فرایند صعودی ابتلا به کرونا؛ واکسیناسیون سراسری شروع شد

به گزارش مجله یافان، تهران (پانا) - افزایش آمار مبتلایان و فوتی های کرونا و خطر شکل گیری موج چهارم بیماری، شروع واکسیناسیون کرونا در کشور، انتقاد به مصوبه معافیت مالیاتی کارانه پزشکان، افزایش وام نوسازی تاکسی های فرسوده و تصویب آیین نامه اجرایی قانون حمایت بیمه ای و قضایی محیط بانان بخشی از خبرهای حوزه اجتماعی است در هفته ای که گذشت.

فرایند صعودی ابتلا به کرونا؛ واکسیناسیون سراسری شروع شد

در هفته ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا نهاده شد. در ادامه مروری بر مهم ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

تا به امروز یک میلیون و 488 هزار و 981 نفر به این بیمای مبتلا شده اند و 58 هزار و 686 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند و تا کنون یک میلیون و 272 هزار و 287 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

همچنین بر اساس آخرین تحلیل ها، 36 شهرستان در شرایط نارنجی، 178 شهرستان در شرایط زرد و 234 شهرستان نیز در شرایط آبی قرار دارند. شهرستان های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در شرایط نارنجی قرار دارند.

افزایش مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان ها

در هفته ای که گذشت میزان مبتلایان به بیماری کرونا رو به افزایش است و به گفته ضا صالحی، متخصص بیماری های عفونی، بار مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان ها با شیب ملایمی رو به افزایش است و شرایط فعلی اپیدمی در کشور ما بسیار ناپایدار و شنماینده است بنابراین عادی انگاری شرایط می تواند احتمال بازگشت اپیدمی به شرایط ناگوار پیک های قبلی را افزایش دهد. به گفته وی، شکل گیری موج چهارم بیماری در کشور کاملا به مردم بستگی دارد و در صورت وقوع پیک چهارم با پیک عادی روبرو نیستیم و با توجه به ویروس جهش یافته انگلیسی، قدرت انتقال و فوتی ها بیشتر خواهد بود.

آغاز واکسیناسیون سراسری علیه کرونا در ایران

واکسیناسیون سراسری علیه بیماری کرونا در کشور طی مراسمی نمادین در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران و استان های دیگر با دستور رئیس جمهوری در هفته ای که گذشت آغاز شد. واکسیناسیون در ایران با محموله واکسن روسی کرونا که چند روز گذشته بخشی از آن وارد کشور شده است، با اولویت بخش های ICU بیمارستان های ریفرال آغاز شد. پارسا نمکی - فرزند وزیر بهداشت نیز اولین نفر تزریق نماینده واکسن کووید-19 بود.

تعداد نوبت دریافت این واکسن دو نوبت است که به فاصله 21 روز از یکدیگر تجویز می گردد و بنا به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می گردد که تست مثبت PCR نداشته باشند، اما به طور کلی در فرایند واکسیناسیون منعی برای تزریق به افرادی که قبلا مبتلا شده اند وجود ندارد. در عین حال بر اساس اعلام وزارت بهداشت، واکسیناسیون کرونا برای عموم افرادی که در گروه های اولویت دار قرار دارند اختیاری است و الزامی برای این کار وجود ندارد.

ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به شهرهای زرد مسافرپذیر

به دلیل ویژگی های خاص ویروس کووید 19، سرعت انتشار و انتقال در فصل زمستان، شیوع ویروس جهش یافته در اقصی نقاط جهان و عدم دستیابی به درمان قطعی باید اذعان داشت که این شرایط شنماینده بوده به نحوی که برابر اخبار و گزارش ها فرایند نزولی در بعضی از شهرستان ها و استان ها متوقف و مجدد شاهد افزایش مراجعات و حضور در مراکز درمانی هستیم. در هفته ای که گذشت، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اظهار داشت که به منظور مدیریت فرایند بیماری در بعضی از شهرهای زرد مسافرپذیر ممنوعیت ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی و جریمه 500 هزار تومانی در صورت عدم رعایت مشخص شده، اجرایی می گردد. بر این اساس این مقررات در همه شهرستان های با شرایط زرد در سه استان مازندران، گیلان و گلستان و شهرهای مشهد، شیراز، قم، کیش، قشم، بوشهر و بندرعباس که در صورت شرایط زرد، ممنوعیت مورد نظر اعمال خواهد شد.

انتقاد به یک مصوبه مجلس

مجلس در راستای اصلاح ساختار بودجه سال 1400، تصمیماتی در ارتباط با معافیت کارانه پزشکان گرفته است. از طرفی کمیسیون تلفیق و بودجه، حقوق اعضای هیات علمی و قضات را از مالیات پلکانی و کارانه پزشکان را از سقف حقوق پرداختی به کارکنان دولت معاف نموده است که به نظر می رسد این تصمیم مجلس به معنای مآغازیت بخشیدن به حقوق بالای پزشکان است. محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار می گوید: تصمیمات مجلس درباره معافیت مالیاتی کارانه پزشکان و معافیت مالیاتی هیات علمی ها و قضات منطقی نیست زیرا موجب مآغازیت حقوق های غیرمعمول می گردد و ناعدالتی را افزایش می دهد.

وام نوسازی تاکسی های فرسوده 90 میلیون تومان شد

با افزایش قیمت های خودرو، موضوع نوسازی تاکسی های فرسوده به مشکل برخورده است که سازمان های متولی برای حمایت از تاکسیرانان تسهیلاتی را در نظر گرفته اند. در هفته ای که گذشت، محمد روشنی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از افزایش وام نوسازی تاکسی های فرسوده به 90 میلیون تومان اطلاع داد و گفت: این وام از ابتدای اسفندماه به تاکسیرانان متقاضی پرداخت می گردد. به گفته وی، این وام از ابتدای اسفندماه با کارمزد 4 درصد با بازپرداخت 7 ساله پرداخت خواهد شد.

وی تاکید می نماید: کاری که مجلس انجام داده است در راستای تعارض منافع است. مشکل اصلی نظام سلامت موضوع تعارض منافع است. تعارض منافع به شکل های مختلف در نظام سلامت بروز پیدا می نماید. وقتی می گوییم چرا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از 14 سال اجرا نشده است به دلیل تعارض منافع در نظام سلامت است زیرا فکر می نمایند اگر قانون اجرا گردد به ضرر پزشکان است در صورتی که اینگونه نیست و بودجه این قانون در جای دیگری است اما نمی خواهند کادر پرستاری رشد کند.

تصویب آیین نامه اجرایی قانون حمایت بیمه ای و قضایی محیط بانان

اوایل سال جاری قانون حمایت بیمه ای و قضایی محیط بانان ابلاغ شد و بر اساس یکی از بندهای این قانون، شش ماه زمان پس از ابلاغ درنظر گرفته و وزارت دادگستری موظف شده بود با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و حسب مورد با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی، آیین نامه اجرایی را تدوین کند و آیین نامه، در هیات وزیران به تصویب برسد. سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در هفته ای که گذشت از تصویب آیین نامه اجرایی قانون حمایت بیمه ای و قضایی از کارکنان اجرایی یگان های حفاظت سازمان محیط زیست و سازمان جنگل بانی در هیات دولت اطلاع داد. بر اساس ماده یک، ماموران یگان حفاظت دستگاه های اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی در قالب دستورالعمل تشکیل یگان های حفاظت در دستگاه های اجرایی مشمول این قانون می شوند. این آیین نامه همچنین از افراد غیر از ماموران یگان حفاظت که از سوی دستگاه های مشمول به حسب مورد برای انجام ماموریت سازمانی استفاده می شوند، تشکل های مردم نهاد، همیاران طبیعت، نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای سایر دستگاه ها بر اساس مواد 9، 16 و 20 قانون مدیریت بحران کشور مصوب سال 1398، حمایت بیمه ای و قضایی می نماید.

آنالیز لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت به کجا رسید؟

لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت پس از حدود 10 سال کش و قوس بین دولت و قوه قضاییه، بالاخره در نیمه دی ماه سال جاری در دولت به تصویب رسید و در آخرین روزهای دی ماه سال جاری برای آنالیز نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. این لایحه سال 90 از سوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تدوین شد. لایحه ای که در ابتدا 5 فصل و 92 ماده داشت اما پس از 6 بار ویرایش در آذر سال 91 به 5 فصل و 81 ماده تغییر پیدا کرد. تغییراتی که همچنان ادامه داشت تا اینکه لایحه مذکور پس از 3 سال بازنویسی، در دولت یازدهم به 5 فصل و 77 ماده تغییر یافت. این لایحه به دلیل دارا بودن موارد جزایی برای آنالیز به قوه قضاییه ارسال و نهایتا در شهریورماه سال 98 به دولت بازگشت داده شد. لایحه مذکور که نام آن به حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت تغییر یافته است هر چند دیر به تصویب رسیده است اما در صورت تصویب می تواند برای عاملان خشونت خانگی، بازدارنده باشد. به گفته فاطمه قاسم پور، عضو فراکسیون زنان مجلس، لایحه مذکور مراحل قانونی خود را برای آنالیز در کمیسیون های مربوطه در مجلس شورای اسلامی طی می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 884

به "فرایند صعودی ابتلا به کرونا؛ واکسیناسیون سراسری شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند صعودی ابتلا به کرونا؛ واکسیناسیون سراسری شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید