زراعت چوب در کانون های ریزگرد خوزستان

به گزارش مجله یافان، خبرنگاران/خوزستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: به جای استفاده از اعتبارات دولتی برای تثبیت کانون های ریزگرد خوزستان، در برنامه است که از این عرصه ها برای فراوری چوب استفاده گردد؛ بخش خصوصی با سرمایه گذاری در این زمینه، علاوه بر تثبیت کانون های ریزگرد خوزستان، به ایجاد اشتغال نیز می پردازد.

زراعت چوب در کانون های ریزگرد خوزستان

کوروش کیانی در جلسه شورای برنامه ریزی خوزستان که امروز (27 دی ماه) برگزار گردید، با اشاره به طرح توسعه زارعت چوب در خوزستان اظهار کرد: حدود 16 هزار هکتار عرصه مناسب برای کاشت گونه های چوب ده به ویژه گونه اوکالیپتوس در خوزستان شناسایی شده است که عمده این عرصه ها در کانون های ریزگرد قرار دارند.

به گزارش مجله یافان، وی اضافه کرد: منابع تامین آب این گونه های چوب ده نیز به وسیله آب های نامتعارف پیش بینی شده است؛ زهآب نیشکر، زهآب پرورش ماهی آزادگان و تصفیه فاضلاب صنعتی اهواز از جمله منابع آبی در نظر گرفته شده برای آبیاری این عرصه ها هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان توضیح داد: عرصه های مورد نظر برای کشت، جانمایی و تعیین شده اند و قرار است در فاز اول در سطح یک هزار و 700 هکتار اجرایی گردد. طرح های اجرایی برای سایر عرصه ها نیز تهیه شده است و پیگیر مجوز تامین آب برای این طرح ها هستیم.

کیانی مطرح کرد: به جای استفاده از اعتبارات دولتی برای تثبیت کانون های ریزگرد خوزستان، در برنامه است که از این عرصه ها برای فراوری چوب استفاده گردد؛ بخش خصوصی با سرمایه گذاری در این زمینه، علاوه بر تثبیت کانون های ریزگرد خوزستان، به ایجاد اشتغال نیز می پردازد.

وی اضافه کرد: این طرح، قطعا بر شرایط اقلیمی و آب و هوایی شهرستان اهواز نیز اثرگذاری مثبت خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با بیان اینکه حدود 350 هزار هکتار کانون فوق بحرانی ریزگرد در خوزستان وجود دارد، گفت: با اقدامات صورت گرفته در طرح های نهال کاری، بوته کاری و مدیریت روان آب ها بیش از 230 هزار هکتار از این عرصه ها تثبیت شده است اما ضروری است این اقدامات تداوم پیدا نمایند.

کیانی مطرح کرد: با توجه به بارندگی ها، رویکرد اداره کل منابع طبیعی از انتقال آب بین حوضه ای و نهال کاری در کانون های ریزگرد، به سمت مدیریت روان آب ها تغییر نموده است. به جز 230 هزار هکتاری عرصه ریزگرد تثبیت شده، باید برای سایر عرصه ها نیز برنامه داشته باشیم و کار انجام گردد تا شاهد تثبیت همه عرصه های ریزگرد استان خوزستان باشیم.

وی اعلام نمود: برای توسعه زارعت چوب باید ردیف اعتباری برای فراوری نهال در خوزستان در نظر گرفته گردد تا در درون استان نهال فراوری کنیم. این کار باعث می گردد بتوانیم در حاشیه اراضی زراعی و عرصه های ریزگرد به توسعه زراعت چوب بپردازیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 778

به "زراعت چوب در کانون های ریزگرد خوزستان" امتیاز دهید

1 کاربر به "زراعت چوب در کانون های ریزگرد خوزستان" امتیاز داده است | امتیاز: 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زراعت چوب در کانون های ریزگرد خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید