دانشجویان در کنار تحصیل پزشکی و طب، تاریخ بخوانند خبرنگاران

به گزارش مجله یافان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دانشجویی که در همه ابعاد رشد نکند، نمی تواند مسائل زمان خود را درک کند گفت: به دانشجویان پیشنهاد می کنم که در کنار پزشکی و طب، تاریخ بخوانند.

دانشجویان در کنار تحصیل پزشکی و طب، تاریخ بخوانند خبرنگاران

به گزارش گروه دانشگاه مجله یافان، عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در دومین گردهمایی اعضای کمیته های دانشجویی فعالیت های بین الملل با قدردانی از گزارش های ارائه شده توسط دانشجویان در حوزه بین الملل، آن را با فعالیت های نزدیک به نیم قرن گذشته و زمان دانشجویی خود مقایسه کرد و گفت: دانشجویان از سد های بزرگی عبور کردند تا پس از کوشش بسیار وارد این دانشگاه شوند.

وی اضافه نمود: طبیعتاً دانشجویان مجموعه ای از انرژی ها هستند که وقتی وارد دانشگاه می شوند، قصد دارند علاوه بر تحصیل، فعالیت های فوق برنامه دیگری نیز داشته باشند؛ چرا که دوره دانشجویی، دوره تمرین زندگی، معاشرت با مردم و افزایش توانایی ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در ذهن خود دوران دانشجویی را تداعی کردم که در آن موقع تنها به درس خواندن و تحصیل علم قانع نبودیم و در فعالیت های جانبی مختلفی مشارکت داشتیم. در دوران ما کمیته های دانشجویی برای فعالیت های متفاوتی تشکیل می شد؛ به عنوان مثال اداره کافه تریا در دانشکده پزشکی و یا کتابخانه دانشکده، توسط دانشجویان انجام می شد. در کنار این فعالیت ها، ورزش و خصوصاً کوه نوردی نیز از فعالیت های فوق برنامه آن دوران بود.

وی به تغییرات کشور در حوزه پزشکی، در سال های گذشته اشاره و توضیح داد: پیشرفت های حوزه پزشکی را مرهون کوشش دانش آموختگان این دانشگاه هستیم. سال های گذشته، در بسیاری از شهر های کشور، پزشکان خارجی فعالیت می کردند، هنگامی که دوره پزشک عمومی را می گذراندم، پزشکان غیر ایرانی در اقصی نقاط کشور از جمله ایلام که مدتی در آن بودم فعالیت می کردند.

کریمی گفت: در دوره رزیدنتی نیز کم وبیش در بعضی نقاط کشور با کمبود پزشک روبرو بودیم. پس از آنکه جراحی قلب را گذراندم، شرایط به کلی تغییر کرد و اکنون می توانم قاطعانه بگویم که هیچ بیماری مگر به میل خود، برای جراحی قلب به خارج از کشور اعزام نمی گردد لذا در این 46 سال شاهد سیر تحولات مثبتی بودم که این تحولات به همت دانشجویانی همچون شما رقم خورده است. دانشجویانی که ایثار کردند، در کشور ماندند، کار کردند و یاد گرفتند.

وی تاکید نمود: به دانشجویان پیشنهاد می کنم که در کنار تحصیل پزشکی و طب، تاریخ بخوانند و از سرگذشت و تاریخ کشور آگاه باشند. پس از آن حتماً در رشته مورد علاقه خود فعالیت ورزشی داشته باشند و در نهایت درس را جدی بگیرند. در واقع اصرار دارم که دانشجویان تاریخ بدانند، ورزش نمایند و درس بخوانند. نگذارید توجه به فعالیت های علمی شما را افرادی تک بعدی بار بیاورد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دانشجویی که در همه ابعاد رشد نکند، یک جنبه نگر می گردد و نمی تواند مسائل زمان خود را درک کند، اضافه نمود: کشور و مملکت را دانشجویان می سازند و این شعار نیست؛ چرا که در سال های گذشته گوشه هایی از سیر تحول را در دانشگاه تجربه نموده ام. در دوران ما دانشجویانی بودند که پیش از انقلاب، انقلاب، جنگ و پس از جنگ (دوران سازندگی) را تجربه نموده اند و این تجربه ها در دوره های مختلف توانست یاری نماینده باشد.

وی با یادآوری سالروز تشخیص ویروس کرونا در دانشکده بهداشت، توسط مختاری آزاد در دوم اسفند سال 98 و تشکیل تیم های اضطراری در دانشگاه و کشور، گفت: امروز یک سال از نخستین تشخیص در کشور می گذرد و دانشگاه علوم پزشکی تهران در این یک سال توانست با همکاری افراد دلسوز و پر کوشش، کاملاً پیروز و خوب عمل کند. این پیروزیت به دلیل تجربه ای است که این تیم در مسائل گذشته، همچون جنگ تجربه کردند و امروز با همان تجربه توانستند در جبهه مبارزه با کووید 19 مقابله نمایند و پیروز شوند.

کریمی ادامه داد: قطعاً این معضل آخرین مشکل نخواهد بود و دانشگاه باید همیشه برای اتفاقات بعدی آماده باشد. از این رو توانایی دانشجویان برای آینده کشور بسیار اهمیت دارد و امیدوارم در سال های بعد توانایی شما و افزایش توانایی شما برای حل چالش های کشور مفید واقع گردد.

حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه در فعالیت های بین المللی باعث پیشرفت دانشگاه است

در ادامه رامین کردی، معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم عباس شفیعی، استاد فقید دانشگاه و پدر داروسازی نوین ایران، گفت: آشنایی من با این استاد بزرگوار به بیش از 30 سال پیش و تحصیل در ترم های نخست رشته پزشکی مربوط می گردد که ایشان متواضعانه و با روی باز در حاشیه یک کنفرانس بین المللی با دانشجویان به مباحثه پرداختند.

وی بیان نمود: این آشنایی و حضور مختصر ما در یک رویداد بین المللی زمینه ساز شکل گیری تفکرات و اندیشه های جدیدی، چون استفاده از ارتباطات بین المللی برای پیشبرد اهداف دانشگاه و اعتلای این مجموعه شد.

معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران، بهترین و باهوش ترین دانشجویان کشور را داریم و برای من باعث افتخار است که امروز شاهد بخشی از دستاورد ها و پیروزیت های آن ها در حوزه بین الملل هستم.

کردی تاکید نمود: به طور حتم حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه در فعالیت های بین المللی باعث پیشرفت دانشگاه است و به نظر می رسد راستا ارتقاء این مجموعه از ارتباطات بین المللی می گذرد.

وی با اشاره به مقوله همه گیری کرونا و فرصت ها و تهدید های ناشی از آن اظهار کرد: در کنار سختی هایی که کشور طی یک سال گذشته با وجود پاندمی کرونا و تحریم های ظالمانه با آن روبرو بوده، بدون شک یکی از نقاط امید، پیشرفت قابل ملاحظه نظام آموزش عالی کشور در استفاده از ارتباطات آنلاین و الکترونیک است.

معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران ابراز امیدواری کرد با گسترش روزافزون این سطح از ارتباطات و با کوشش دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه، گام های مؤثرتری در راستا گسترش شبکه بین الملل دانشگاه برداشته گردد.

در این نشست دانشجویان ایرانی و خارجی به عنوان دبیران کمیته های دانشجویی فعالیت های بین الملل دانشکده های فناوری های نوین پزشکی، توانبخشی، بهداشت، طب ایرانی، داروسازی، علوم تغذیه و رژیم شناسی، پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، دندانپزشکی پردیس بین الملل و شعبه جزیره کیش پردیس بین الملل گزارشی از فعالیت کمیته های خود ارائه کردند.

لازم به ذکر است؛ این دبیران با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون بین الملل دانشگاه تقدیر شدند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 853

به "دانشجویان در کنار تحصیل پزشکی و طب، تاریخ بخوانند خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشجویان در کنار تحصیل پزشکی و طب، تاریخ بخوانند خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید