بالا رفتن کرایه ها زیر سایه گرانی بنزین

به گزارش مجله یافان، بعد از افزایش قیمت بنزین در آبان ماه، با وجود اعلام های مکرر مسئولان مبنی بر عدم افزایش نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی، همه وعده های آنها در حد حرف ماند و به عمل نرسید.

بالا رفتن کرایه ها زیر سایه گرانی بنزین

به گزارش مجله یافان به نقل از مهر، در آبان ماه که با اصلاح قیمت حامل های انرژی از سوی دولت قیمت بنزین افزایش دولت، همه مسئولان با قاطعیت اعلام کردند که این گرانی بنزین روی سایر خدمات و محصولات تأثیری ندارد و قیمت ها کنترل می گردد ولی رصد بازار تا به امروز چنین ادعایی را ثابت نمی کند و قیمت کرایه های حمل و نقل افزایش یافته است.

ماجرا اما در استان خوزستان و اهواز متفاوت است، اصلاً اگر بسیاری از مسائل این به اصطلاح کلانشهر از دیگر نقاط کشور متمایز نباشد باید به آن شک کرد؛ ساکنان شهرک برق اهواز معتقد هستند که پس از افزایش قیمت بنزین، کرایه های تاکسی درون شهری بدون هیچ بخشنامه ای و به اذعان رانندگان با توافق درون صنفی افزایش پیدا کرده و داد مسافران به جایی نرسیده است.

همانطور که بسیاری از کارشناسان امور اجتماعی و سیاسی برخی از مسائل حوزه زیرساختی، ضعف خدمات رسانی و پایمال شدن حقوق شهفرایندی در استان خوزستان را ناشی از مطالبه گری ضعیف شهفرایندان می دانند، ماجرای افزایش کرایه های تاکسی در اهواز نیز به فراموشی سپرده شد.

پیمان سلطانی جوان 29 ساله ای است که از افزایش بی رویه نرخ کرایه های تاکسی در اهواز گلایه های بسیاری دارد و می گوید: در شهر اهواز هر بار بی دلیل شاهد افزایش نرخ کرایه های تاکسی هستیم و رانندگان هم در مقابل اعتراض ما فقط یک عبارت تکراری که همه چیز گران شده را به ما تحویل می دهند.

او معتقد است که تمام این بی قانونی ها به خاطر حیات خلوتی است که از نبود نظارت تاکسیرانی به فرایند فعالیت رانندگان شکل گرفته و بدون نظارت بازرسان این سازمان امکان ساماندهی شرایط فعلی وجود ندارد.

این شهفرایند اهوازی با اشاره به اینکه حمل و نقل به عنوان یکی از پایه های اصلی همه مشاغل نقش آفرین است و اصلاً در این مورد شکی نیست، طرح سوال می کند: ولی مگر رانندگان آژانس ها، تاکسی های شهری، فرودگاه، راه آهن، تاکسی های اینترنتی و حتی سرویس مدارس از سهمیه سوخت برخوردار نیستند، پس چرا باید شاهد این هرج و مرج در معین نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی باشیم؟

سلطانی در انتها می گوید: وعده مسئولان امر مبنی بر عدم افزایش نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی تا به امروز محقق نشده و به نظر کار سختی نیست اگر در جهتهای مختلف (خط های تردد تاکسی های شهری) یک بازرس برای بررسی و اقدام لازم مستقر کنند.

فلج شدن حمل و نقل عمومی در اهواز

طی روزهای اخیر آبگرفتگی در شهر اهواز مزید علت شده تا شهفرایندان روی خوش تردد راحت را نبینند؛ هیچ ماشینی حاضر به جابجایی مردم در سطح شهر نیست و آبگرفتگی هم با گذشت پنج روز خیال تمام شدن ندارد.

سیما حقیقی دیگر شهفرایند اهوازی می گوید: درد افزایش قیمت بنزین و به تبع گرانی های بی دلیل تاکسی هایی که سهمیه داشتند کم بود، این روزها هم باید خانه نشین بمانیم چون هیچ خودرویی برای تردد نیست.

او ادامه می دهد: تاکسی های اینترنتی طی روزهای اخیر هیچ خدمتی ارائه نکردند، البته شاید به کسانی که جهتها را با توقف و هزینه بالا انتخاب می کردند، خدماتی ارائه شده باشد ولی مابقی افراد عادی امکان استفاده نداشتند.

این شهفرایند اهوازی یادآور می گردد: بعد از گران شدن بنزین دیگر رانندگان تاکسی های اینترنتی جهتهای کوتاه با کرایه های کمتر را تأیید نمی کنند و این مسئله به یک معضل تبدیل شده است.

حقیقی با اشاره به دو برابر شدن نرخ کرایه های تاکسی سرویس (آژانس) اضافه می کند: حداقل افزایش قیمت کرایه های تاکسی سرویس نیز دو برابر بوده و در این زمینه می توان به افزایش کرایه های داخلی از چهار هزار تومان به هشت هزار تومان اشاره کرد.

او گلایه می کند: رانندگان تاکسی سرویس هم دردهای خود را دارند و گویی تا به امروز سهمیه هایی که باید را به آنها اختصاص نداده اند؛ اگر همین حالا با یک تاکسی سرویس تماس بگیری ابتدا باید مطمئن شوند که مشترک است و بعد هم به او اعلام می کنند که جهتهای دورتر صرفه ای برای خدمت دهی ندارد.

حقیقی عنوان می کند: کرایه تمامی تاکسی های شهری در جهتهای مختلف نیز بدون استثنا افزایش داشته در حالی که تاکسیرانی هیچ بخشنامه ای در این خصوص صادر نکرده و مسئولان ملی به صورت مداوم بر لزوم عدم افزایش نرخ کرایه های تاکسی تأکید می کنند.

این شهفرایند اهوازی در انتها می گوید: مردم از این همه بی توجهی خسته شده اند؛ اصلاً معلوم نیست سازمان تاکسیرانی دقیقاً کجاست و به کدام یک از وظایف خود عمل می کند که شهر اینقدر بی قانون شده است.

شهفرایندان شکایت کنند

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در خصوص گران شدن بی رویه نرخ کرایه های تاکسی شهری بیان می کند: نرخ کرایه های تاکسی شهری اهواز مهر ماه امسال بعد از سه سال افزایش یافته است؛ یعنی معین نرخ کرایه ها را مهر ماه همزمان با شروع فصل جدید مدارس اعلام کردیم.

رحیم کعب عمیر در واکنش به این سوال که مردم اعتراضات بسیاری برای هرج و مرج معین نرخ کرایه های تاکسی در شهر اهواز و افزایش خودسرانه آن از سوی رانندگان دارند، ادامه می دهد: شهفرایندان هرگونه شکایتی از تاکسی نارنجی، تاکسی زرد و یا مسافربرهای شخصی خطی که در سامانه شده اند را اعلام کنند تا کمیسیون تخلفات برخورد لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون تخلفات در این برخوردها ضمن دعوت از راننده و مسافر اقدامات لازم را انجام می دهد، می گوید: برخورد با مسافربرهای شخصی غیر خطی که ساماندهی نشده اند با این کمیسیون نیست.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در واکنش به اینکه مردم از نبود نظارت و بازرسی بر فعالیت تاکسی های شهری می گوید: وقتی که شهفرایندان شکایت داشته باشند، آن وقت تخلف برای سازمان تاکسیرانی و کمیسیون تخلفات روشن می گردد؛ البته در نقاط مختلف شهر و گلوگاه های مهم و پرتردد مثل بلوار، نادری، میدان شهدا، چهارراه آبادان، فلکه ساعت، سه راه خرمشهر و چهارشیر بازرسان در حال کنترل هستند.

کعب عمیر در واکنش به اینکه رانندگان نرخ معین شده از سوی تاکسیرانی را به صورت برچسب در تاکسی های شهری نصب نمی کنند، بیان می کند: بررسی های لازم را انجام می دهیم ولی قاعدتاً باید این برچسب قیمت را داشته باشند چون در غیر این صورت با آنها برخورد می گردد؛ نصب برچسب نرخ کرایه هر خط باید بر اساس دستورالعمل انجام گردد.

کمبود تاکسی داریم

وی یادآور می گردد: در شهر اهواز یک هزار و 600 مسافربر شخصی فعال در خط های مختلف ساماندهی شده اند که معین سهمیه بنزین را به آنها وعده دادیم؛ وزارت کشور زیر بار این کار نمی رفت ولی در ستاد سوخت استان اعضا را توجیه کردیم که به خاطر کمبود خودروی تاکسی در شهر اهواز این کار باید انجام گردد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در خصوص اقدامات شورای شهر برای جبران کمبود تاکسی در اهواز می گوید: رایزنی های لازم را انجام و بیش از 300 دستگاه مینی بوس به بخش حمل و نقل شهری اهواز وارد کردیم؛ در این بین حدود 80 دستگاه مینی بوس روزانه از چهارشیر به سمت دانشگاه های پیام نور، آزاد، چمران و جهاد دانشگاهی در حرکت هستند.

کعب عمیر ادامه می دهد: 20 دستگاه در جهت نادری و 150 دستگاه نیز برای جهت کوت عبدالله فعال هستند؛ برنامه ریزی شده تا جهت چهارشیر به سمت زوئیه و زرگان را با 45 دستگاه فعال کنیم.

وی خبر می دهد: برنامه ریزی ها در حال انجام است که جهت از اول نظامی تا نیشکر و همچنین جهت ام الطمیر را نیز برای شهفرایندان فعال کنیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در خصوص کمبودهای حمل و نقل عمومی شهر اهواز می گوید: بر اساس استانداردهای معین شده به ازای هر 100 نفر یک تاکسی باید فعال باشد، یعنی برای جمعیت اهواز به 12 هزار تاکسی نیاز داریم ولی در حال حاضر تنها یک هزار و 900 تاکسی در این شهر فعال است که از این بین 600 تاکسی هم باید اسقاط شوند.

کمبود شدید اتوبوس

کعب عمیر ادامه می دهد: بر اساس استاندارد برای هر هزار نفر باید یک اتوبوس داشته باشیم که جمعیت شهری اهواز به یک هزار و 200 دستگاه اتوبوس نیاز دارد ولی این روزها حدوداً 180 دستگاه اتوبوس در شهر اهواز فعال هستند.

وی در انتها می گوید: 80 تا 90 اتوبوس نیازمند بازسازی در اهواز داریم که تا 6 ماه قبل بازسازی آنها با اعتبار 26 میلیارد تومان (حدود 400 میلیون تومان به ازای هر یک دستگاه) قابل انجام بود ولی تأمین اعتبار لازم در این زمینه انجام نشد.

ضعف حمل و نقل عمومی در شهر اهواز به امروز و دیروز برنمی گردد و مدت هاست که مردم این شهر از روشن نکردن کولر خودروها در گرمای بی سابقه اهواز که درجه حرارت آن در دنیا نظیر ندارد تا نبود ایستگاه های مسقف و افزایش بی ضابطه کرایه تاکسی ها گلایه دارند.

پر واضح است که اگر بازرسان اعزامی چرخی در خط های مختلف این شهر بزنند، قانون شکنی تاکسی های شهری را به وضوح مشاهده می کنند که هر کدام از آنها کرایه های مضاعفی را از مسافران اخذ می کنند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 6

به "بالا رفتن کرایه ها زیر سایه گرانی بنزین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالا رفتن کرایه ها زیر سایه گرانی بنزین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید