عشایر صاحب کتابخانه سیار می شوند

به گزارش مجله یافان ، محمدیان در ارتباط زنده تلفنی با برنامه تقاطع فرهنگ رادیو گفت و گو در رابطه با راه اندازی کتابخانه های سیار برای عشایر، گفت: قصد داریم با راه اندازی یک مسابقه، به خروجی فرهنگی که خلق کتابخانه عشایری است، نائل آییم.

عشایر صاحب کتابخانه سیار می شوند

وی در خصوص چرایی شکل گیری این پدیده فرهنگی گفت: یک و نیم درصد جمعیت کشور، مردمان عزیز عشایر تشکیل می دهند که افرادی سخت کوش، قانع و غیور هستند و طبیعتا ما به عنوان فعالانِ یک سازمان فرهنگی موظف به ارائه خدمات مورد نیاز آن ها هستیم.

محمدیان ادامه داد: در این راستا بحثی مطالعاتی را شروع کردیم تا الگویی را برای طراحی کتابخانه ای مختص عشایر ارائه دهیم.

وی فراخوان مسابقه ای با محتوایی مشابهِ این طرح را مقدمه ای برای راه اندازی کتابخانه ای هم ماهیت با زندگیِ کوچ نشینی مطرح نمود و گفت: در این مسابقه درپی ایجاد کتابخانه ای هستیم که با اقلیم، بستر و زیست بوم طبیعی عشایر توجه دارد.

محمدیان گوناگونی ایلات و عشایر و نیز زیباشناسی این مردمان را رویکرد دیگر این کتابخانه سیار مطرح نمود و اضافه کرد: نقش فرهنگ ساز و کاربردی کتابخانه ها از دیگر سطوح ارزش آفرین این طرح است.

سرپرست دفتر آموزش و پژوهش نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین بهره گیری از تکنیک های نوین و فناورانه در ساخت این کتابخانه ها را متذکر شد و گفت: هزینه کرد بهینه در ساخت و ساز چنین نهاد فرهنگی، باید مد نظر باشد.

محمدیان در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو، مسابقه مذکور را موجب توقف در طرح اتوبوس های سیار کتاب ندانست و ادامه داد: مسابقه طراحیِ این کتابخانه درپی ایجاد یک الگوست و بعدها برای خلق فیزیکی آن طراحی خواهد شد.

وی گفت: گروه های مختلف قادر خواهند بود در این مسابقه شرکت کنند ولی طراحان و معماران صنعتی [گروه تخصصی خواهند بود].

محمدیان اضافه کرد: معیار اصلی ما توجه به نیاز عشایر عزیز است.

وی همچنین چشم انداز بررسی آثار را برای تاریخ خرداد 1400 پیش بینی کرد و گفت: ثبت نام تا 24 اردیبهشت ماه 1400 امکان پذیر است و ارسال آثار تا 30 اردیبهشت اتفاق می افتد.

محمدیان بارگذاری امکاناتی نظیر چند رسانه ای و کامپیوتری را از جمله اقدامات جانبی در کنار این کتابخانه ها برشمرد و گفت: این طرح به سواد آموزی نیز کمک خواهد کرد و بهبودی در جهت اوقات فرهنگی خواهد بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 919

به "عشایر صاحب کتابخانه سیار می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عشایر صاحب کتابخانه سیار می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید