جوش لثه چیست و چه درمانی دارد؟

به گزارش مجله یافان، این مشکل در بهترین حالت باعث درد و اختلال در خوردن و جویدن غذا یا حرف زدن و... می گردد. جهت آشنایی کامل با جوش لثه و علت بروز آن، روش های درمان و پیشگیری همراه ما باشید.

جوش لثه چیست و چه درمانی دارد؟

جوش لثه چیست؟

در صورتی که ذرات غذا یا باکتری در زیر سطح لثه گیر نمایند باعث التهاب و عفونت می گردد که به شکل ناحیه متورم در لثه دیده می گردد و در بیشتر موارد همرنگ یا کمی قرمزتر از لثه است. افرادی که بافت لثه آنها آسیب دیده است یا کسانی که به عفونت باکتریایی مبتلا شده اند، زخم دهان، عفونت کانال ریشه، بیماری پریودنتال یا آبسه دندان دارند به احتمال بیشتری دچار جوش لثه می شوند؛ زیرا بیماری لثه فضایی میان دندان و لثه ایجاد می نماید که مواد غذایی به راحتی در آن گیر نموده و مشکل ساز می شوند.

همچنین پوسیدگی دندان ها نیز می تواند باعث جوش لثه گردد زیرا وقتی پوسیدگی بیشتر شده و اعصاب دندان آسیب می بینند و احتمال عفونت افزایش می یابد. در نتیجه گلبول های سفید به محل عفونی حمله نموده و باعث ایجاد تورم در خط لثه می شوند.

دو نوع رایج از جوش لثه

در مواقع بسیار کمیابی نیز جوش لثه احتمالا نشانه سرطان دهان است. جوش های ایجاد شده در لثه به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از ورم لثه ای یا جوش در خط لثه، ورم جانبی یا جوش در ریشه دندان یا ورم دندانی که جوش در بافت دندان به وجود می آید.

جوش لثه هشداری جدی از سوی بدن است و نباید آن را نادیده گرفت چرا که درمان نشدن ان می تواند باعث آسیب دیگر مناطق بدن و ایجاد عفونت گردد.

جوش لثه ایجاد شده در دندان

علائم جوش لثه

از اولین نشانه های این مشکل احساس درد در لثه می باشد اما ممکن است بعضی از جوش های ایجاد شده دردناک نباشند. موارد زیر هم بیانگر بروز جوش لثه می باشند:

خون ریزی دهان

بوی بد دهان

تخلیه چرک در دهان

تورم و درد در لثه ها

احساس درد زیر دندان و ریشه

ایجاد تاول یا لکه روی لثه

قرمزی روی خط لثه

حالت تهوع

حساسیت در دهان

مشکل در حرف زدن

تب و لرز

گوش درد

بی اشتهایی

ناتوانی در مصرف مواد خوراکی گرم یا خیلی سرد

احساس خستگی

به طور کلی جوش لثه به دلیل عفونت است و ممکن است با گسترش یافتن باعث مسائل بیشتری گردد.

جوش لثه معمولا همراه با درد و آزار دهنده است

دلایل به وجود آمدن جوش لثه

همانطور که متوجه شدید این یک مشکل عفونی است که به دلیل فعالیت باکتری ها ایجاد می گردد. بروز جوش لثه در افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف تر است بیشتر است. همچنین بی توجهی به بهداشت دهان و دندان ها نیز می تواند احتمال پدید آمدن جوش لثه را افزایش دهد. اگر دهان شما دائما دچار جوش لثه گردد یعنی عفونتی در بدنتان وجود دارد که به طور کامل درمان نشده است و ممکن است با حرکت در بدن از جاهایی مانند دهان سر در بیاورد.

بعضی از خانم هایی که باردار می شوند در طول این دوره با جوش لثه روبرو میشوند اما جای نگرانی نیست و دلیل آن نوسان هورمونی ایجاد شده یا بعضی دیگر از مسائل جسمی است که پس از زایمان رفع می گردد اما در صورت ایجاد درد و مشکل بهتر است برای یافتن علت و درمان آن اقدام کنید.

روش های درمان جوش لثه

مهم ترین مسئله در درمان این مشکل رعایت بهداشت دهان و دندان است که تا حد زیادی نیز باعث جلوگیری از ایجاد جوش لثه می گردد. در صورتی که قبلا دچار این عارضه شده اید بیشتر به سلامت دندان و بهداشت دهان خود اهمیت بدهید. اگر با وجود رعایت بهداشت نیز با جوش لثه روبرو شدید می توانید از روش های درمانی زیر بهره ببرید

- مصرف آنتی بیوتیک

استفاده از آنتی بیوتیک ها در درمان جوش لثه رایج است اما هرگز بدون تجویز پزشک از این دسته دارویی استفاده نکنید زیرا ممکن است با مسائل بسیاری از جمله مقاومت در برابر دارو و عدم اثرگذاری روبرو شوید. همچنین ممکن است مواردی مانند تمیز کردن عمیق دهان و دندان ها توسط دندانپزشک، تمیز کردن کانال ریشه دندان یا درمان دندان های خراب در کنار تجویز دارویی استفاده شوند.

- جراحی برای درمان جوش لثه

یکی از روش های از بین بردن جوش در لثه جراحی و تخلیه آنهاست که در صورت نبود عفونت به تنهایی و در غیر این صورت همراه سایر روش ها استفاده می گردد اما در این روش احتمال بازگشت جوش ها بالاست؛ در عوض می توانید از روش خشک کردن جوش بهره ببرید که احتمال بازگشت کمتری دارد اما فرایند آن نیز پیچیده تر می باشد و با روش های مختلفی مانند خشک کردن از داخل (همراه با فشار جهت بیرون آوردن ترشحات) یا خشک کردن از بیرون لثه (همراه با برشی کوچک جهت بیرون آمدن چرک) انجام می گردد.

برای انتخاب راهی مناسب جهت مبارزه با این مشکل با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت وخیم بودن جوش لثه و عوارض باید به دندانپزشک مراجعه کنید

- درمان مسائل ایجاد نماینده جوش لثه

مسائل بسیاری از جمله آسیب لثه و آزادسازی باکتری ها یا ورم و آبسه دندان باعث پدید آمدن جوش لثه می شوند که با درمان آنها جوش لثه نیز از بین می رود.

درمان های خانگی برای جوش لثه

در صورتی که جوش لثه به دلیل مسئله ای جدی بوجود نیامده باشد با روش های ساده و خانگی می توانید آن را درمان کنید و از بروز دوباره آن جلوگیری کنید اما اگر مشکل ایجاد شده شدید تر و عفونی باشد درمان های خانگی نیز تاثیری ندارد و مراجعه به دندانپزشک امری لازم است. روش های درمان جوش لثه به صورت خانگی عبارتند از:

- رعایت بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن و رعایت بهداشت در درمان و پیشگیری از جوش لثه بسیار موثرند

اولین گزینه برای درمان و پیشگیری از مسائل بسیاری در دهان و لثه، رعایت نکات بهداشتی است که شامل این موارد می شوند:

مسواک زدن به صورت روزانه (حداقل دوبار)

استفاده از نخ دندان جهت تمیز کردن دندان ها

مراجعه به دندانپزشک دوبار در سال جهت معاینه و تمیز کردن دندان ها

عدم مصرف غذاها و نوشیدنی های مضر مانند نوشابه

عدم مصرف مواد مخدر و دخانیات مانند سیگار

خوردن پیاز خام

قرقره کردن آب نمک

استفاده از دهان شوی هیدروژن پراکسید برای شستشوی دهان

- استفاده از خمیر زردچوبه

زردچوبه یک ضد التهاب طبیعی است که محبوبیت بسیاری دارد. این ماده شامل کورکومین است که در پیشگیری از بیماری های لثه تاثیر بسیاری دارد. با استفاده روزانه یک الی دو بار به مدت یک دقیقه از خمیر زردچوبه باکتری و پلاک های موجود در دهان را از بین ببرید و به کاهش التهاب یاری کنید. برای تهیه این خمیر به صورت زیر عمل کنید:

در ابتدا نصف قاشق چای خوری روغن خردل، یک قاشق چای خوری زرد چوبه و نصف قاشق چای خوری نمک آماده کنید

در قدم دوم تمامی این مواد را با یکدیگر ترکیب کنید تا به خمیر تبدیل شوند

در مرحله آخر آن را روی لثه قرار دهید و پس از یک دقیقه جهت شستن دهان خود اقدام کنید

همچنین می توانید از این خمیر برای مسواک زدن بهره ببرید

- استفاده از روغن های اساسی

اسانس های مختلفی وجود دارند که فعالیت میکروبی را متوقف می نمایند. به همین دلیل می توانید از روغن های نعنا، میخک یا دارچین جهت درمان جوش لثه بهره ببرید. محققان معتقدند که روغن نعنا علاوه بر مبارزه با میکروب های بیماری زا باعث کاهش بوی بد دهان نیز می گردد. همچنین روغن میخک نیز خاصیت بی حسی، ضد باکتری و ضد التهابی دارد و در جلوگیری از پوسیدگی درمان موثر است.

روغن دارچین نیز با خواصی مانند ضد باکتری و ضد قارچی مورد توجه افراد است.

برای استفاده از این روغن ها می توانید آنها را به خمیر دندان یا دهانشویه اضافه نموده و پس از آن در مرحله آب کشی دهان نیز یک قطره دیگر از این روغن را با یک چهارم فنجان آب ترکیب کنید.

روش دیگری نیز وجود دارد که در ان می توانید از روغن های حامل مانند نارگیل برای ترکیب با روغن های اساسی استفاده نموده و این مخلوط را به صورت موضعی بهره ببرید.

پیشگیری از به وجود آمدن جوش لثه

همانطور که متوجه شدید جلوگیری از به وجود آمدن جوش لثه اهمیت بسیاری دارد و با مواردی مانند رعایت بهداشت دهان، رسیدگی به دندان ها، عدم مصرف دخانیات، استفاده از دهان شوی مناسب، مسواک، نخ دندان و رعایت رژیم غذایی مناسب همراه است.

همچنین جهت جلوگیری از آلوده شدن مسواک و ورود باکتری ها به دهان پس از اتمام کار آن را در جایی خشک و تمیز نگه داری کنید.

جوش لثه ممکن است کاملا همرنگ با لثه باشد و پیشگیری بهترین راه کار برای مقابله است

جمع بندی

به صورت کلی جوش لثه به دو علت اتفاق می افتد. در صورتی که جوش لثه به دلیل عدم رعایت بهداشت و وجود باکتری در زیر لثه باشد می توانید به صورت خانگی آن را درمان نموده و از بروز آن جلوگیری کنید اما جوش های لثه ای که عفونی باشند به دلیل مشکل جدی تری هستند و بهتر است جهت درمان با یک دندانپزشک مشورت کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 952

به "جوش لثه چیست و چه درمانی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوش لثه چیست و چه درمانی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید