حصن کیفا و 13 دهکده غرق شده (قسمت دوم)

به گزارش مجله یافان، شهرهایی که زمانی برو بیایی داشتند، بر اثر ساخت و سازهای صنعتی به زیر آب رفتند و اکنون پر از ناگفته ها هستند.

حصن کیفا و 13 دهکده غرق شده (قسمت دوم)

یکی از عواقب مدرن و صنعتی شدن تغییر اقلیم طبیعی و شهری است و به قاره یا منطقه ای خاص محدود نمی گردد. کافی است کمی دقیق تر به اقصی نقاط دنیا بنگریم تا شهرهایی را ببینیم که به زیر آب رفته اند و اغلب قربانی فعالیت های صنعتی شده اند.

5. گیامانا (Geamana)، رومانی

ساکنان روستای گیامانا تصور نمی کردند کشف مس در روستایشان در دهه 1970 می تواند به معنای نابودی روستای زیبایشان باشد. مهندسان معدن مس احتیاج داشتند تا فاضلاب معدن را جایی دفع نمایند، لذا دیکتاتور نیکولای چائوشسکو (Nicolae Ceausescu) دستور داد تا 400 خانوار گیامانا به جای دیگری منتقل شوند و روستا به زیر آب برود.

6. پرت رویال، جامائیکا

این دهکده ماهی گیری تاریخی، که قدمتش به سال 1518 می رسد، زمانی مرکز ماهی گیری و بازرگانی دنیا تازه و پایگاه نیروی دریایی بریتانیا در سده هفدهم بود. پرت رویال تا پیش از سال 1692 (که زلزله فاجعه آمیزی با سونامی همراه شد) بزرگ ترین شهر کارائیب بود. پس از آن نیز در طی سده بیستم طوفان های مکرری آمد.

اکنون محوطه حفاظت شده است. پنج ساختمان آن به همراه هزاران اشیای جانبی بازسازی شده و به دست آمده است. برای وارد شدن در آب داشتن مجوز مخصوص از طرف دولت الزامی است. بسیاری از آثار آن در موزه ملی در کینگستون (Kingston) قابل مشاهده است.

در سال 2012، دولت جامائیکا حرکتی را برای ثبت شهر غرق شده در یونسکو شروع کرد.

7. شی چنگ (Shi Cheng)، چین

دریاچه کویاندو (Quiandao)، با آب به رنگ آبی کبودش، بیش از هزار جزیره جنگلی را در خود دارد، اما همواره اینگونه نبوده است. دریاچه در سال 1959، که دره جهت ایجاد منبع برای ایستگاه نیروی هیدروالکتریک به آب بسته شد، به وجود آمد. هنگامی که آب سرازیر شد، شی چنگ 1400ساله، که مساحتش به میزان 60 زمین فوتبال بود، به زیر آب رفت.

اکنون آنجا دید خوبی ندارد و تنها شناگران ماهر سفرهایی به آن منطقه دارند. اما اگر شکیبا (و البته مهارت دیده) باشید، در آنجا با گنجینه های شگفت انگیز باستانی چینی، نظیر حکاکی های پرآب و تاب، گذرگاه های طاق دار بلند و مجسمه های افسانه ای از شیر و اژدها روبرو خواهید شد.

8. ککوا (Kekova)، ترکیه

در ساحل آنتالیای ترکیه، جزیره غیر مسکونی کوچک ککوا واقع شده است. جزیره زیبا با آب آبی جواهرگونش جایی بسیار آرام است. بعلاوه، همانطور که نام ککوا از واژه ترکی به معنای آویشن می آید، معطر نیز هست.

اما جزیره احتمالا بیشتر بخاطر جاذبه های کمیابش شناخته شده است: بقایای شهر باستانی غرق شده که زیر موج ها نمایان است. این ها ویرانه های ایستگاه بازرگانی سیمنا (Simena) است که بر اثر زلزله ای در قرن دوم میلادی ویران شد.

با آنکه قایق و کایاک سواری و شنا در آنجا امکان پذیر است، اما از سال 1986 برای حفظ میراث شهر از دست رفته گشت و گذار در زیر آب ممنوع شده است. محوطه در سال 1990 حفاظت شده اعلام شد و در سال 2000 به یونسکو ارائه شد تا به ثبت برسد و اکنون در لیست آزمایشی (Tentative List) آن سازمان واقع شده است.

9. پاولپتری (Pavlopetri)، یونان

پاولپتری قدیمی ترین سکونتگاه غرق شده دنیا با قدمت 5000ساله است که نیکلاس فلمینگ (Nicholas Flemming) در سال 1967 آن را کشف کرد. این شهر با خیابان های شبکه ای و بناها و آرامگاه هایی که سه متر زیر آب هستند در ساحل لاکنیا (Laconia) در پلپنیز (Peloponnese) واقع شده است. غواصی نیز در آنجا آزاد است.

10. نرا (Nora)، ساردینیا

ویرانه های این شهر باستانی رومی هم روی آب و هم زیر سطح آب پیدا شده است. تئاتر، حمام ها و معبد آسکولاپیوس (Aesulapuis) تقریباً دست نخورده ای روی سطح زمین واقع شده است، اما چنان که جاده رومی را از سمت خرابه ها ادامه دهیم و به سمت غرب برویم به درون آب های دریای تیرنی (Tyrrhenian) راهی می شویم. جاده به نرای وسیعی در زیر آب منتهی می گردد که تنها غواصانی که مجوز دارند، می توانند واردش شوند.

11. کاخ کلئوپاترا، مصر

کاخ کلئوپاترا تا سال 1968، که غواصان ویرانه های آن را در بندر اسکندریه یافتند، ناشناخته مانده بود. از آنالیز آن 2500 اشیای سنگی شامل ستون ها، مجسمه ها و بلوک های سنگ کوارتزیت با چهر ه فرعون به دست آمد که همگی بر اثر زلزله سرنگون شده بودند. بعد از نقشه برداری، بعضی آثار بیرون آورده شد، اما هنوز بسیاری به جای مانده اند. محوطه در عمق شش متری واقع شده است و دید خوبی ندارد مگر آنکه غواصی کنید.

12. درونت (Derwent)، دربی شایر (Derbyshire)

هنگامی که منبع آب لیدی باور (Ladybower) در سال 1944 ساخته شد، روستاهای درونت و اشپتن (Ashapton) به زیر آب رفتند. مناره کلیسا در اصل به عنوان یادبود روستا از آب بیرون زده بود، اما آن هم در سال 1947 ویران شد. پل مالروی درونت یکی از مهم ترین بازمانده های روستا است که اهمیت ملی دارد و برای بازسازی به منبع هودن (Howden) در اسلیپری استونز (Slippery Stones) منتقل شد.

13. همپتون-بر-دریا (Hampton-on-Sea)، کنت (Kent)

دهکده ماهی گیری تاریخی متعلق به سال 1864 در خلیج هرن (Herne)، کنت بود که در سال 1921 بر اثر سیلاب ساحلی و فرسایش ویران شد. دهکده متروک اکنون در منطقه همپتون (Hampton) از خلیج هرن واقع است. تمام آنچه از آن به جای مانده بخشی از اسکله و طاق دفاع ساحلی اش است که در جزر و مد آب قابل مشاهده است.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1380

به "حصن کیفا و 13 دهکده غرق شده (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حصن کیفا و 13 دهکده غرق شده (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید