رونمایی از نسخه برقی خودروی محبوب ایرانیان
به گزارش مجله یافان، کیا EV5 وفاداری خود به مدل مفهومی را کاملاً حفظ نموده است و تنها در بعضی جزئیات کوچک تفاوت هایی با آن دارد.
به گزارش دیجیاتو، کمپانی کیا طبق وعده قبلی خود از مدل برقی EV5 در نمایشگاه خودروی چنگدو پرده برداری کرد. این خودرو که درواقع نسخه فراوری انبوه کانسپتی به همین نام محسوب می گردد، مثل EV9 طراحی جسورانه و هیجان انگیزی دارد. کیا می گوید این کراس اوور برقی را برای خانواده های جوان هزاره سوم طراحی نموده است و کابین آن را بخشی از خانه می داند. در مدل پایه، EV5 با یک موتور برقی 215 اسب بخاری وارد بازار خواهد شد.
وفاداری کیا EV5 به نسخه کانسپت
کیا EV5 وفاداری خود به مدل مفهومی را کاملاً حفظ نموده است و تنها در بعضی جزئیات کوچک تفاوت هایی با آن دارد. این ویژگی سبب شده است که EV5 از چهره ای بسیار مدرن و متمایز برخوردار باشد. از لحاظ ابعاد، این کراس اوور تازه طولی برابر با 4615 میلی متر دارد و فاصله محوری آن به 250 میلی متر می رسد. با چنین تعییناتی باید گفت EV5 جثه ای مشابه با اسپورتیج دارد و در کلاس کراس اوور های کامپکت طبقه بندی می گردد.
طراحی داخلی مدرن
مثل نمای بیرونی، کیا EV5 در داخل کابین هم طراحی جذابی دارد. در این خودرو طراحان و مهندسان کمپانی سه ویژگی راحتی، طراحی به روز و استفاده از مواد پایدار و سازگار با محیط زیست را در دستورکار قرار داده اند.
داشبورد این خودرو میزبان دو نمایشگر لمسی در پشت فرمان خوش فرم است. کیا از انتشار اطلاعات کامل خودداری نموده و ابعاد نمایشگر ها تعیین نیست؛ ولی احتمالاً این نمایشگر ها مقدار ای برابر با 12.3 اینچ دارند. در زیر نمایشگر مربوط سیستم اینفوتینمنت، دریچه های مربوط به سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده اند. اطراف این دریچه ها، چند دکمه لمسی و فیزیکی برای کنترل امکانات مختلف وجود دارد. روی کنسول میانی دو پورت USB تایپ C، پد مخصوص شارژ بی سیم تلفن همراه، دو جالیوانی و یک محفظه کوچک به چشم می خورد.
اما یکی از ویژگی های جالب کابین به صندلی های جلوی تقریباً یکپارچه مربوط می گردد. همان طور که در تصاویر ضمیمه شده مشاهده می کنید، بخشی از صندلی سرنشین کناری با عبور از روی کنسول میانی، تا نزدیکی صندلی راننده امتداد پیدا نموده است. درنتیجه همچون بعضی از مدل های قدیمی، صندلی های ردیف جلو کیا EV5 ساختاری مثل یک نیمکت عریض دارند.
سیستم نورپردازی داخلی با توانایی نمایش 64 رنگ متنوع دیگر ویژگی قابل ذکر کابین کیا EV5 است. این سیستم قابلیت تنظیم شدت روشنایی را دارد و چنانچه سیستم های کمکی خطری بالقوه را تشخیص دهند، با چشمک زدن راننده را مطلع می نماید.
تعیینات فنی کیا EV5
آورده تازه کیا روی پلتفرم اختصاصی E-GMP فراوری می گردد. مدل مخصوص بازار چین به یک موتور برقی با 215 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور مجهز است. نیروی فراوریی به وسیله این موتور به سمت چرخ های جلو ارسال می گردد. به غیر از این نسخه، به احتمال زیاد کیا نسخه ای دوموتوره از EV5 را نیز عرضه خواهد نمود.
رینگ های کیا EV5 مقدار ای برابر با 21 اینچ دارند.
درباره ظرفیت باتری و برد حرکتی کیا EV5 اطلاعات رسمی در دست نیست، ولی یکی از نشریات کره ای ادعا می نماید این خودرو به باتری 82 کیلووات ساعتی مجهز خواهد بود. این نشریه برد حرکتی با این باتری را حدود 600 کیلومتر تخمین است. ناگفته نماند کره ای ها برای تأمین باتری EV5 به سراغ شرکت BYD رفته اند. باتری به کاررفته در این کراس اوور برقی از سری موسوم به Blade و از نوع لیتیوم-آهن-فسفات است.
کیا EV5 تا خاتمه سال در چین عرضه می گردد. سایر بازار های بین المللی نیز پس از چین میزبان این خودروی برقی خواهند بود. در رابطه با قیمت EV5 حرفی به میان نیامده است، ولی پیش بینی می گردد این کراس اوور کره ای دارای برچسبی در حدود 40 هزار دلار باشد.
منبع: فرارو