ارتش آمریکا در پی فراوری سوخت جت از هوا
به گزارش مجله یافان، نیروی هوایی ارتش ایالات متحده در کوشش برای دسترسی به سوخت در هر زمان و هر مکان، در حال کوشش برای تهیه سوخت جت از هوا است.
ارتش ایالات متحده در اقدامی انقلابی برای انجام عملیات لجستیکی خود و به منظور تقویت قدرت عملیاتی خود اکنون تأیید نموده است که به تحقق هدف و برنامه خود برای توسعه سوخت جت از هوای رقیق نزدیک تر شده است.
نیروی هوایی ایالات متحده در یک بیانیه مطبوعاتی ادعا کرد که یک گام به دسترسی به سوخت در هر زمان و هر نقطه از کره زمین بدون اتکا به تانکرهای سوختی نزدیک شده است.
همه می دانیم که ارتش های جهان به ویژه ارتش ایالات متحده از بزرگترین مصرف نمایندگان سوخت های فسیلی هستند و در حال حاضر در حال تمرکز بر انرژی هسته ای هستند تا احتیاجهای انرژی خود را به شیوه ای سبزتر و در نتیجه پاک تر برآورده نمایند.
سوخت جت گونه ای سوخت هواپیما است که برای هواگردهای دارای موتور توربینی مانند هواپیماهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ و بالگردهای توربوشفت از آن استفاده می نمایند.
موتورهای توربینی به طور کلی توانایی کاربرد سوخت های نفتی متنوعی را دارند، اما همه گونه های سوخت جت امروزی گونه هایی از نفت سفید هستند که خلوص بالایی داشته و افزودنی هایی برای جلوگیری از خوردگی، زنگ زدن، انجماد در دمای پایین یا اشتعال در دمای بالا، به آنها اضافه شده است.
سوخت مناسب جت بایستی دمای اشتعال بالایی داشته باشد، رسوب ننموده و ایجاد زنگ زدگی نکند، ارزش حرارتی بالایی داشته، ترابری و کار با آن ایمن باشد، به بخش های داغ توربین موتور آسیب نرساند و در هوای سرد نیز به خوبی جریان پیدا کند.
اکنون نیروی هوایی ایالات متحده در حال کار بر روی روش های جایگزین برای فراوری سوخت هواپیماهای خود است و در این راستا با شرکتی به نام توئلو(Twelve) همکاری نموده است.
این شرکت که برآمده از دانشگاه استنفورد است، از دگرگونی کربن برای فراوری سوخت از کربن دی اکسید موجود در هوا استفاده می نماید.
این مفهوم تقریباً یک قرن قدمت دارد و در واقع می توان آن را در کتاب های درسی شیمی با عنوان سنتز فیشر-تروپش یافت که در آن کربن مونوکسید و هیدروژن در دماهای بالا، هیدروکربن های مایع فراوری می نمایند که می توانند در حضور یک کاتالیزور به عنوان سوخت استفاده شوند.
فرآیند فیشر-تروپش(Fischer-Tropsch process) یا سنتز فیشر-تروپش مجموعه ای از واکنش های شیمیایی است که طی آن گاز کربن مونواکسید در واکنش با گاز هیدروژن مجموعه ای از هیدروکربن ها را ایجاد می نماید. این روش در فراوری سوخت های سنتزی از مواد طبیعی چون زغال سنگ، گاز طبیعی، پسماندهای گیاهی و مواد روان نماینده کاربرد دارد. این فرآیند به طور مشترک به وسیله فرانس فیشر و هانس تروپش در سال 1923 و در آلمان کشف شد. برای فراوری سوخت سنتزی سه مرحله کلی احتیاج است: تهیه گاز سنتز، سنتز فیشر- تروپش، جداسازی و بهبود کیفیت محصولات مورد احتیاج.
این فرآیند که به عنوان سوخت مصنوعی شناخته می گردد، به صورت گسترده به وسیله آلمان در طول جنگ جهانی دوم مورد استفاده نهاده شد و حتی امروزه به وسیله ارتش ایالات متحده برای ترکیب سوخت های نفتی استفاده می گردد.
بر اساس این بیانیه مطبوعاتی، ارتش ایالات متحده اجازه می دهد تا حداکثر 50 درصد از سوخت مصنوعی را در عملیات های خود ترکیب کند.
سوخت مصنوعی فراوری شده به وسیله شرکت توئلو نیز در حال آزمایش است. اگرچه انتظار می رود این آزمایش تا سرانجام امسال ادامه داشته باشد و پس از آن گزارش مفصلی از یافته ها تهیه و منتشر گردد، اما نیروی هوایی ایالات متحده مشتاق است همزمان با آن، مرحله بعدی را که شامل افزایش مقیاس این فناوری است، پیش ببرد.
شرکت توئلو می گوید که از نوع جدیدی از کاتالیزور برای ایجاد سوخت مصنوعی خود موسوم به ای-جت(E-jet) استفاده می نماید و برخلاف سایر فرآیندهایی که برای این امر به سوخت های فسیلی متکی هستند، این شرکت از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می نماید تا اطمینان حاصل کند که فرآیند آن خالی از انتشار کربن است.
این شرکت بعلاوه ادعا می نماید که سوخت مصنوعی آن نسبت به سوخت نفتی پاک تر است و آلاینده های کمتری دارد.
در حالی که نیروی هوایی ایالات متحده در حال حاضر از سوخت تجاری استفاده می نماید و برای انتقال سوخت به هواپیماهای خود به وسایل نقلیه زمینی، آبی و هوایی متکی است، با استفاده از فناوری شرکت توئلو می تواند بدون احتیاج به حضور سوخت در محل، سوخت جت ها را در هر مکانی فراوری کند.
کارشناسان می گویند، انتظار می رود این کوشش نه تنها استفاده از سوخت را در حمل و نقل هوایی بهینه می نماید، بلکه بار لجستیکی را که برای حمل و نقل آن احتیاج است، کاهش می دهد.
در این بیانیه مطبوعاتی آمده است که این فناوری بعلاوه می تواند در منطقه ها خشک که آب کمیاب است نیز به کار گرفته گردد و حتی هوا نیز منبعی برای آن باشد.
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، نیروی هوایی ایالات متحده خواهد توانست از شر تانکرهای بزرگ جمل سوخت برای جت های خود خلاص گردد.،ایسنا
منبع: ایران آنلاین