خبرنگاران مدیرکل تعاون و کار کرمان: کارگران تخلفات کارفرما را گزارش دهند

به گزارش مجله یافان، کرمان - خبرنگاران- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: کارگران باید با آگاهی از قانون و مقررات بتوانند از حق و حقوق خود دفاع نموده و تخلفات کارفرمایان را گزارش دهند تا تیم بازرسی در کارگاهها و کارخانجات مطالبه این قشر زحمتکش را پیگیری کند.

خبرنگاران مدیرکل تعاون و کار کرمان: کارگران تخلفات کارفرما را گزارش دهند

رضا اسماعیلی پور روز یکشنبه در گفت و گو با مجله یافان ضمن تبریک روز جهانی کارگر در مورد مسائل کارگران و اشتغال اتباع بیگانه در کرمان گفت: هنگامی که بحث کار پیش می آِید بیکاری هم مطرح می گردد، اتباع بیگانه زیادی در کرمان حضور دارند که شغل بیشتر آنها کارگری است ولی تعداد اندکی از آنها اجازه کار دارند.

وی اضافه کرد: اتباعی که مجوز دارند در یکسری از مشاغل خاص در چارچوب قانون فعالیت می نمایند، در کارگاهی که تبعه خارجی کار می نماید، کارفرما ملزم به استخدام یک یا دو ایرانی است اما بعضی از مشاغل ، مشاغل سختی هستند که متاسفانه نیروی ایرانی حاضر به انجام آنها نیست و برای اینکه چرخ خدمت رسانی بچرخد، مجبور به صدور مجوز ها می شویم.

این مسئول اعلام کرد: درصورتی که برای این کارها ایرانی اعلام آمادگی کند ما حمایت و پشتیبانی می کنیم تا این عزیزان در شغل مربوط جایگزین و مشغول به کار گردد.

وی با اشاره به قانون ممنوعیت کاراتباع خارجی تاکید نمود: اگر ما گزارشی مبنی بر اشتغال افاغنه داشته باشیم با تیم بازرسی در محل حضور پیدا می کنیم و کارفرما را به میزان حداقل 5 برابر مزد، جریمه می کنیم ؛ حداقل مزد 400 تومان است و این جریمه یکی از کار های بازدارنده است.

اسماعیلی پور در مورد قانون بیمه و غیبت در کار توضیح داد: کارفرما مکلف است که اگر کارگر 6 روز کار می نماید در روزهای آدینه حقوق و بیمه را رد کند تنها در صورتیکه غیبت از سه روز بیشتر باشد قانون رد کردن بیمه متفاوت است.

این مسئول درباره حقوق معوق اظهار کرد: شرکت های خدماتی و شرکت های عظیم هستند که حقوق معوق زیادی دارند، هیچ سالی به سختی سال گذشته در حوزه کارگری نبود مخصوصا با تعطیلی های پی در پی معوقات کارگران زیاد شد.

اسماعیلی پور از کارگرانی که حقوق معوقه دارند خواست تا با ارسال نامه محرمانه به اداره کار آنها را در جریان قرار دهند تا تیم نظارت موضوعات را پیگیری کند.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان یادآور شد: نزدیک پنج هزار نفر در صف نوبت بیمه ساختمانی داریم و تا آخر اردیبهشت این مورد را انجام می کنیم، بسیاری هستند که در شغل های دیگر هستند اما از مزایای بیمه ساختمانی بهره می برند که حق الناس است و اگر ما هم با موردی برخورد کنیم جریمه خواهیم کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 966

به "خبرنگاران مدیرکل تعاون و کار کرمان: کارگران تخلفات کارفرما را گزارش دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مدیرکل تعاون و کار کرمان: کارگران تخلفات کارفرما را گزارش دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید