تأثیرات مهم انسان روی محیط زیست

به گزارش مجله یافان، سال ها بهره برداری بدون ملاحظه از طبیعت به وسیله انسان ها منجر به تأثیراتی شده است که اکنون با آن ها روبرو هستیم. واقعیت این است که در کوشش برای بهبود زندگی بقای خود را در معرض خطر قرار داده ایم. اکنون که

تأثیرات مهم انسان روی محیط زیست

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

سال ها بهره برداری بدون ملاحظه از طبیعت به وسیله انسان ها منجر به تأثیراتی شده است که اکنون با آن ها روبرو هستیم. واقعیت این است که در کوشش برای بهبود زندگی بقای خود را در معرض خطر قرار داده ایم. اکنون که مطالعات و تحقیقات بیشتر و بیشتری در حال اجرا است تا تأثیرات مختلف فعالیت های انسانی روی محیط زیست را درک کنیم، افراد بیشتری از سالم بودن محیط زیست آگاهی پیدا می نمایند.

تغییرات اقلیم

رودخانه ها از دیرباز نقش مهمی در بقای بشریت ایفا نموده اند و بسیاری از آن ها به وسیله یخچال ها تغذیه می شوند. گرمایش جهانی باعث افزایش دمای زمین به خاطر آزاد شدن گازهای گلخانه ای مانند کربن دی اکسید و متان از صنایع و خودرو ها می گردد. این پدیده باعث افزایش سرعت آب شدن یخچال ها شده است. حتی یخچال های قطب هم در حال ذوب شدن هستند و سرعت ذوب شدن یخچال ها از سرعت تشکیل آن ها پیشی گرفته است. این منجر به افزایش سطح آب دریا می گردد و خطر غرق شدن منطقه ها پایین دست را به همراه دارد. منطقه های مانند بنگلادش، قسمت هایی از آفریقا و حتی شهرهای بزرگی مانند لندن و نیویورک ممکن است در صورت ادامه این فرایند به زیر آب فرو بفرایند!

سوراخ شدن لایه اوزون

استراتوسفر دارای لایه اوزون است که از ما در مقابل اشعه های ماورای بنفش خطرناک خورشید محافظت می نماید. قرار گرفتن در معرض این اشعه ها می تواند منجر به بروز سرطان پوست و آب مروارید گردد. ولی، لایه اوزون مانع ورود اشعه های خطرناک خورشید به اتمسفر زمین می گردد. کلروفلوئوروکربن ها که مواد شیمیایی ساخته دست انسان هستند و در افشانه ها، تجهیزات سرد سازی و فوم ها وجود دارند، با ورود به اتمسفر باعث سوراخ شدن لایه اوزون می شوند. در قطب جنوب لایه اوزون سوراخ شده است که باعث ایجاد نگرانی زیادی در سرتاسر جهان شده است. به خاطر سوراخ شدن لایه اوزون در اتمسفر فوقانی، زمین اشعه ماورای بنفش بیش از حد دریافت می نماید. این برای درختان و گیاهان و حیوانات و انسان ها که به گیاهان وابسته هستند خطرناک می باشد. افزایش سطح ورود اشعه های ماورای بنفش خورشید می تواند منجر به مرگ فیتوپلانکتون ها گردد که ترکیب مهمی در چرخه غذایی اقیانوسی به تعداد می فرایند.

آلودگی

صنعتی سازی برجسته ترین قسمت پیشرفت انسان بوده است. ولی، با افزایش صنایع اندازه گازهای سمی که وارد اتمسفر می شوند هم افزایش یافته است. صنایع میلیون ها بشکه ضایعات وارد دریاها و رودخانه ها می نمایند. بعضی از حلال های صنعتی به آب های زمینی می رسند و آن ها را تا حدی آلوده می نمایند که دیگر قابل استفاده نیستند. استفاده زیاد از کود های شیمیایی و آفت کش ها در حال نابود کردن طبیعت و از بین بردن حیوانات است. در کنار آلودگی هوا، وسایل نقلیه باعث آلودگی صوتی هم می شوند که منجر به افزایش استرس، اضطراب و مسائل مربوط به شنوایی می گردد. آلودگی آب باعث کاهش گونه های دریایی مختلف شده است و بعضی گونه ها در معرض انقراض قرار دارند. بروز بیماری های تنفسی قیمت دیگری است که برای آلوده کردن هوا می پردازیم. تنفس مواد سمی خطر ابتلا به بیماری های خطرناکی مانند سرطان را افزایش می دهد.

جنگل زدایی

افزایش آلودگی، صنعتی سازی و احتیاج به زمین برای توسعه شهرها باعث شده است انسان ها به طور خودخواهانه اقدام به قطع درختان نمایند. جنگل ها نه تنها خانه تعداد زیادی از جانوران هستند بلکه بعلاوه در چرخه آب هم اهمیت بالایی دارند. ریشه گیاهان خاک را کنار هم نگه می دارد و مانع فرسایش خاک می گردد. پوشش جنگلی جهان به نصف اندازه آن در 11000 سال گذشته کاهش پیدا نموده است. بین تنها سال های 1990 تا 2000، از بین رفتن جنگل های طبیعی سالانه برابر 16 میلیون هکتار بود. جنگل زدایی با چنین سرعتی تبدیل به یکی از عمده مسائل هواداران محیط زیست در سرتاسر جهان شده است. تنوع زیستی نقش بسیار مهمی در حفظ حیات کره زمین ایفا می نماید.

انقراض گونه ها

تنوع و وابستگی موجودات زنده به همدیگر منجر به تکامل جهان شده است. انسان ها درست از زمان به دست آوردن توانایی شکار در حال کشتن حیوانات بوده اند. اگرچه در آن موقع ها شکار کردن ابزاری برای بقاء بود ولی، انسان ها حتی بعد از یاد گرفتن کشت محصولات کشاورزی هم به این فرایند ادامه داده اند. شکار غیر قانونی و سود جویانه حیوانات باعث شده است بعضی گونه ها در معرض انقراض قرار بگیرند. در کنار شکار، فعالیت های انسانی مانند آلودگی زیست محیطی و جنگل زدایی منجر به انقراض تعداد زیادی از حیوانات و گیاهان به خاطر از بین رفتن زیستگاه آن ها شده است. مطالعات اخیر نشان داده است که در آمریکای شمالی 37 گونه جانوری طی 50 سال گذشته به خاطر فعالیت های انسانی منقرض شده اند.

چگونه زیست بوم های آسیب دیده را بهبود بخشیم

قانون گذاری های شدید و سخت گیرانه. صنایع مسئول آلودگی هوا و آب باید به شدت مجازات شوند.

ایجاد منطقه ها حفاظت شده حیات وحش. گونه های خاص در معرض انقراض باید تحت پوشش گونه های حفاظت شده قرار گیرند.

پرورش دادن گونه های خاص و آزاد کردن آن ها در طبیعت به طوریکه بتوانند در زیستگاه خود زندگی نمایند.

حفظ و ایجاد زیستگاه های مناسب.

کاشت هر چه بیشتر درخت. احیای جنگل ها می تواند به اجتناب از بیابان زایی زمین یاری کند.

ایجاد آگاهی

حذف گونه های خارجی می تواند به رشد گونه های بومی گیاهان یاری کند.

پاکسازی رودخانه ها، تالاب ها و دریاچه ها.

عدم استفاده از کیسه های پلاستیکی

بازیافت

کاهش مصرف کودهای شیمیایی و آفت کش ها

استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی و غیره

محدود کردن استفاده از وسایل نقلیه شخصی

اگرچه ما بیش از حد از این سیاره بهره برداری نموده ایم ولی، می توانیم با دنبال کردن قواعد خاص به توقف تخریب محیط زیست یاری کنیم. ایجاد آگاهی درباره وظایف و مسئولیت های شهفرایندان هم از اهمیت مساوی برخوردار است. اکنون که می دانیم انسان ها چگونه باعث تخریب محیط زیست می شوند، نباید دست روی دست گذاشت و همگی باید در جهت توقف این فرایند کوشش کنیم. هر یک از ما می توانیم نقش ارزشمندی در جهت حفظ محیط زیست داشته باشیم.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1178

به "تأثیرات مهم انسان روی محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیرات مهم انسان روی محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید