سیگنال های خروج اقتصاد از رکود

به گزارش مجله یافان، خبرنگاران : شامخ کل اقتصاد ایران در آذر امسال به 47.77 واحد رسید؛ رقمی که هرچند نشان دهنده تداوم رکود در بخش اقتصاد است، اما می توان گفت شدت رکود آن نسبت به آبان (45.7 واحد) کمتر شده است.

سیگنال های خروج اقتصاد از رکود

به گزارش مجله یافان ؛ سیگنال های خروج اقتصاد از رکود در حالی در آذر ماه ارسال شده است که طبق نظرسنجی اجرا شده از بنگاه های اقتصادی کشور، شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در آذرماه نشان دهنده آن است که به طور میانگین طی سه ماه گذشته، نرخ کاهش کمتری در میزان فعالیت های اقتصادی وجود داشته است و فرایند نزولی شاخص کل طی 6 ماه گذشته کمترین میزان کاهش در فعالیت ها را ثبت کرده است. نتایج این نظرسنجی نشان می دهد درحالی که در این ماه برخی فعالیت ها در بخش خدمات و کشاورزی با رکود بیشتری نسبت به آبان روبرو بودند (تعطیلی سراسری بسیاری از مشاغل خدماتی در نیمه اول آذر)، اما ملایم تر شدن نرخ کاهش شاخص کل در آذر، به دلیل بهبود فعالیت ها در بخش ساختمان و صنعت است.در جریان استخراج این شاخص، اگر عدد شامخ بیش از 50 واحد باشد، نشان می دهد که اقتصاد در حال توسعه است، درحالی که هر رقمی زیر 50 واحد، از قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض و رکود حکایت دارد.

شرایط شاخص های اقتصاد

شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده در آذرماه 46.13 است و نسبت به آبان (39.84) شدت کاهش آن بسیار کمتر است. این شاخص به رغم آنکه همچنان کمتر از 50 است اما نرخ کاهش آن نسبت به شدت فرایند نزولی که طی ماه های اخیر داشته کمتر شده، به گونه ای که طی 14 ماه اخیر (از مهر سال گذشته) کمترین نرخ کاهش را داشته است.

شاخص میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی در آذرماه 51.3 به دست آمده که نسبت به آبان ماه (46.11) فرایند افزایشی داشته و طی 10 ماهه گذشته بیشترین مقدار خود را به ثبت رسانده است که چشم انداز روشن تری را برای ماه های پیش رو به همراه دارد.

شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری شده (76.64) که از اردیبهشت ماه فرایند افزایشی شدیدی داشته است، برای دومین ماه پیاپی از شتاب این فرایند افزایشی کاسته شده است.

قیمت فروش محصولات تولید شده یا خدمات ارائه شده در آذرماه (56.73) نرخ افزایش بسیار ملایم تری را نسبت به فرایند 8 ماهه خود از ابتدای سال داشته است که بیشتر به دلیل کاهش قیمت مواد اولیه وارداتی و کاهش تقاضای مشتریان است.

شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده 56.38 است که طی 7 ماهه اخیر بیشترین مقدار خود را به ثبت رسانده است، نشان دهنده انتظارات خوش بینانه و چشم انداز بهتر اقتصادی در دی ماه است.

به طورکلی با ادامه محدودیت های ناشی از کووید 19 در آذرماه فعالان اقتصادی بخش خدمات بار دیگر با کاهش در فعالیت ها روبرو شدند این در حالی است که شرایط در بخش ساختمان و خدمات بهتر شده است و افزایش شاخص میزان استخدام نیز چشم انداز روشن تری را نسبت به ماه های پیش رو نشان می دهد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 770

به "سیگنال های خروج اقتصاد از رکود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیگنال های خروج اقتصاد از رکود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید