نقش پژوهش در مدیریت شهری

به گزارش مجله یافان، مدیریت شهر تهران به عنوان یکی از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهرهای جهان، یکی از پرچالش ترین مسئولیت های موجود در کشور است.

نقش پژوهش در مدیریت شهری

مدیریت شهر تهران به عنوان یکی از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهرهای جهان، یکی از پرچالش ترین مسئولیت های موجود در کشور است. صحنه مدیریت شهری در تهران صحنه ای فرامحلی و اثرگذار در کشور است و مسائل اصلی آن در حقیقت نه مسئله یک شهر بلکه مسئله کشور خواهد بود. دامنه تأثیر این مدیریت به گونه ای است که با اصلاح هریک از چالش های جدی آن می توان به الگویی مشابه در سطح کشور رسید.

شناخت اصولی مسائل واقعی و ریشه ای این شهر، خود چالشی جدی است و نیاز به نگاه کارشناسانه و علمی به مسائل دارد. سخن به گزاف نگفته ایم اگر قائل باشیم که تعریف درست و اصولی از مسئله در شهر، خود نیمی از حل مسئله خواهد بود. لازمه این سخن آن است که یک نگاه کارشناسانه و مجهز به علم روز باید پشتوانه هر تصمیم مهمی در شهر باشد.

امروز اگر کار ارتباط دانشگاه و صنعت (ملت) لنگ می زند و هریک راه خود را پیش گرفته و به مرور از هم فاصله گرفته اند نتیجه این امر است که مسئله دانشگاه، مسئله صنعت نیست و مسئله صنعت نیز مسئله دانشگاه نیست. ذات علمی دانشگاه بر آن است که مسئله ای واقعاً مهم را بیابد و حل آن را موضوع تلاش جدی خود قرار دهد. در ذات صنعت هم آن است که هر روز با چالشی جدید برای ارتقای سطح خود روبرو و در تدارک حل مسئله ای جدید باشد.

اما متأسفانه در کشور ما نه مسئله صنعت آن چنان که شایسته و علمی است شناخته و معرفی می شود و نه دانشگاه مسئله مهمی را در صنعت پیدا می کند که واقعاً نیاز به کار علمی داشته باشد. بنابراین به دنبال موضوعاتی می رود که صرفاً جنبه علمی در جهان داشته و از حل مسائل واقعی کشور فاصله می گیرد.

شهر تهران نیز امروز نیاز به طرح مسائل واقعی با دیدی کلان نگر و علمی و چالشی دارد تا انگیزه کافی برای مفید بودن را به دانشگاه بدهد وگرنه طرح و حل مسائل متداول با تکیه بر تجربه های مدیریتی مسبوق به سابقه در کشور شاید نتیجه ای چندان فراتر از آنچه تا به امروز شاهد بوده ایم دربرنداشته باشد. به نظر می رسد مدیریت شهری در دوره جدید توجه جدی به این مسئله دارد. امید که فرصت کافی نیز برای تحقق این امر برایش فراهم شود.

منبع:ویژه نامه شهرپژوه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 177

به "نقش پژوهش در مدیریت شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش پژوهش در مدیریت شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید