جاذبه های گردشگری پارک یوسمیت، پارکی دیدنی و زیبا در قلب آمریکا

به گزارش مجله یافان، مدت زمان طولانیست که پارک یوسمیت آمریکا الهام بخش هنرمندان، صخره نوردان و دوستداران طبیعت است. عکس سیاه و سفید خیره کننده انسل آدام در ابتدای دهه 1920 توجه بسیاری را به خود جلب کرد. منظره زیبا وسایتی نمادین که تا به امروز هرگز نظیری نداشته است. بعد از جنگ جهانی دوم صخره نوردان از این پارک پایین آمدند و هنگام بالا رفتن از این دیوار با شکوه عمودی دچارمشکل شدند. کوشش ها، شکست ها و در نهایت موفقیت آن ها موحب پدید آمدن علاقه مندان به این پارک شد که تا به امروز هیچ کدام از مکان های صخره نوردی در طول تاریخ به خود ندیده است. به موازات آن علاقه مندان به کمپ و پیاده روی به این محل می آیند تا غرق زیبایی های با شکوه کوه و دره پارک یوسمیت آمریکا شوند. از معروف ترین دیدنی های پارک یوسمیت، دره آن می باشد. بخشی که جاذبه های گردشگری پارک یوسمیت مانند آبشار یوسمیت، تپه هاف و ال کاپیتان را در خود جای داده است. خارج از دره، دو جاده فصلی وجود دارد که دسترسی به بخش های دیگر پارک را میسر می نماید. جاده گلسیر امکان دسترسی به منظرههای زیبا بالای دره را می دهد. جاده تایوگا که از سمت غرب به شرق کشیده شده، از میان پارک گذشته و منظرهی از آلپ را برای شما به ارمغان می آورد. مسیرهای پیاده روی این جاده بسیار دوست داشتنی و در عین حال خلوت هستند.با وجود اینکه بیشتر دیدنی های پارک یوسمیت در دره آن متمرکز شده ولی جاذبه های بسیار دیگری مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و بازدید از موزه و گالری ها در سر تا سر پارک وجود دارد.

جاذبه های گردشگری پارک یوسمیت، پارکی دیدنی و زیبا در قلب آمریکا

آبشارهای یوسمیت

بعد از معلق ماندن در دیوار گرانیتی و ضربه زدن به سنگ های پایه صخره، آبشارهای یوسمیت یکی از فراموش نشدنی ترین و خیره نماینده ترین جاذبه های گردشگری پارک یوسمیت هستند. فارغ از منظرهی که مکررا هنگام عبور از پله های معلق بر فراز درختان یا هنگام عبور از دره از طریق ماشین از گوشه و کناردارید، آبشارهای این پارک زیبایی کاملا متفاوتی دارند. این آبشارها از هر زاویه زیبایی خاص خود را دارند و غیرممکن است که چشم خود را بر روی زیبایی آن ها ببندید. نیازی نیست که پیاده روی کنید یا حتی از ماشین خود بیرون بیایید تا متوجه زیبایی این آبشارها شوید. برترین منظره را می توانید در ابتدای مسیر پیاده روی یوسمیت داشته باشید. مسیری که در امتداد جاده هموار، سمت چپ رودخانه قرار گرفته است. خیلی بی دردسر می توانید به سمت پایین آبشارها بروید و تراوش قطرات آب را بر روی خود حس کنید. از پل سوئینک در سایت پیک نیک نیز می توانید منظرهی خیره نماینده از این آبشارها داشته باشید.

تپه هاف

این صخره یکی از معروف ترین دیدنی های پارک یوسمیت است مخصوصا در دنیای صخره نوردی به علت اینکه در زمره یکی از بزرگترین صخره ها قرار گرفته است، از معروفیت خاصی برخوردار است. این صخره گرانیتی بسته به زاویه دید شما منظرههای متفاوتی دارد. وقتی از دره به این صخره عمودی نگاه می کنید، عظمت آن به خوبی قابل مشاهده است. این تپه حتی از دور دست، از سمت تونل به راحتی دیده می گردد اما برترین منظره برای تماشای این تپه، نقطه ای از گلسیر بوده که مشرف به این تپه است. از این نقطه برترین تصویر را از این تپه خواهید داست و متوجه می شوید که چقدر از تپه های اطراف خود بلندتر و از دره به خوبی نمایان است. شکل کوه به خوبی بیانگر علت نام این تپه است، این که چرا آن را هاف نیم نامیده اند. برای داشتن منظرهی نزدیک از نمای صخره برترین نقطه، مسیر پیاده روی دریاچه میرور است. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ما در خصوص پیاده روی در پارک یوسمیت آمریکا مراجعه کنید.

ال کاپیتان

این صخره که مشرف به بخش شمالی دره است با ارتفاعی معادل 900 متر در بین صخره نوردان همانند اسطوره ای می ماند. این صخره عمودی 300 متر بلندتر از تپه هاف است. هنگامی که از تونل به دره نگاه می کنیم، ال کاپیتان که از دیدنی های پارک یوسمیت است، به وضوح بلندتر از هر نقطه دیگری در آن حوالی است. بزرگترین صخره در سمت چپ دره که از این نقطه مرتفع به چشم می خورد، ال کاپیتان است. هنگامی که با اتومبیل از دره می گذرید، می توانید به راحتی این دیوار را ببینید اما بیشتر مردم دوست دارند تا از علفزارهای ال کاپیتو واقع درجاده شمالی که از میان پارک می گذرد، به تماشای این تپه نشسته و از آن عکس بگیرند. از آنجائیکه این جاده مسیری یک طرفه است، بهتر است که هنگام ترک دره به تماشای آن بنشینید. در وقت مشخصی از روز پیشاهنگ ها در علفزارها مستقر می شوند و در خصوص ال کاپیتان توضیحاتی را می دهند. اگر می خواهید به این پارک نزدیک شوید یا آن را لمس کنید، بهتر است که آن طرف تر از سایت پیک نیک در سمت راست همین جاده توقف کنید و پیاده به سمت این دیوار بروید. این مسیر کوتاه تا جائیکه فضای اطراف ان باز بوده، قابل رویت است. مسیری ابتدایی که خیلی از کوه دور نیست و به درختان و تخته سنگ های پایین این تپه منتهی می گردد. بیشتر، صخره نوردان در این محل مستقر می شوند. تعداد گردشگرانی که این تجربه پر مخاطره را امتحان می نمایند، بسیار اندک است. مسیری که به این تپه منتهی می گردد، درپارک ادامه پیدا نمی نماید. از زمانیکه صخره نورد، الکس هونولد در ژوئن 2017 به تنهایی و بدون تجهیزات از این صخره بالا رفت، علاقه مندان بیشتری را به خود جذب کرد. وی اولین کسی بود که از این صخره بدون هیچ گونه یاری و تجهیزاتی با صرف زمانی معادل سه ساعت و پنجاه و پنج دقیقه بالا رفت.

منظره تونل

کلاسیک ترین منظره از پارک یوسمیت آمریکا، منظره تونل است. تصویری که برای بسیاری از گردشگران آشنا است. از این مکان می توان در امتداد سمت چپ، نمایی از ال کاپیتان و در سمت راست نمایی از آبشار بریدالول داشت. تپه هاف از دور دست این مکان قابل رویت است. حتی می توان دره سرسبز در انتهای دیوارگرانیتی بزرگ را مشاهده کرد. بعلاوه تصویری باورنکردنی از هر لحظه از روز دارد. دیوارها در صبح هنگام در هاله ای از سایه قرار می گیرند. برترین زمان برای داشتن منظره ای فوق العاده، بعد ازظهر می باشد. زمانیکه نورآفتاب بر تمام دیوار پرتو افکنده است. پارکینگ در آن سمت تونل، در ابتدای جاده واوانا قرار گرفته است. اگر تصمیم دارید که ازسمت گلسیر از دره خارج شوید، قبل از ورود به تونل از منظره تونل خواهید گذشت.

گلسیر پوینت

طبیعتا هنگامی که از دره یوسمیت عبور می کنید، مشرف به سایت هایی هستید که هنگام عبور از مسیر، آن ها را می بینید. گلسیر با ارتفاعی بیشتر از 720 متر مکانی است که می توانید از آنجا منظرهی وسیع از کل دره داشته باشید و منظرهی تمام و کمال در پیش روی شما قرار می دهد. این منظره یکی از باورنکردنی ترین جاذبه های گردشگری پارک یوسمیت است که حتما باید دید. از روستای یوسمیت تا این مکان با ماشین یک ساعت راه است اما راه های دیگری نیز برای رسیدن به آن وجود دارد. شما می توانید پیاده به سمت گلیسرپوینتت حرکت کنید تا از زیبایی های مسیر لذت ببرید. مسیر پیاده روی فورمایل از این نقطه به سمت دره یوسمیت امتداد پیدا می نماید. اختلاف سطح در این مسیر از گلسیر تا دره یوسمیت 960 متر است که به صخره سانتینل منتهی می گردد. طول این مسیر برعکس نامش پنج مایل است. مسیری شیب دار که از کیفیت بالایی برخوردار نیست. کمی آن طرف تر از گلسیرپوینت، واشبرن پوینت واقع شده که از بالای آبشار ورنال منظرهی به همین زیبایی به شما می دهد.

آبشار بریداویل

این آبشار از دیگر دیدنی های پارک یوسمیت است که درضلع جنوبی پارک واقع شده است. آبشاری که به راحتی می توان با پای پیاده از یک مسیر پیاده روی کوتاه به آن دست یافت و به تماشای آن نشست. این مسیر شما را مستقیم به سمت آبشار راهنمایی می نماید. در کنار این آبشار می توانید تراوش قطرات آب را که بر روی شما پاشیده می گردد و بعلاوه صدای زیبای برخورد آب با تخته سنگ ها را حس کنید. از منظره تونل به راحتی می توانید نمایی از این آبشار داشته باشید.

پیاده روی

تصور اینکه به پارک یوسمیت آمریکا بروید و از برخی مسیرهای پیاده روی زیبای آن استفاده نکنید، بسیار سخت است. در این پارک طیف گسترده ای از مسیر پیاده روی وجود دارد که از آن جمله می توان به مسیرهایی بسیار هموار و مجهز به مسیر ویلچر و بعلاوه مسیرهای یک روزه و چند روزه اشاره نمود. معروف ترین آن ها مسیرهایی هستند که به آبشارها و یا در سمت خارجی پارک به منظرهها در ارتفاعات منتهی می شوند. با تمام این تفاسیر حتی می توانید به سمت دریاچه های الپاین رفته و یا در میان علفزارها به پیاده روی بپردازید. معمولا کوتاهترین وهموارترین مسیرهای دره شلوغ ترین آن ها هستند. بنابراین اگر می خواهید از دست شلوغی فرار کنید، مسیرهای طولانی تر یا مسیرهای مرتفع را انتخاب کنید. بعلاوه مسیر پیاده روی تایگوهلوت کم تردد است که دسترسی به آن تنها در تابستان میسر است. یکی از معروف ترین مسیرهای پیاده روی مسیری است که به سمت ارتفاعات تپه هاف کشیده شده است. پیاده روی بزرگ یک روزه که از نقطه آغاز تا خاتمه آن 1440 متر اختلاف سطح وجود دارد و یک بخش باز مجهز به کابل در آن وجود دارد. مسیرهای پیاده روی دریاچه های میرور، پل عابر پیاده آبشار ورنال و بعلاوه مسیر پیاده روی میست در آن سوی پل عابر پیاده هموارتر و خانوادگی تر است. در تابستان وقتی که جاده تایوگا باز است می توانید با گذر از آن تصویری زیبا از منظره ها آلپ داشته باشید. مسیرهای پیاده روی فصلی تپه سانتابنل و تافت پوینت در امتداد جاده گلسیر که به خاطر غروب آفتاب زیبایشان معروف هستند، بیشتر در ایامی که هوا مناسبتر است، مورد استفاده قرارمی گیرند. برای اینکه مفصلا با این مقوله آشنا شوید، مقاله ما را در خصوص برترین مسیرهای پیاده روی در پارک یوسمیت آمریکا مطالعه بفرمایید. اگر دوست ندارید که به تنهایی به پیاده روی بروید یا تمایل دارید که یک راهنما شما را همراهی کند در سایت پیاده روی یوسمیت ثبت نام کنید تا براساس توانائی های شما برنامه ای ارائه کند.

صخره نوردی

این صخره یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری پارک یوسمیت است و در حرفه صخره نوردی برای بسیاری از صخره نوردان نقطه اوج است. چندین دهه است که تپه های هاف و ال کاپیتان صخره نوردان را به سمت خود جذب می نمایند. اسطوره ها و پیشتازان این ورزش مانند رویال رابینز، وارن هاردینگ، جیم بریدول و الکس هانولد در دیوارهای این پارک به صخره نوردی پرداخته و صاحب نام شده اند. صخره نوردان از دهه 1950 چادرهای خود را در زمین های کمپ آن علم می نمایند و با چهار زمین کمپ به علت اهمیت آن در ورزش صخره نوردی، در فهرست مکان های تاریخی ثبت ملی قرار گرفته است. قطع به یقین دیگر مکان های صخره نوردی به لحاظ زیبایی بسیار با این پارک فاصله دارند. صخره نوردی در پارک یوسمیت آمریکا همانند گذشته از محبوبیت خاصی برخوردار است. در تمام روزهای سال می توانید شاهد صخره نوردانی باشید که از تپه ال کاپیتان بالا رفته و یا در دامنه آن مستقر شده اند. در ژوئن 2017 الکس هانولد با صخره نوردی بدون تجهیزات خود که به تنهایی بر روی صخره ال کاپیتان انجام داد، تاریخ ساز شد.

جاده تایوگا

جاده تایوگا که از شرق به غرب کشیده شده، در بزرگراه 120 قرار گرفته است و از میان پارک یوسمیت آمریکا می گذرد. از این جاده می توانید منظرهی زیبا از پارک داشته باشید. جاده ای که مناسب پیاده روی و کمپ در فصل تابستان است. گل های وحشی که در علفزارهای بازشکفته شده اند و دریاچه های زلال که تصویر قله کوه ها در آن ها منعکس شده است، بسیار دیدنی است. این جاده به علت واقع شدن در ارتفاعات، تنها در فصل تابستان قابل بهره برداری است و بعد از جاده گلسیر پوینت باز می گردد. جاده در ورودی شرقی پارک با اختلاف سطحی معادل 2983 متر قرار گرفته است. از دیدنی های پارک یوسمیت که در امتداد این مسیر قرار گرفته است می توان به منظره المستید پوینت، دریاچه تیانا و مسیرهای پیاده روی حوالی آن اشاره نمود. شما می توانید در حوالی علفزارهای تپه تولمن به پیاده روی بپردازید و ازسمت پشتی تپه که بسیار شیبدار است به سمت بالا حرکت کنید.

موزه یاسمین و روستای هندیان

مردم بیشتر، به زیبایی های شگفت انگیز طبیعت موجود در پارک یوسمیت آمریکا توجه می نمایند. بیشتر از 3000 سال است که ناحیه سیرانوادا، در داخل و حوالی یاسمین به عنوان محل سکونت مورد استفاده قرار گرفته شده است. شما می توانید در موزه پارک و همینطور روستای هندیان همه چیز را در خصوص اولین ساکنان این دره بدانید. موزه، محل نمایش صنایع دستی است که با حضور راهنمایان جهت ارائه توضیحات و پاسخ به سوالات دایر شده است. پشت ساختمان موزه، تعدادی خانه قراردارد که با درختان احاطه شده و سبک به کاربرده شده دراین خانه ها برگرفته از سبک اولیه اهالی میوک و همینطور سبک نوین آن ها در ساختمان هایی به سبک اروپایی-آمریکایی است. این موزه که در روستای پارک یوسمیت واقع شده، رایگان و دسترسی به آن بسیار آسان است.

دوچرخه سواری

ممکن است برخی ها، مخصوصا آن هایی که در کمپ ها مستقر می شوند به دوچرخه سواری سبک علاقه داشته باشند. علاوه بر دوچرخه سواری در جاده، می توان از مسیرهای سنگ فرش شده پارک به طول 12 مایل برای این منظور استفاده کرد. یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری پارک یوسمیت، جاده بومی است که سنگفرش شدہ و در سمت شمالی رودخانه منتهی به دریاچه میرور واقع شده است. بسیاری از مردم در این مسیر پیاده روی می نمایند اما شما می توانید به راحتی با دوچرخه تا نزدیک دریاچه بروید و مختصر راهی را که تا دریاچه باقی می ماند با پای پیاده طی کنید. مسیر انحرافی شرق روستای تپه هاف که در بالای محوطه کمپ پاینز دامن گسترده است، از ابتدای مسیر آبشار ورنال، آبشار نوادا و مسیر پیاده روی جان مویرمی گذرد. این مسیر مخصوص دوچرخه سواران، عابرین، سرویس ها، ویلچر و وسایل حمل و نقل است. می توان از روستای تپه هاف دوچرخه کرایه ای نیز تهیه کرد.

گالری انسن آدامز

اگرچه عکاسی آدامز خیلی با این پارک فاصله دارد ولی آثاری که خلق نموده، مرتبط با این پارک است تاجائیکه تصاویر معروف بسیاری را خلق نموده است. تصاویر تاثیر گذار سیاه و سفید وی از تپه هاف، دره یوسمیت و درخت نخل جفری از نمونه های بسیار معروف دیدنی های پارک یوسمیت است. این گالری کوچک توقفی دلپذیر و جالب را برای شما در روستای یوسمیت به وجود می آورد. حتی اگر تصمیم به خرید این آثار نداشته باشید ولی آثار به نمایش گذاشته شده در این گالری می توانند الهام بخش شاهکارهای هنری شوند که ممکن است شما در آینده خلق کنید. در این فروشگاه آثار اصلی، نسخه های کپی شده، کتاب ، پوستر و غیره برای فروش موجود است.

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1532

به "جاذبه های گردشگری پارک یوسمیت، پارکی دیدنی و زیبا در قلب آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری پارک یوسمیت، پارکی دیدنی و زیبا در قلب آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید