دلیل تشکیل صف های میلیونی فروش سهام

به گزارش مجله یافان، هنوز 2 ماه از سرانجام روز های منفی بورس نگذشته بود که بازهم بازار سرمایه بر اثر بی تدبیری دولتمردان وارد فاز ریزش شد.

دلیل تشکیل صف های میلیونی فروش سهام

به گزارش گروه اقتصادی مجله یافان، در 6 ماه گذشته بورس فرایندی نزولی به خود گرفته است. بسیاری از سهامداران که به تشویق دولت وارد بازار سرمایه شده اند، تا 70 درصد از سرمایه خود را از دست داده اند.

دقیقا روز 16 مرداد و 3 روز قبل از آغاز ریزش تاریخی بورس، رئیس جمهور در هیئت دولت می گوید: با شرایطی که بورس دارد صندوق های ما می تواند فعال تر بشود. بخش دولتی به تدریج بعد از سرمایه گذاری و به ثمر رساندن باید کم کم کنار بفرایند و صاحب سهام باشند و این برای آینده فعالیت آن ها ثمربخش تر است. با شرایطی که بورس نشان می دهد اوضاع بهتر خواهد شد؛ مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند.

مردم نیز در این مدت همه سرمایه های خرد خود را وارد بازار سرمایه کردند. اما نمی دانستند غول بورس همه سرمایه های آن ها می بلعد و آن ها تنها می توانند نظاره گر باشند که تصمیمات دولت و سازمان بورس، رفتار شرکت های حقوقی و نوسان گیران و در آخرین مرحله از این سرمایه سوزی، بازارگردانان چگونه چوب حراج به سرمایه هایشان می زنند.

کاهش 45 درصدی بازار سرمایه از 19 مرداد تا 20 آبان و کاهش 400 هزار واحدی شاخص کل طی هفته های گذشته، سهامداران حقیقی را با ضرر و زیان جدی روبرو کرده است. حتی صندوق پالایش یکم که قرار بود توزیع کننده ثروت و دارایی دولت میان مردم باشد، این روز ها با 50 درصد کاهش قیمت روبرو شده است.

بسیاری از سهامداران که روز گذشته مقابل سازمان بورس تجمع کرده بودند، معتقدند: دولت هر کاری در توان داشته است، برای کسب سود و جبران کسری بودجه خود از بورس انجام داده است و حال که باید برای 50 میلیون سهامدار کاری کند و از بازار سرمایه حمایت کند، تنها وزیر اقتصاد می گوید: برای صعودی شدن بورس باید برنامه ها اجرایی شود تا بتوان نتیجه آن را دید. اما نمی گوید کدام برنامه ها در حال اجرایی شدن است و سهامداران ضرر کرده تا چه زمانی باید منتظر بمانند.

باز هم تصمیماتی برای نماد های شاخص ساز

بسیاری از کارشناسان، یکی از کورترین گره های بورس تهران در شرایط هیجانی مثبت و منفی را وجود محدودیت دامنه نوسان می دانند. قانونی که از زمان وضع تا به امروز صدای بسیاری از تحلیلگران و سهامداران را درآوده است. این قانون اولین ضربه ای که بازار سرمایه وارد کرده است، عدم توانایی بازار و سهامداران حقیقی و حقوقی در پیدا کردن نقطه تعادل در بازار است. تشکیل صف های خرید و صف های فروش چند میلیونی و در برخی نماد ها چند ده میلیونی نتیجه همین قانون است.

در حال حاضر شنیده شده است، سازمان بورس در پی کاهش درصد منفی سهم ها از 5 درصد به 2 درصد است. از دیگر سو، به دنبال افزایش رنج مثبت برخی نماد های پرمعامله که شما بخوانید شاخص ساز از 5 درصد به 10 درصد می باشد. این شیوه تصمیم گیری برای برخی نماد ها بازهم شائبه حمایت از چند نماد خاص در بازار سرمایه را تقویت می کند.

افزایش هیجان سهامداران در روز های منفی بورس

با نگاهی به فرایند های طی شده در ماه های اخیر می توان سهم هیجان سهامداران خرد در تشکیل صف های خرید و فروش را به وضوح مشاهده کرد. سهامداران می دانند نمادی که تنها 100 هزار سهم آن خرید و فروش می شود، در انتهای صف فروش چند میلیونی آن قرار می گیرند. این مساله به رفتار های هیجانی افراد ارتباط زیادی دارد. البته باید تا حدودی به سهامداران خرد در این باره نیز حق داد. زیرا آن ها به دنبال کاهش ضرر های خود هستند و می خواهند هرجایی که می شود از ضرر بیشتر جلوگیری کنند.

به نظر می رسد، شکسته شدن مداوم کف های حمایتی، فعال شدن حد ضرر معامله گران در بسیاری از نمادها، ترس از تداوم افت قیمت سهام و جو هیجانی ناشی از کاهش نرخ دلار از مهم ترین دلایل دیگری است که برای شرایط این روز های بورس تهران می توان مطرح نمود.

به نظر می رسد معاملات روز های آینده می تواند فرایند بورس در ماه های پایانی سال را تعیین کند. خروج پول حقیقی از بورس در روز های گذشته به شدت نگران کننده بوده و در صورتی که این فرایند متوقف نشود، آینده بورس با خطر جدی روبرو خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 791

به "دلیل تشکیل صف های میلیونی فروش سهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل تشکیل صف های میلیونی فروش سهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید