جنایات علیه مسلمانان میانمار، مصداق شاخص نسل کشی است

به گزارش مجله یافان، یک وکیل دادگستری گفت: رسانه های داخلی و بین المللی باید جنایات علیه مسلمانان میانمار را به افکار عمومی منتقل کنند؛ چرا که افکار عمومی با تحت فشار قرار دادن دولت های خود، سازمان های بین الملی و سازمان های حقوق بشری جهانی می توانند از ادامه این جنایت ها جلوگیری کرده و همچنین در مجازات جنایتکاران موثر باشند.

جنایات علیه مسلمانان میانمار، مصداق شاخص نسل کشی است

نبی الله احمدلو در گفت وگو با مجله یافان، اظهار کرد: حادثه میانمار که در آن مسلمانان روهینجا قتل عام می شوند حدود یک سال است که شروع شده و بسیار جای تأسف است که رهبر این کشور خانم آنگ سان سوچی در سال 2013 جایزه صلح نوبل را به دلیل اقدامات صلح طلبانه دریافت کرد. امروز می بینیم که این جنایت در کشوری صورت می گیرد که رهبر آن کوچک ترین اقدامی در این زمینه انجام نمی دهد و حتی در مصاحبه ای مسلمانان را تروریست خواند و همین اقدام عاملی برای ترغیب به قتل مسلمانان بی گناه میانمار شده است.

رییس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر اضافه نمود: در سکوت جامعه جهانی این اقدامات صورت پذیرفته و هنوز هم ادامه دارد. این فاجعه انسانی با جنایاتی که در بوسنی و هرزگوین صورت گرفت تشابه داشته و مصداق شاخص و روشن نسل کشی و قتل عام محسوب می شود.

این وکیل دادگستری با اشاره به وظایف مجامع حقوق بشری در مقابل کشتار مسلمانان میانمار گفت: در این موقعیت اولاً اطلاع رسانی و آگاهی افکار عمومی جهان یکی از مهمترین کارهایی است که می تواند به دست خود رسانه ها صورت گیرد. اولین وظیفه رسانه های گروهی این است که این قضیه را به افکار عمومی جهان منتقل کنند.

وی ادامه داد: از آنجایی که اقدامات اجرا شده مصداق شاخص قتل عام و نسل کشی محسوب و مشمول ماده 42 اصل 40 منشور سازمان ملل می شود، سازمان ملل باید اقدامی که در مورد بوسنی و هرزگوین، افغانستان و روآندا انجام داد را در این مورد هم انجام دهد.

احمدلو با بیان اینکه جنایات اجرا شده هم منشور سازمان ملل و هم اعلامیه جهانی حقوق بشر را نقض کرده است، تاکید کرد: چرا که به صراحت آمده که دولت ها در حمایت از شهروندان خود از جمله اقلیت های مذهبی و دینی در مقابل رفتارهای نژادپرستی متعهد شده اند. در حال حاضر اقداماتی که توسط نظامیان، شبه نظامیان و یکسری از بودائیان تندرو در میانمار در حال وقوع است طبق اسناد بین المللی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی محسوب می شود.

این وکیل دادگستری گفت: جامعه جهانی و به خصوص دبیرکل سازمان ملل وظیفه بسیار خطیری در این رابطه دارد. صرف نظر از محکوم کردن این جنایات، باید اقدامات عملی انجام شود. علاوه بر توقف این جنایات، دولت میانمار باید به شدت تحت فشار قرار گیرد و در نهایت بر اساس تحقیقات اجرا شده، جنایتکاران شناسایی و مجازات شوند.

احمدلو با بیان اینکه شورای امنیت نظم و صلح جهانی را در این قضیه تحت الشعاع قرار داده است، گفت: چند کشور در این قضیه درگیر شده اند و کشتار مسلمانان میانمار باعث مهاجرت آنها به کشورهای استرالیا، بنگلادش و اندونزی شده است.

وی با بیان اینکه سازمان های بین المللی اقدامات شایسته و بایسته ای در این راستا انجام نداده اند، گفت: در حال حاضر به نظر می رسد که به تدریج اقداماتی در حال انجام است؛ سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای اسلامی می توانند در این باره نشست داشته باشند و درباره این وقایع اقدامات عاجل انجام دهند.

این وکیل دادگستری با اشاره به اقدامات دیگر در این خصوص گفت: کمیساریای عالی حقوق بشر اقداماتی داشته ولی کافی نیست. در حال حاضر اقداماتی که اجرا شده کافی نیست و حتی مانع هم نبوده و لازم است بیشتر تلاش شود.

احمدلو درباره اقدامات ایران در برابر جنایات در میانمار، بیان نمود: ایران چهار ماه پیش نامه ای را به دبیرکل سازمان ملل نوشته و این جنایت را محکوم کرد و همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواست اقداماتی را در این راستا انجام دهد. اخیراً نیز نامه دیگری برای شورای امنیت سازمان ملل نوشته و وظایف شان را به آنها گوشزد کرده است.

وی اضافه نمود: البته آقای ظریف مکاتباتی داشته اند، اما این اقدامات باید بیشتر شود. همچنین می توان از طریق سیاسی و ارتباط با کشورهای دیگر مثل چین خواستار اقدامات از سوی شورای امنیت سازمان ملل شد.

این وکیل دادگستری درباره اینکه قوه قضاییه از چه راه هایی می تواند این موضوع را دنبال کند، اظهار کرد: قوه قضائیه شاید یک عمل سمبلیکی انجام دهد، ولی این اقدامات کارآیی چندانی ندارد. به عقیده من اقدامات سیاسی خیلی مهمتر است، از جمله اینکه کشورهای اسلامی که میانمار در آنها سفارت، سفیر و کاردار دارد باید آنها را احضار کند و به آنها درباره این اقدامات تذکر دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 104

به "جنایات علیه مسلمانان میانمار، مصداق شاخص نسل کشی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنایات علیه مسلمانان میانمار، مصداق شاخص نسل کشی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید