تور استانبول ارزان: زیبایی می خواهید؟ به قصر دلما باغچه استانبول بروید!

به گزارش مجله یافان، کاخ دلما باغچه کجاست؟ | Dolmabahçe Palace

امروزه سبک معماری مبتنی بر تزئینات اغراق شده و بسیار زیاد؛ کمتر در معماری مدرن استفاده شده و نمونه آثاری مانند کاخ دلما باغچه کمتر ساخته می گردد. این قصر زیبا در شهر استانبول با تزئینات بیرونی سبک نئوکلاسیک و تزئینات منحصر به فرد داخلی خود همیشه مورد توجه گردشگران قرار داشته و شامل بخش های مختلفی از جمله سوئیت های تشریفاتی یا Selâmlık حرمسرا و محل اقامت ولیعهد یا Veliaht Dairesi است. از این کاخ بعدها به عنوان موزه ملی نقاشی در ترکیه استفاده شد. با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به کاخ دلما باغچه دیدنی بزنیم.

تور استانبول ارزان: زیبایی می خواهید؟ به قصر دلما باغچه استانبول بروید!

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

این کاخ به وسیله سلطان عبدالمجید اول از پادشاهان عثمانی (1839 تا 1861 میلادی) ساخته شده و قصر و مقر حکومت از کاخ توپکاپی Topkapı به این قصر تجملاتی و پرهزینه در حاشیه تنگه بسفر منتقل شد. وی نام این محل را دلما باغچه dolma bahçe به معنی پر شده با باغچه ها انتخاب کرد، زیرا این محل پیش از ساخته شدن قصر نو، به عنوان تفرجگاه موردعلاقه سلاطین پیشین عثمانی مانند سلطان احمد یکم و سلطان عثمان دوم مورد استفاده قرار گرفته و باغ ها و آلاچیق های زیبایی در آن ایجاد شده بود. تیم طراح و سازنده این قصر شامل عبدالمجید Abdül Mecit معمار سلطنتی؛ نیکوگوس آقا Nikoğos و گارابد بایلان Garabed Balyan بودند که پیروز به ساخت یک قصر با سبک تلفیقی عثمانی - اروپایی شده و ماحصل کار به گونه ای بود که چشم هر بیننده ای را خیره می کرد. بر اساس سنت کاخ سازی عثمانی ها در این کاخ هیچ عمارت کلاه فرنگی وجود نداشته و بخش خارجی آن به نسبت تزئینات با شکوه و خیره نماینده داخلی، بسیار ساده تر طراحی شده است.

گفته می گردد طراح خانه اپرای پاریس برای انجام طراحی داخلی این قصر به عثمانی فراخوانده شده و این موضوع خود می تواند، پاسخی منطقی برای تزئینات بسیار باشکوه و اغراق شده موجود در بخش های داخلی قصر دلما باغچه باشد. عملیات ساخت این قصر در سال 1854 به انتها رسیده و دو سال پس از آن سلطان به همراه خانواده اش به این قصر منتقل شدند.

اگر چه این قصر از نظر معماری و تزئینات دارای شکوه و ارزش فراوانی است اما باید به این نکته اشاره نمود که اقدامات و سیاست های سلطان عبدالمجید اول موجب ضعف و سستی امپراطوری عثمانی شده و زمینه ساز سقوط این امپراطوری را فراهم کرد.

اهمیت این قصر در زمان پس از انتها امپراطوری عثمانی و جنگ جهانی اول نیز ادامه داشته و آتاتورک در سالهای نخست تاسیس جمهوری در ترکیه از این قصر به عنوان محل اقامت خود در استانبول استفاده نموده و در روز دهم نوامبر سال 1938 میلادی نیز در همین محل درگذشت.

امروزه گردشگران در هنگام ورود به این قصر با دروازه ای بسیار با شکوه و تزئین شده روبرو می شوند که یک برج ساعت بسیار زیبا نیز در این محل واقع شده است. این برج به وسیله سرکیس بالیان Sarkis Balyan در فاصله سال های 1890 تا 1895 برای سلطان عبدالحمید دوم (1876 تا 1909) ساخته شده بود. لازم به ذکر است در نزدیکی این برج یک کافه وجود دارد که دارای چشم اندازی بسیار دیدنی به تنگه بسفر بوده و قیمت غذا و نوشیدنی های آن نیز بسیار مناسب است که این موضوع سبب شده تا گردشگران زیادی در حین بازدید از این محل، به این کافه نیز سر بزنند.

قصر دلما باغچه در میان یک باغ زیبا قرار داشته و به سه بخش عمده تقسیم می گردد. که سوئیت های تشریفاتی، حرمسرا و اقامت گاه ولیعهد هستند. ورود به این قصر به طور اجباری باید به همراه گروه های 50 نفره و با سرویس دهی نامطلوب به وسیله راهنمایان داخلی انجام گردد. در این بازدید، تاکید اصلی بر سوئیت های تشریفاتی بوده و بخش هایی از حرمسرا نیز دیده می گردد اما برای دیدنی موزه نقاشی باید خودتان به تنهایی اقدام کنید و دیدن این بخش شامل خدمات بازدید گروهی نمی گردد. در زمان های پرترافیک از نظر حضور گردشگران، تورهایی که توضیحات خود را به زبان انگلیسی ارائه می نمایند هر 10 دقیقه و در حالت عادی هر 25 دقیقه یک بار فعالیت و گردش در این قصر را شروع می نمایند.

لازم به ذکر است، حداکثر تعداد مجاز ورود بازدیدنماینده به این قصر، 3 هزار نفر در طول روز است که این تعداد معمولا در روزهای تعطیل و آخر هفته به حد نصاب می رسد. توصیه می کنیم در صورت امکان برای بازدید از این کاخ در روزهای بین هفته اقدام نموده و خود را برای ایستادن در صف های طولانی و زیر آفتاب تند و مستقیم آماده کنید.

اگر در فصل تابستان قبل از ساعت 3 عصر و در فصل زمستان قبل از دو ظهر به این محل مراجعه کنید باید به طور اجباری بلیط سوئیت های تشریفاتی و حرمسرا را همزمان تهیه کنید. اما اگر در ساعات پس از زمان اعلام شده در بالا نیز مراجعه کردید، می توانید تنها یکی از این دو بلیط را تهیه و به بازدید آن بروید. در این شرایط ما پیشنهاد می کنیم سوئیت های تشریفاتی را انتخاب کنید زیرا در این محل می توانید تزئینات فوق العاده و لوسترهایی بسیار زیبا که از جنس ورقه های باکارا Baccarat ساخته شده اند را دیدن کنید. دقیقا در بیرون دروازه این کاخ، مسجد دلما باغچه در خیابان معلم ناجی Muallim Naci Caddesi واقع شده است که طراحی ان به وسیله نیکوگوس بالیان Nikoğos Balyan و در سال 1853 صورت گرفته است.

دسترسی به باغ دلما باغچه در استانبول

آدرس: استانبول، ناحیه اروپایی بشیکتاش، محله ویشنزاده،، خیابان دلمه باغچه، کاخ دلمه باغچه

مدت پیشنهادی بازدید: 2 تا 3 ساعت

تلفن: 00902122369000

هزینه: بازدید از کاخ: 60 لیر ترکیه | بازدید از بخش حرم: 40 لیر ترکیه

در نظر داشته باشید کارت بازدید از موزه های استانبول شامل این محل نمی گردد و باید برای بازدید از کاخ دلما باغچه بلیط جداگانه تهیه کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1343

به "تور استانبول ارزان: زیبایی می خواهید؟ به قصر دلما باغچه استانبول بروید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استانبول ارزان: زیبایی می خواهید؟ به قصر دلما باغچه استانبول بروید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید