یک مهمان ناخوانده در سی و سومین پرواز مریخی همراه بالگرد نبوغ شد

به گزارش مجله یافان، ربات پرنده ناسا سی و سومین پرواز خود در جو رقیق مریخ را هم با موفقیت پشت سر گذاشت اما در این سفر کوتاه یک مهمان ناخوانده هم با نبوغ همراه شد.

یک مهمان ناخوانده در سی و سومین پرواز مریخی همراه بالگرد نبوغ شد

بالگرد نبوغ (Ingenuity) زمستان سختی را پشت سر گذاشته و دوباره به پرواز بازگشته است. این ربات پرنده که در فوریه 2021 (اسفند 1399) همراه با مریخ نورد پشتکار (Perseverance) روی مریخ فرود آمد، به تازگی سی و سومین پرواز خود را هم به خاتمه رسانده است.

پس از یک وقفه در پیمودن آسمان مریخ، از ماه ژوئن تا آگوست (تیر و مرداد و اوایل شهریور)، نبوغ کار دشواری را پشت سر گذاشت و پیروز به تکمیل پرواز 31 در 6 سپتامبر (15 شهریور)، پرواز 32 در 17 سپتامبر (26 شهریور) و انجام پرواز 33 در 24 سپتامبر (2 مهر) شد.

در پرواز سی و سوم، این هلیکوپتر بیش از 111 متر را در کمتر از یک دقیقه طی کرد و به سمت دلتای رودخانه باستانی جزرو حرکت کرد تا دوباره به مریخ نورد پشتکار بپیوندد.

هر چند در بخشی از این پرواز یک مسافر غیرمنتظره هم همراه نبوغ بود. یک تکه زباله ناشناخته در اطراف پایه های بالگرد گیر نموده بود اما به نظر نمی رسد که این بقایای جسم خارجی (FOD) از خود نبوغ باشد، بنابراین در حال حاضر اینکه از چه چیزی ساخته شده است و منبع آن چه می تواند باشد، تعیین نیست.

در تصویر گرفته شده به وسیله دوربین ناوبری (Navcam)، تقریبا انتهای دو پایه از چهار پایه بالگرد که برای نشستن روی سطح مریخ استفاده می شوند، به چشم می آید. به پایه سمت راست قطعه کوچکی از یک جرم خارجی متصل است که تقریبا مانن یک تکه پلاستیک دیده می گردد اما ناسا هنوز درباره منشأ آن مطمئن نیست.

ناسا تأیید کرد که این تکه زباله در طول پرواز قبلی نبوغ، یعنی پرواز شماره 32، مشاهده نشده است، بنابراین به نظر می رسد که به تازگی روی پایه قرار گرفته باشد. با این وجود خوشبختانه در طول پرواز این جسم اضافی از پایه بالگرد جدا شده و روی سطح افتاد. فیلم کامل این لحظه در ویدیوی گرفته شده به وسیله نبوغ به تصویر کشیده شده است.

ناسا در این زمینه نوشت: تمام داده های دورسنجی از پرواز و کاوش و جابه جایی در حالت ایدئال قرار دارند و هیچ نشانه ای از آسیب دیدگی این وسیله نقلیه را نشان نمی دهند. با این وجود تیم های بالگرد و مریخ نورد همچنان مشغول کار برای تشخیص منبع زباله هستند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از پرواز بالگرد نبوغ در مریخ

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: Digital Trends

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 مهر 1401 بروزرسانی: 10 مهر 1401 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1490

به "یک مهمان ناخوانده در سی و سومین پرواز مریخی همراه بالگرد نبوغ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک مهمان ناخوانده در سی و سومین پرواز مریخی همراه بالگرد نبوغ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید