باید و نبایدهای سفر به چین

به گزارش مجله یافان، باید و نبایدهای چین که در سفر به یاری شما می آید

اگر برای اولین بار است که آماده سفر به چین هستید، احتمالا از دیدن فرهنگ پیش رویتان تعجب خواهید کرد. آنچه که در این کشور خواهید دید از فرهنگ غنی و تاریخ پر فراز و نشیب آن گرفته تا رفتارها و آداب و رسوم و حتی پوشش مردم چین، همگی با کشور شما فرق دارند. با تغییر فضای اطرافتان و از هنگامی که پا به درون فرودگاه پکن یا شانگهای می گذارید، انگار وارد دنیای دیگری شده اید. همانند هر کشور دیگری در دنیا و به دلیل تفاوت های فرهنگی و آداب و رسومی که وجود دارد، کارهایی هست که باید در چین انجام دهید. همچنین از انجام دادن یک سری از کارها باید خودداری کنید. باید و نبایدهای چین در سفر که ممکن است با آن ها روبرو شوید را در مجله گردشگری خبرنگاران بخوانید و با اطلاع از آن ها سفر خود را آغاز کنید.

باید و نبایدهای سفر به چین

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

راجع به موضوعات ناخوشایند چینی ها صحبت نکنید

بنا به دلایل تاریخی یا فرهنگی، مردم چین چندان علاقه مند به صحبت کردن در خصوص مردگان یا افرادی که فوت کرده اند نیستند. در گفتگوهایی که با دوستان و آشنایان چینی خود در سفر دارید، سعی کنید به هیچ عنوان راجع به چنین موضوعات ناخوشایندی صحبت نکنید. حتی از باید و نبایدهای چین در سفر صحبت نکردن در خصوص رفتگان است. ترجیحا حتی اشاره ای هم به این ماجراها نکنید. یادتان باشد که موضوع مرگ در میان مردم چینی موضوعی بسیار جدی است. چینی ها برای مراسم های عزا و سوگواری خود لباس های سنتی به رنگ سفید به تن می نمایند و رنگ سفید را نمادی از مرگ می دانند.

بنابراین به هیچ عنوان برای هدیه و کادو به دیگر افراد در این کشور، به سراغ رنگ سفید نروید. حتی کاغذ کادوی شما با روبانی که روی هدیه می بندید هم، نباید سفید باشد.

از دیگر موضوعاتی که بهتر است در خصوص آن صحبت نکنید، سیاست است. هیچ فردی از چنین صحبت هایی لذت نمی برد و به نوعی شما را ناراحت می نماید. برای حبت با مردم چین به سراغ دو موضوع سیاست و البته مذهب نروید. به عقاید تک تک افراد احترام بگذراید و تنها نظاره گری بیش نباشید.

سفر برای دیدن و کسب تجربه است، بنابراین در باید و نبایدهای چین در سفر خود و اطرافیانتان را با چنین موضوعاتی ناراحت نکنید.

خصوصا اینکه چینی ها برای صحبت درباره این موضوعات با افراد خارجی و جهانگرد ها بسیار محتاط بوده و عموما یا جواب شما را نمی دهند یا از جواب دادن طفره می فرایند. آن ها را به عنوان میزبان خود، معذب نکنید.

با این حال، در خصوص چنین موضوعات دیگر، باز هم می توان گفتگویی مثبت و خوب داشت. بیشتر راجع به آب و هوا، راهکارهایی که برای آلودگی هوا وجود دارند، امکانات بهتر جاده ها و ایمنی آن ها و چنین مواردی (موضوعاتی که ذهن تمام مردم دنیا را درگیر خود کرده است) پرسش کنید.

به گروه های کوچک و افراد مختلف بی احترامی نکنید

بگذارید این موضوع را که از باید و نبایدهای چین در سفر است، بیشتر شرح دهیم. در کشور پهناور چین، حدود 55 گروه اقلیتی و مذهبی کوچک وجود دارد که هر یک آداب و رسوم، پوشش و اعتقادات مخصوص به خود را دارند. آنچه که باید در سفر به چین حتما به خاطر داشته باشید، این است که به هیچ عنوان درباره موضوعات اعتقادی و باور این افراد یا نوع پوشش آن ها صحبت نکنید.

اگر می خواهید از بناهای مذهبی بسیار دیدنی آن ها بازدید داشته باشید، حتما به دستورالعمل هایی که راهنما به شما می دهد، با دقت گوش دهید و تمام موضوعات را به خاطر بسپارید. اگر می خواهید به اشیا و مجسمه ای دست بزنید، حتما از صاحبان آن اجازه بگیرید. هنگام بازدید از بناهای مذهبی با احترام برخورد کنید.

  • روی هدیه خود یا هر کاغذ دیگری با جوهر قرمز ننویسید.
  • در مکان های مذهبی سیگار روشن نکنید.
  • قبل از عکاسی از افراد مسن از آن ها اجازه بگیرید.
  • هنگام بازدید از مکان های مذهبی در خلاف جهت ساعت حرکت نکنید.
  • چند یوآن چینی به افراد مذهبی در مکان های عبادی نذر بدهید.
  • به اشیایی مانند شمع ها دست نزنید.

بسیار اهمیت دارد که هنگام ورود به این فضاها، عینک دودی از چشم بردارید؛ کلاه خود را از سر بردارید و یا حتی کفش های خود را در بیاورید. همچنین اصلا وجهه خوبی ندارد که با انگشت به مجسمه ای اشاره کنید یا حتی در ورودی و درگاهی بنا بمانید و داخل نروید.

هر چند که در غیر این صورت، جریمه نخواهید شد ولی باز بهتر است به کسی بی احترامی نکنید. صرفا اگر می بینید در آیتینری سفر شما جاذبه یا مقصدی وجود دارد که نمی خواهید از آن دیدن کنید، آن را از برنامه سفر خود حذف کنید. مطمئن باشید هنوز جاذبه های چین بسیاری باقی می ماند که نمی رسید تمام آن ها را ببینید.

به حریم شخصی احترام بگذارید

کارهایی که ما ایرانی ها در احوالپرسی انجام می دهیم، همانند روبوسی یا در آغوش دریافت در میان چینی ها مرسوم نیست. کمتر فردی را در میان مردم چین می بینید که حتی با غریبه ها دست بدهند. بهترین راه این است که کلامی مهربان داشته باشید و با حرکت سر به افراد سلام کنید. باقی رفتارها در احوالپرسی های ما ایرانی ها در چین متداول نیست و باید و نبایدهای چین در سفر را حتما مد نظر داشته باشید. لازم نیست در موقع سلام یا خداحافظی خم شوید و تعظیم کنید.

مردم چین سر را عضو مهم بدن می دانند و بنابراین در هنگام سفر به چین، از روی شوخی به سر یا موهای آن ها دست نزنید.

همیشه فاصله و حریم خود را با دیگر مردم چین حفظ کنید مگر اینکه در مترو و مکان های شلوغ باشید. اگر می خواهید بیشتر با مردم چین ارتباط برقرار نمایید، به مرور از یک سری رفتارهای ریز در آن ها مطلع خواهید شد.

برای میزبان خود هدیه بگیرید

به هر دلیلی اگر به چین سفر کردید، خواه سفر شما سفری کاری و تجاری باشد و خواه برای دیدن دوستی به این کشور می آید، هدیه ای با خود به همراه داشته باشید. برای دیدار های کاری یا این چنینی هدیه ای برای طرف مقابل خود در نظر بگیرید. نوع هدیه ای هم که می گیرید بسیار اهمیت دارد. هدیه شما هر چند که ناقابل باشد اما نباید آن را از میان برخی از اشیا انتخاب کنید.

بسیاری از هدیه ها مانند اشیای تیز، ساعت های دیواری، میوه هایی مانند گلابی و حتی کفش را به عنوان هدیه انتخاب نکنید.

کمی اطلاعات خود را راجع به هدیه های خوب و هدیه های بد در چین بالا ببرید. همچنین یادتان باشد که هدیه را جلوی شما باز نخواهند کرد. اگر شما هم هدیه ای دریافت کردید، همان لحظه و جلوی هدیه دهنده آن را باز نکنید. چرا که ممکن است حالات چهره شما باعث ناراحتی او گردد. این کار را به بعد موکول کنید.

  • برای هدیه اشیا کوچک منتها جذابی را انتخاب کنید.
  • از کاغذ کادوهای سیاه و سفید استفاده نکنید.

آداب رستوران رفتن

از باید و نبایدهای چین در سفر به این کشور، آداب و رفتاری است که در رستوران ها باید داشته باشید. چینی ها هیچ وقت در رستوران، جداگانه فاکتور خود را حساب نمی نمایند. در واقع کسی که میزبان شده است، تمام پول رستوران را پرداخت می نماید و اگر شما عنوان کنید که ژتون تخفیف دارید یا بخواهید سهم خود را بپردازید به آن ها بی احترامی کرده اید. از طرفی هم اگر شما از دیگران بخواهید با هم به رستوران بروید، به این معنی است که شما همه را مهمان کرده اید و باید تمام صورت حساب رستوران را بپردازید.

  • آداب استفاده از چاپستیک، از باید و نبایدهای چین

هنگام استفاده از چاپستیکس در رستوران ها، آداب استفاده از آن ها را نادیده نگیرید. مردم چین نظرها و ایده های بسیاری درباره چاپستیکس دارند. این وسیله تنها برای غذا خوردن استفاده می گردد و کاربرد دیگری به هیچ وجه ندارد. با این چوب ها ژست نگیرید یا دیگر وسایل را از روی میز برندارید. با این وسیله غذا خوردن، بازی نکنید. از باید و نبایدهای چین هنگام غذا خوردن در رستوران ها این است که پس از تمام شدن غذا، چاپستیکس را درون کاسه رها نکنید.

اگر دیده اید برخی افراد با این وسیله موهای خود را می بندند، شما این کار را انجام ندهید. باید چاپستیکس را روی کاسه بگذارید و با این کار نشان می دهید که دیگر سیر شده اید.

  • در مکان های عمومی انعام ندهید

چینی ها عادت به انعام دادن ندارند. راننده های تاکسی، کارکنان هتل ها و رستوران ها در چین عادت ندارند که انعام بگیرند. اگر به چینی ها انعام دهید، با چهره ای گیج و مبهوت روبرو می شوید. حتی این افراد در برگرداندن پول انعام به شما، اصرار می نمایند. چینی ها معتقدند که کار خود را به نحو احسن انجام می دهند و به همان میزان هم درآمد دارند. پس نیازی به تشویق و انعام ندارند. حتی گاهی ممکن است که تصور نمایند باید برای شما در ازای دریافت انعام کار دیگری انجام دهند.

به همین دلیل اصرار به دادن انعام مخصوصا در مکان هایی که به مردم بومی و محلی چینی خدمات می دهند، خودداری کنید. با این حال به راهنماهای چینی یا راننده ماشین تور که بیشتر با جهانگردان خارجی در ارتباط بوده اند، بسیار عاقلانه است که انعام بدهید.

  • پرداخت هزینه های سفر با موبایل

مردم چین برای بیشتر پرداخت های خود به سراغ موبایل های هوشمند خود می فرایند. آن ها اپلیکیشن هایی مانند وی چت (WeChat) را دارند و شارژ می نمایند. سپس صورتحساب ها با هر هزینه دیگر را با موبایل می پردازند. با این حال شما که به عنوان جهانگرد ایرانی وارد چین شده اید، تنها بایستی پول نقد به همراه داشته باشید. اگر توانستید چنین اپلیکیشنی را در گوشی خود نصب کرده و در همان ابتدای سفر در چین آن را شارژ کنید، در پرداخت های خود راحت تر خواهید بود. از راهنمای خود بخواهید که در قبال دیافت پول نقد، حساب شما را شارژ نماید. در غیر این صورت، پول خرد و نقد با خود داشته باشید.

  • وسایل بهداشتی مانند دستمال را نباید فراموش کنید

این موضوع بسیار به نوع سفر و محل اقامت شما بستگی دارد. اگر رزرو هتل خود را انجام داده اید، نیازی به آن ندارید. اما اگر در مهمانخانه ها یا دیگر اماکن اقامتی می مانید، از باید و نبایدهای چین در تمام سفرتان، به همراه داشتن وسایل بهداشتی مانند دستمال کاغذی است.

به تنهایی در چین سفر نکنید

هر چند که مردم چین بسیار مهربان هستند و اگر از آن ها یاری بخواهید به یاری شما خواهند آمد اما زبان شما را متوجه نمی شوند. از باید و نبایدهای چین که بسیار هم مهم است، این موضوع است که به تنهایی در چین نگردید. علت این حرف این است که بیشتر مردم چین با زبان انگیسی آشنایی ندارند و متوجه خواسته و حرف شما نمی شوند. شاید تنها در مکان هایی مانند فرودگاه های چین، ایستگاه قطار یا حتی هتل بتوانید برای مترجم انگیسی یاری بگیرید. اگر مقصد خاصی جدای از این مکان ها، مد نظر شماست، نمی توانید آن را به مردم محلی چین بگویید. در نتیجه پیروز به تاکسی دریافت و رسیدن به مقصد نمی شوید. حتما باید با زبان چینی آشنایی داشته باشید یا اینکه هدایت داشته باشید که مترجم شما باشد.

اگر می خواهید به دیدن جاذبه هایی بروید که دور از جهت اتوبوس های حمل و نقل عمومی هستند، حتما از هتل شاتل بگیرید.

در همان نقطه ای که از ماشین پیاده شده اید، برای بازگشت قرار بگذارید و زمان بازگشت خود را هم دقیق معلوم کنید. اگر هم قصد سفرهای هیچ هایکری به مناطق دور افتاده در چین را دارید، ترجیحا با دوستی که به زبان چینی مسلط است برنامه خود را بچینید. در غیر این صورت باید با زبان اشاره با مردم بومی چین ارتباط برقرار کنید که خود نوعی ماجراجویی است.

  • سوار ماشین های شخصی یا تاکسی هایی که راننده آن ها زبان انگلیسی نمی دانند نشوید.
  • برای جابه جایی و بازدید از جاذبه های چین حتما از هتل بخواهید تا شما را با تورهای گشت شهری آشنا نمایند.

منبع: chinahighlights.com

منبع: الی گشت
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 23 خرداد 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 289

به "باید و نبایدهای سفر به چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید و نبایدهای سفر به چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید