تصویر خارق العاده ای از شکاف های باستانی مریخ

به گزارش مجله یافان، این تصویر که به وسیله فضاپیمای مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا گرفته شده، سطح مریخ را در رنگ و شکل های عجیبی نشان می دهد.

تصویر خارق العاده ای از شکاف های باستانی مریخ

فضاپیمای مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا (ESA) تصویر نو و خیره نماینده از مریخ منتشر نموده که زمین شناسی پیچیده سطح سیاره سرخ را نشان می دهد.

تصویر نو که با استفاده از دوربین استریوی با وضوح بالا (HRSC) مارس اکسپرس گرفته شده است، یک فلات آتشفشانی وسیع به نام Thaumasia Planum را نشان می دهد. شکستگی های سطحی عمیق و دره های تراش خورده با آب که از کنار این منطقه آتشفشانی سرازیر می شوند، سرنخ هایی درباره گذشته باستانی مریخ ارائه می نمایند.

ویژگی های سطحی این منطقه بسیار متنوع به نظر می رسند، به طوری که بلندترین قله های آن با ارتفاع حدود 4500 متر بالاتر از پایین ترین نواحی فلات آن قرار دارند. این قله ها و دره ها که نزدیک به چهار میلیارد سال پیش تشکیل شده اند، تغییرات بسیار کمی را تجربه نموده اند، به همین علت است که حاوی اطلاعات زیادی درباره مریخ آن موقع هستند.

منطقه آتشفشانی مریخ

براساس بیانیه آژانس فضایی اروپا، تصور می گردد که منطقه Thaumasia Planum در اولین روز های مریخ شکل گرفته باشد و عمدتاً از جریان های گدازه ای عظیمی تشکیل شده که باعث شده سطح این قسمت سیاره سرخ با خاکستر و غبار آتشفشانی پوشانده گردد.

مقامات ESA در بیانیه خود گفتند:

این زمان یک دوره پرتلاطم بود و بسیاری از ویژگی های برجسته مریخ تازه آغاز به شکل گیری کردند. آتشفشان های Tharsis که از بزرگ ترین آتشفشان های منظومه شمسی هستند، در نزدیکی Thaumasia Planum قرار دارند. بار و تنش ناشی از تشکیل این آتشفشان ها ممکن است باعث گردد این منطقه آغاز به شکستن کند، قبل از اینکه آتشفشان ها آن را با گدازه پر نمایند.

در ادامه بیانیه شرح داده شده که یکی از مهم ترین برجستگی ها در سمت راست پایین مرکز تصویر قرار گرفته است که به صورت یک خط مورب ناپایدار دیده می گردد که روی سطح مریخ قرار گرفته است با این حال، مقامات ESA شرح می دهد که منشأ پیدایش این جریان های آب نامشخص است و به نظر می رسد که آن ها در اتفاعات مختلف ظاهر شده اند که می توان نشان دهد آب از لایه های زیرسطحی مریخ نفوذ نموده باشد.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 22 بهمن 1401 بروزرسانی: 22 بهمن 1401 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1552

به "تصویر خارق العاده ای از شکاف های باستانی مریخ" امتیاز دهید

2 کاربر به "تصویر خارق العاده ای از شکاف های باستانی مریخ" امتیاز داده اند | امتیاز: 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر خارق العاده ای از شکاف های باستانی مریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید