با این روش ها در صف های شلوغ جاذبه ها معطل نشوید

به گزارش مجله یافان، چگونه از صف و شلوغی مکان های جهانگردی رها شویم؟

همیشه ایستادن در صف های شلوغ برای دیدن جاذبه های مورد علاقه مان یک دغدغه است. گاهی برای دیدن این جاذبه های باید ساعت ها در صف بایستیم و زمانمان را هدر دهیم. اما ما برای حل این مشکل پای صحبت های یک جهانگرد حرفه ای به نام ریک استیوز نشستیم که با راه حل هایی که ارائه می دهد در سفر زمان زیادی را می توانید ذخیره کنید و دیگر نیازی نیست نگران صف ها و مکان های شلوغ باشید، با خبرنگاران همراه باشید تا با هم این نکات را مرور کنیم.

با این روش ها در صف های شلوغ جاذبه ها معطل نشوید

برج ایفل، کلیسای سیتین (Sistine Chapel) و صومعه وست مینستر (Westminster Abbey) دلایل آمدن شما به اروپا هستند، این موارد همچنین علت آمدن میلیون ها گردشگر دیگر به این مکان ها نیز هستند. هیچ چیزی به میزان این که برای دیدن یک مکان گردشگری مجبور به چند ساعت ایستادن در صف در یک اتاق کهنه باشید یا در زمان دیدن شاهکار میکلانژ (Michelangelo) به دوبینی دچار شوید، شوق گردشگری را در شما از بین نمی برد. اگر از قبل برای این منظور برنامه ریزی کنید، جاذبه مدنظر شما موجب ناامیدتان نخواهد شد.

تا آنجایی که من می دانم، گردشگران در دو رده هوش طبقه بندی می شوند: کسانی که در صف می ایستند و کسانی که در صف نمی ایستند. اگر از قبل برنامه ریخته باشید آنگاه می توانید تقریبا از تمامی صف هایی که یک گردشگر باید در آن ها عذاب بکشد پرهیز کنید. ترفندهای زیر، رازهای مخفی نیستند بلکه تنها یک راهنمای به روز هستند که می توانید آن ها را مطالعه کنید.

همه چیز به زمان بندی بازمی شود

در هر شهری تعدادی از جاذبه های گردشگری وجود دارند که ممکن است در یک روز مشابه (معمولا یکشنبه، دوشنبه یا سه شنبه) تعطیل باشند. در فصل های اوج ورود گردشگران، هر یک از این مکان های گردشگری در زمانی که تقریبا همه کسب وکارهای دیگر شهر تعطیل هستند، بازخواهند بود و بدون شک بسیار شلوغ خواهند شد. برای نمونه کاخ ورسای در روزهای سه شنبه و زمانی که بیشتر موزه های پاریس تعطیل هستند، بسیار شلوغ است.

بسیاری از موزه ها یک روز در ماه رایگان هستند که این فرصتی عالی برای افراد بومی فراهم می کند تا بتوانند به این موزه ها آمده و بدون پرداخت هزینه، بخش های مختلف آن را مشاهده کنند. با این وجود برای گردشگران بدون شک پرداخت پول بلیت جهت پرهیز از شلوغی روزهای رایگان موزه، مقرون به صرفه خواهد بود. کلیسای سیتین در روزهای بازدید رایگان خود که آخرین یکشنبه ماه هستند، بیشتر از یک مکان گردشگری شبیه به کنسرو ساردین به نظر می رسد.

بهتر است که یا خیلی زود به برخی از جاذبه های گردشگری محبوب بروید یا این که خیلی دیر به این مکان ها مراجعه کنید. این امر به صورت ویژه ای برای مکان هایی که تورهای گردشگری بزرگ و اتوبوس های حامل گردشگر ها به آن ها مراجعه می کنند، صادق است. قلعه رویایی نوی شواین اشتیان (Neuschwanstein) در آلمان در ساعت 8 صبح بسیار خلوت است و راهنماهای این مکان به راحتی در خدمت شما خواهند بود. کافی است یک ساعت دیر کنید تا با صفی طولانی برای خرید بلیت یا حتی اتمام بلیت پس از ایستادن در صف روبرو شوید.

بسیاری از جاذبه های گردشگری در دو شب در طول هفته تا دیروقت باز هستند که این زمان ها نیز ساعاتی بسیار دلپذیر برای مراجعه به این مکان ها به حساب می آیند. برای نمونه نگارخانه مدرن تیت (Tate Modern) در لندن در روزهای جمعه و شنبه تا ساعات سرانجامی عصر باز است و می توانید در این زمان ها از نزدیک و به تنهایی به دیدنی کارهای آنری متیس (Matisse) و سالوادور دالی (Dalí) بنشینید زیرا در این ساعت ها بیشتر گردشگران این مکان را ترک کرده اند و در پی شام خوردن هستند یا این که در اتاق خود در هتل هستند. من در چنین شرایطی به تنهایی به اطراف سرک می کشم و بهترین کارهای هنری اروپا را در یک آزادی هنری ویژه تجربه کردم.

میان برها

معمولا حتی در شلوغ ترین مکان های گردشگری نیز یک استراتژی یا راستا میان بر وجود دارد که می تواند شما را از شلوغی جدا کند. این راهکارها ممکن است شامل ورودی هایی با صف کوتاه تر، تورهای گردشگری با امکان رزرو در آخرین لحظات یا مکان هایی بهتر برای خرید بلیت و یا یک بلیت گشت وگذار کلی با مزایای پرهیز از ایستادن در صف (که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد) باشند.

ورودی اصلی موزه لوور و هرم شیشه ای آن در شرایطی که در یک صف طولانی برای عبور از درگاه چک امنیتی منتظر هستید، چندان مجذوب کننده به نظر نمی رسند. شما نمی توانید چک امنیتی در زمان ورود را دور بزنید ولی اگر از ورودی زیرزمینی استفاده کنید، به علت شلوغی کمتر، صفی کوتاه تر را پیش روی خود خواهید داشت.

در شهر میلان نیز می توانید یک تور اتوبوس سواری را انتخاب کنید که شامل توقف هایی آسان در شام آخر لئوناردو داوینچی نیز می شود ولی معمولا از یک ماه پیش لیست رزرو آن پرشده است.

در کلیسای جامع بازیلیکا یا سن مارکو (St. Marks Basilica) در ونیز نیز شما می توانید در یک صف بی سرانجام به آرامی پیش بروید یا این که به جای آن به یک کلیسای نزدیک رفته کوله پشتی یا کیف بزرگ خود را تحویل بدهید و نشانه تحویل دادن کیف را از آن ها بگیرید. در ادامه می توانید به کلیسای بازیلیکا بازگشته و مستقیما به اول صف بروید و با نشان دادن این نشانه تحویل، بدون صف وارد شوید. برای یادگیری ترفندهایی ازاین دست نیز بهتر است به سراغ کتاب های راهنمای گردشگری بروید.

از قبل رزرو کنید

برخی از منطقه ها گردشگری (برای نمونه بناهای بسیار قدیمی که برای پذیرایی از جمعیت بالای گردشگران ساخته نشده بوده اند) تقریبا همیشه و در تمامی طول روز و در بیشتر روزهای سال، پر از جمعیت هستند. خوشبختانه بسیاری از منطقه ها گردشگری، بلیت های خود را پیش فروش می کنند که این بلیت ها می توانند مجوز ورود شما در ساعات خاصی تضمین کنند (البته معمولا هزینه اندکی برای رزرو بلیت از شما گرفته خواهد شد که البته ارزش پرداخت را دارد.) درحالی که صدها گردشگر در طول صف طولانی در حال عرق ریختن هستند، کسانی که از قبل بلیت رزرو کرده اند می توانند با نشان دادن بلیت از پیش رزرو شده خود، مستقیما به محل رسیده و به آن وارد شوند. مسلما چنین چیزی برای صرف جویی در زمان شما ارزشمند خواهد بود. در برخی از مواقع، از پیش بلیت گرفتن به معنای خریدن بلیت در ساعاتی قبل از مراجعه به محل در همان روز است. برای مثال اگر شما بلیت ورود به برج لندن را در یک ایستگاه فروش سوغاتی بخرید، می توانید از صف خرید بلیت در خود برج خلاصی پیدا کنید. برای مکان های گردشگری دیگر نیز ممکن است نیاز به این داشته باشید که از هفته ها و حتی ماه ها قبل، برای رزرو بلیت اقدام کنید.

برخی از مکان های گردشگری به داشتن معطلی های خسته کننده، بدنام هستند. این لیست شامل برج ایفل، موزه واتیکان در رم، موزه پیکاسو در بارسلونا و گالری های مشهور فلورانس (مانند مجسمه داوود میکلانژ در گالری آکادمیکا و گالری اوفیتزی به عنوان یک نمایشگاه آثار دوران رنسانس ایتالیا) نیز می شود. در این مکان ها، صف ها کاملا با رزرو بلیت قابل پرهیز هستند. پس از این که متوجه شوید که این امر چقدر ساده است و صدها گردشگر ناراحت را که بدون رزرو در صف ایستاده اند مشاهده کنید، تعجب آن ها از ورودتان برایتان عجیب نخواهد بود. وقتی که تاریخ رفتن خود به یک محل به صورت قطعی معلوم شد، برای رزرو کردن بلیت آنجا اقدام کنید.

بلیت های گشت وگذار و بلیت های ترکیبی

بسیاری از مقاصد گردشگری کارت های عبور یا بلیت های گشت وگذار در منطقه ها گردشگری شهر (که با نام کارت گردشگری نیز شناخته می شوند) را ارائه می کنند. این بلیت شامل تحقیق در ورودی بسیاری از محل های گردشگری برای ساعاتی خاص (معمولا 24 ساعت) است. بسیاری از این پیشنهاد شامل حمل ونقل رایگان در شبکه جابجایی شهری، دفترچه راهنمای مختصر و یک نقشه از شهر هستند.

در برخی از محل ها، این بلیت ها می توانند در حدی بسیار بالا در زمان و پول شما صرفه جویی کنند. در سایر منطقه ها نیز شما باید بدون وقفه از یک منطقه به منطقه دیگر بروید تا بتوانید به میزان پول صرف شده برای بلیت، به منطقه ها گردشگری سرزده باشید. ابتدا یک حساب وکتاب ساده انجام بدهید: هزینه مجموع پرداختی برای مشاهده نقاط موردنظر خود به صورت مستقل را با یکدیگر جمع کرده و آن را با هزینه این بلیت ها مقایسه کنید. بااین وجود به یاد داشته باشید که وقت طلا است، اگر این بلیت ها به شما اجازه می دهند تا از صف های طولانی پذیرش پرهیز کنید، خریدن آن ها به صرفه خواهد بود. برای نمونه بلیت موزه های پاریس، مجموعه ای از منطقه ها گردشگری درجه یک (شامل موزه های لوور، اورسای، برج نوتردام و کاخ ورسای) را شامل می شود و شما با خریدن این بلیت، از ایستادن در صف خرید بلیت ورود به این مکان ها معاف خواهید بود. کارت شهر مادرید نمی تواند صرفه جویی مالی بسیار زیادی برای شما به همراه داشته باشد ولی به شما اجازه می دهد تا بتوانید در فصل اوج ورود گردشگران، بدون صف به مکان هایی مانند کاخ سلطنتی و موزه دل پرادو وارد شوید.

بلیت های ترکیبی نیز ورود به مکان های گردشگری مهم را با مجوز ورودی چند جاذبه گردشگری کم اهمیت تر که گردشگران کمتری را به خود جذب می کنند، ترکیب می کند. خبر بد در این میان این است که شما برای دیدن یک جاذبه خاص، مجبور به پرداخت برای چند جاذبه مختلف خواهید بود. بخش مثبت این موضوع این است که شما می توانید با خرید بلیت یادشده در محل جاذبه های کم طرفدارتر، به جاذبه پرطرفدار اصلی رفته و بدون نیاز به ایستادن در صف، وارد شوید. برای ورود به مکان هایی مانند کلوسئوم در رم یا موزه کاخ دوک در ونیز ممکن است بیش از یک ساعت در صف باشید و به همین دلیل نیز می توانید در این مکان یک بلیت ترکیبی بخرید (یا این که به مکان های شریک در بلیت ترکیبی که خلوت تر هستند رفته و بلیت را از آنجا بخرید) و مستقیما به محل یادشده وارد شوید.

مهم نیست که بلیت ترکیبی یا بلیت گشت وگذار در اختیار دارید، درهرصورتی که شانس نایستادن در صف را داشته باشید، بهتر است که از این شانس استفاده کنید. خجالت نکشید، مستقیما به بخش ورودی مراجعه کرده و بلیت گشت وگذار یا بلیت ترکیبی خود را نشان بدهید. اگر قرار باشد که علیرغم داشتن این بلیت باز هم در صف بایستید، مسوولان حاضر در محل به شما خواهند گفت.

منبع: www.ricksteves.com

منبع: الی گشت
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1355

به "با این روش ها در صف های شلوغ جاذبه ها معطل نشوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این روش ها در صف های شلوغ جاذبه ها معطل نشوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید