 شهریور 1399 وارد ایران شد و تیرماه 1400 را زمان رسیدگی به این پرونده اظهار داشت.

حالا، اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو پس از وقفه یکساله به علت شیوع کرونا، از 25 تیر تا 9 مرداد در شهر فوجوئوی چین برگزار خواهد شد. نشستی که قرار است در آن پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات به همراه راه آهن تاریخی از ایران مورد داوری قرار گیرند. مونسان وزیر میراث فرهنگی در سفر چند روز پیش خود به استان کردستان اظهار داشت اورامانات تا خاتمه تیر ثبت جهانی خواهد شد و این نویدی برای جهانی شدن و رونق مالی این منطقه است.

ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، علاوه بر رونق مالی آن منطقه، فرصتی ویژه برای جذب جهانگرد خارجی به کشور و آن منطقه را فراهم می نماید.

ایران تا به امروز در لیست میراث جهانی یونسکو (میراث فرهنگی ملموس) 22 مورد ثبت شده دارد که بعضی از آن ها عبارتند از: چغازنبیل (شوش)، میدان امام (اصفهان)، تخت جمشید (فارس)، بیستون (کرمانشاه)، شهر تاریخی یزد، بازار تبریز، کاخ گلستان (تهران) و شهر سوخته (سیستان و بلوچستان). بعلاوه آثار ایران در لیست میراث طبیعی یونسکو دشت لوت و جنگل های هیرکانی هستند.

در حال حاضر چین و ایتالیا هر کدام با 55 مکان رکورد بیشترین مکان هایی را که در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند، در اختیار دارد.

حالا باید منتظر ماند و دید در 14 روز آینده و پس از آنالیز پرونده های مختلف از همه کشورها، آیا اورامانات به اسم جدیدترین اثر تاریخی و طبیعی ایران به ثبت جهانی می رسد یا نه؟

باشگاه مجله یافان

منبع: گردشبان
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1098

به "فرصتی دوباره برای معرفی میراث طبیعی ایران زمین، اورامانات به ثبت جهانی یونسکو می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصتی دوباره برای معرفی میراث طبیعی ایران زمین، اورامانات به ثبت جهانی یونسکو می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید