خبرنگاران کرونا و تشدید نابرابری های جنسیتی برای زنان و دختران پناهجو

به گزارش مجله یافان، تهران- خبرنگاران- کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان هشدار داد که پیامدهای مخرب اقتصادی و اجتماعی همه گیری کووید 19 زندگی و حقوق بنیادین زنان و دختران پناهجو، آواره و بی تابعیت را تهدید کرده و به خشونت و نابرابری های جنسیتی علیه آن ها دامن زده است.

خبرنگاران کرونا و تشدید نابرابری های جنسیتی برای زنان و دختران پناهجو

به گزارش روز سه شنبه مجله یافان به نقل از تارنمای رسمی سازمان ملل، فیلیپو گرندی، کمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بی سابقه همه گیری کووید-19، جان بسکمک از افراد را در معرض خطر قرار داده است.

وی افزود: ما شاهد افزایش بسیار نگران کننده میزان آمارها و گزارش های مربوط به خشونت مبتنی بر جنسیت از جمله خشونت خانگی، ازدواج های اجباری، کار بچه ها و بارداری های نوجوانان هستیم.

در ادامه گزارش تارنمای رسمی سازمان ملل آمده است که افزایش فشارهای اقتصادی - اجتماعی، افزایش تنش ها در خانه ها و جوامع و همچنین تعطیلی مدارس و اشاعه فقر ناشی از بحران شیوع کرونا منجر به پدیده های مذکور شده است.

کمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان شرح داد: ما شاهد نابرابری جنسیتی برای برخی از آسیب پذیرترین و محروم ترین افراد جهان و نابودی برخی از دستاوردهای مهم در زمینه برابری جنسیتی طی دهه های گذشته هستیم.

این مقام سازمان ملل خاطرنشان کرد: جامعه بین الملل باید متعهد گردد که از حقوق زنان و دختران آواره و بی تابعیت حمایت های لازم و کافی به عمل آورد؛ این امر مستلزم پشتیبانی از برنامه های بشردوستانه ای است که با نابرابری های جنسیتی از جمله خشونت مبتنی بر جنسیت مقابله کرده و همچنین ابتکارات آموزشی، آموزش حرفه ای و توانمند سازی را توسعه دهد.

تارنمای رسمی سازمان ملل افزود: کشورهای در حال توسعه میزبان 85 درصد پناهجویان جهان هستند.

به نوشته این تارنمای خبری، پناهجویان غالبا به کمک های بشردوستانه یا کار روزمزد نیاز مبرم دارند؛ بسکمک از آن ها اکنون راه های تامین معیشت خود را از دست داده و فقر و تنگدستی دامن گیر آن ها شده است.

ژیلیان تریگ، معاون کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای حمایت از پناهندگان خاطرنشان کرد: افزون بر خطرات فزاینده خشونت، سوء استفاده، بهره کشی جنسی و قاچاق که از نتایج نابرابری جنسیتی هستند، بحران شیوع کرونا نیز شرایط آموزش دختران پناهجو را دشوارتر کرده است.

وی افزود: بسکمک از دختران پناهجو به اجبار ترک تحصیل کرده و مشغول کار می شوند و حتی فروخته شده و یا به ازدواج در می آیند.

تارنمای رسمی سازمان ملل در ادامه نوشت: به زعم کارشناسان حدود 13 میلیون دختر دیگر نیز در معرض تهدید ازدواج اجباری ناشی از شرایط ناگوار همه گیری کووید-19 یا فقر قرار دارند. زنان پناهجو نیز که باید در خانه مراقب فرزندان خود باشند، به ناچار به مشاغل موقت در بخش غیررسمی یا مشاغل خیابانی روی می آورند. مطالبات روزافزون امور خانه داری، فرصت های آموزش را از آنان سلب و آن ها را بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار می دهد.

این مقام ارشد کمیساریای سازمان ملل متحد برای حمایت از پناهندگان همچنین شرح داد: افزون بر بحران شیوع کرونا که منشاء ایجاد نابرابری جنسیتی بوده و به افزایش خشونت ها علیه زنان و دختران انجامیده، کمبود اعتبارات به منظور تحقق برنامه های حمایت و پیشگیری از دشورای های دختران و زنان پناهجو، آواره و بی تابعیت نیز به این امر دامن زده است.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان از دولت ها درخواست کرده است که این خطرات را در کانون توجه و تصمیم گیری های خود قرار داده و از مشارکت کامل و مدیریت زنان پناهجو حمایت به عمل آورند.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 880

به "خبرنگاران کرونا و تشدید نابرابری های جنسیتی برای زنان و دختران پناهجو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا و تشدید نابرابری های جنسیتی برای زنان و دختران پناهجو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید