موزه های معرف فرهنگ بومی و تاریخی استان ها

به گزارش مجله یافان، موزه ها مکان هایی برای معرفی آداب، رسوم، سنن و فرهنگ هر منطقه هستند.

موزه های معرف فرهنگ بومی و تاریخی استان ها

اگر بخواهیم برای موزه ها نقشی در آگاهی رسانی و فرهنگ سازی داشته باشیم به نکته های مهمی می توان اشاره نمود از جمله با توجه به المان های فرهنگی موجود در همه موزه ها باید گفت که، رسالت اصلی موزه ها آگاهی بخشی است که این مهم هم به وسیله اشیا، قابل انجام و میسر شدن است و هم فضای موجود موزه ای یعنی مکان های تاریخی و فرهنگی که تبدیل به موزه شده اند.

موزه ها در دل خود تاریخی از دوران اشیای به نمایش در آمده خود را دارند این تاریخ گاه مشهود و گاه نهفته در دل اشیایی هستند که در معرض دید و بازدید کنندگان هستند برای مثال باید گفت که سنگ نبشته های هر دوران تاریخی بازگوکننده بخش قابل رویت و خوانش دوران خود هستند اما سلاح های مفرغی به نمایش در آمده بخشی تاریخی از جنگ یا صلح و چگونگی زندگی مردم دوران خود را در دل نهفته دارند بنابراین آگاهی بخشی موزه ها بی بدیل و جزو لاینفک موزه هاست.

در حال حاضر با توجه به کمرنگ کردن شیءمحوری موزه ها و ایجاد فضاهای گفتمانی فرهنگی به وسیله آموزش و باز آفرینی وقایع و نقش دهی به موزه ها به مثابه کارگاه های آموزشی باید گفت امکان ایجاد میل و رغبت دو چندان برای پر اهمیت کردن موزه ها برای آیندگان و بچه ها قطعی خواهد بود.

اگر بچه ها را نقطه آغازی برای آینده بدانیم در وهله اول باید موزه ها برای درک و فهم و آموزش بچه ها دانش محور شوند.

این دانش محوری به طرق و شکل های مختلفی می تواند انجام پذیرد از جمله ایجاد فضاهای مشارکتی برای بچه ها در موزه ها و مخاطبی کردن نقش بچه ها در این مکان ها با برگزاری سمینارهای آموزشی تا شرکت در کارگاه ها آموزشی فرهنگ و تمدن و راه اندازی نمایشگاه های متعدد با موضوعات بکر که منجر به شکوفایی استعدادهای بچه ها شود و زمینه ایجاد پرسش های متعدد را در فکر آن ها شکل ببندد.

استفاده از رنگ، نور، موسیقی و فضاهای طبیعی می تواند در ایجاد جذابیت برای بچه ها، افراد بزرگسال و حتی کهنسالان ایجاد کرد، فضاهایی که در آن بازدیدکنندگان در هر رده سنی بتوانند انرژی لازم از مکان موزه و موضوعات قابل طرح را دریافت و آن را در پرورش خود وجامعه بازتاب دهند.

رفتار بچه ها در موزه ها به نوع تربیت فرهنگی آن ها دارد، یک کودک می تواند به شدت بی توجه از کنار موضوعات فرهنگی مطرح شده در موزه بگذرد در صورتی که قشر دیگری از بچه ها می توانند بر اهمیت شئ یا موضوعات مطرح شده در موزه آنچنان واقف باشند که ساعت ها در آن دقیق و تحت تاثیر لازم قرار گیرند. این مهم به نقش آموزش و پرورش و خانواده ها برمی شود تا ضمن ایجاد چه تماشا به بچه ها چگونه تماشا و چرایی تماشا را بیاموزند تا بچه ها بتوانند تجربیات خوبی در این زمینه را داشته باشند.

موزه ها مکان های بسیار مهمی هستند، از این جهت باید افراد کارکشته و تجربه دار و آموزش دیده را در راس کار و به خصوص به عنوان راهنمای موزه گذاشت تا خدشه ای بر فکریت مثبت بازدیدکنندگان وارد نیاید و میل و رغبت ملاقات از مکان های فرهنگی در آن ها کم رنگ نشود.

مینا درعلی/ مدیر و کارشناس موزه مردم شناسی استان بوشهر

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1385

به "موزه های معرف فرهنگ بومی و تاریخی استان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه های معرف فرهنگ بومی و تاریخی استان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید