سیر تحول شرکت های بزرگ: از گاراژها تا امپراتوری های امروزی

به گزارش مجله یافان، در این مقاله به مرور بعضی از بزرگ ترین شرکت های جهان می پردازیم که فعالیت خود را از مکان های کوچک مانند گاراژ یا خانه های کوچک شروع کردند و به امپراتوری های تجاری امروزی تبدیل شدند.

سیر تحول شرکت های بزرگ: از گاراژها تا امپراتوری های امروزی

1. اپل: از گاراژ استیو جابز تا اپل پارک

استیو جابز (Steve Jobs) در گاراژ خانه دوران کودکی خود در کالیفرنیا شروع به کار روی اپل کرد. امروزه، اپل یکی از بزرگ ترین شرکت های دنیا است و دفتر مرکزی آن، اپل پارک در سال 2024، نماد پیشرفت تکنولوژیکی و طراحی پیشرفته است.

2. هارلی-دیویدسون: از یک انبار کوچک چوبی تا موزه مدرن

شرکت هارلی-دیویدسون در سال 1903 در یک انبار 10 در 15 اینچی در ویسکانسین شکل گرفت. امروز، نسخه ای از همان انبار کوچک در موزه هارلی-دیویدسون نمایش داده می گردد تا یادآور تاریخچه این برند بزرگ موتورسیکلت باشد.

3. آمازون: از خانه اجاره ای جف بزوس تا غول تجارت الکترونیک

جف بزوس (Jeff Bezos) در سال 1995، آمازون را از خانه اجاره ای خود در بلوو، واشنگتن با اجاره ماهیانه 890 دلار شروع کرد. امروز، آمازون یکی از بزرگ ترین شرکت های خرده فروشی و فناوری دنیا است.

4. فیس بوک: از اتاق خوابگاه مارک زاکربرگ تا شبکه اجتماعی دنیای

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) کار خود را با ساخت فیس بوک در اتاق خوابگاه خود در دانشگاه هاروارد شروع کرد. امروز، فیس بوک به یک پلتفرم دنیای تبدیل شده که میلیاردها کاربر را به هم متصل می نماید.

5. این-اند-اوت: نوآوری از گاراژ هری اسنایدر

در سال 1948، هری اسنایدر (Harry Snyder)، بنیان گذار این-اند-اوت (In-N-Out)، سیستم دوطرفه برای سرویس دهی رستوران های فست فود را از گاراژ خود اختراع کرد. امروز، این برند یکی از محبوب ترین رستوران های فست فود در آمریکا است.

6. گوگل: شروع در گاراژ کوچک در منلو پارک

لری پیج (Larry Page) و سرگئی برین (Sergey Brin)، بنیان گذاران گوگل، در سال 1998 گاراژی در منلو پارک را اجاره کردند و موتور جستجوی خود را ساختند. امروز، گوگل بخشی از غول تکنولوژی آلفابت (Alphabet) است.

7. HP: از گاراژ به امپراتوری فناوری

در دهه 1930، بیل هیولت (Bill Hewlett) و دیوید پاکارد (David Packard) شرکت HP را در گاراژ پاکارد در پالو آلتو (Palo Alto) تأسیس کردند. این گاراژ در سال 1987 به عنوان یک مکان تاریخی ثبت شد و HP در سال 2000 آن را با قیمت 1.7 میلیون دلار خرید.

8. دیزنی: از یک گاراژ کوچک در لس آنجلس تا امپراتوری تفریح

والت دیزنی (Walt Disney) در دهه 1920 امپراتوری خود را از یک گاراژ کوچک در لس آنجلس شروع کرد. دیزنی امروزه یکی از بزرگ ترین شرکت های تفریح در دنیا است و تأثیر عمیقی بر فرهنگ دنیای دارد.

9. متل: از گاراژ تا غول اسباب بازی سازی

متل (Mattel) به عنوان یک کارگاه کوچک در گاراژ در سال 1945 تأسیس شد. این شرکت با فراوری اسباب بازی هایی مانند باربی (Barbie)، به یکی از بزرگ ترین شرکت های اسباب بازی دنیا تبدیل شده است.

10. کارخانه کوکاکولا در دوبلین، جورجیا

در سال 1912، اولین کارخانه کوکاکولا در دوبلین، جورجیا راه اندازی شد. کوکاکولا که امروزه یکی از شناخته شده ترین برندهای نوشیدنی در دنیا است، از این کارخانه کوچک به امپراتوری دنیای نوشیدنی ها تبدیل شد.

11. اولین شعبه دری کوئین در جولیِت، ایلینوی

دری کوئین (Dairy Queen) در سال 1940 اولین شعبه خود را در جولیِت، ایلینوی افتتاح کرد. این رستوران فست فود امروزه به یکی از محبوب ترین برندهای زنجیره ای در دنیا تبدیل شده است.

12. سامسونگ: شروع از فراوری نودل و فروش مواد غذایی

شرکت سامسونگ (Samsung) در سال 1938 به عنوان یک کسب وکار کوچک فراوری نودل و فروش مواد غذایی در کره جنوبی شروع به کار کرد. امروزه، سامسونگ یکی از بزرگ ترین شرکت های تکنولوژی و الکترونیک در دنیا است.

13. نینتندو: فراوری کارت های بازی دست ساز

نینتندو (Nintendo) در سال 1889 در ژاپن تأسیس شد و در ابتدا به فراوری کارت های بازی هانافودا (Hanafuda) مشغول بود. امروز نینتندو یکی از بزرگ ترین شرکت های بازی های ویدیویی است.

14. آدیداس: از کارگاه کوچک تا برند دنیای

در 18 اوت 1949، آدی داسلر (Adi Dassler) شرکت آدیداس (Adidas) را در شهر کوچک هرتسوگن آوراخ، آلمان تأسیس کرد. همان سال، او اولین کفش های برند آدیداس را ثبت کرد که به زودی به یکی از مشهورترین کفش های ورزشی در دنیا تبدیل شد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 14 شهریور 1403 بروزرسانی: 14 شهریور 1403 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1667

به "سیر تحول شرکت های بزرگ: از گاراژها تا امپراتوری های امروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر تحول شرکت های بزرگ: از گاراژها تا امپراتوری های امروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید