بارش های اخیر ورودی سدها را تغیر داده است؟

به گزارش مجله یافان، تهران (پانا) - معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه بارندگی های سه روز اخیر تاثیر محدودی در میانه بارش کل کشور داشتند، می گوید اثر این بارندگی ها در ورودی سدهای کشور که حدود 50 درصد آب شرب را تامین می نمایند، یک درصد بیشتر نبوده است.

بارش های اخیر ورودی سدها را تغیر داده است؟

به گزارش وزارت نیرو، قاسم تقی زاده خامسی گفت: بارش های سه روز گذشته در بعضی استان ها مثل قم، اصفهان، قزوین، تهران، مرکزی، یزد و کرمان درصد بارندگی را نسبت به میانه 52 ساله که معیار اصلی در مقایسه بارش است افزایش داد.

وی ادامه داد: در 45 روزی که از سال آبی تازه (ابتدای مهر1400 تا انتهای شهریور1401) می گذرد، در استان های قم 217 درصد، یزد 188 درصد، کرمان 71 درصد، اصفهان 53 درصد، البرز 47 درصد، گلستان 47 درصد، گیلان 33 درصد و مازندران 6 درصد نسبت به میانه 53 ساله اخیر بارندگی افزایش یافته است.

معاون وزیر نیرو اضافه نمود: 15 استان دیگر با اینکه نسبت به میانه دوره 52 ساله عقب هستند ولی نسبت به سال آبی پارسال بارش بیشتری داشته اند، اما استان های ایلام، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، خراسان جنوبی و کرمانشاه هنوز نسبت به سال آبی پارسال از باران کمتری برخوردار شده اند.

وی ادامه داد: میانه بارندگی کشور حدود 240 میلی متر است که در 45 روز گذشته 15.8 میلی متر بارندگی داشته است که در مجموع نسبت به میانه 52 ساله 7 درصد کاهش و نسبت به سال گذشته 187 درصد افزایش را نشان می دهد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو اظهار کرد: برای استان های کردستان، فارس، هرمزگان، خراسان رضوی، کرمانشاه و بوشهر با اینکه نسبت به میانه 52 ساله فاصله زیادی دارند، اما نسبت به سال گذشته در همین دوره بارندگی قابل توجه بوده است.

تقی زاده خامسی ادامه داد: اثر این بارندگی ها در ورودی سدهای کشور که حدود 50 درصد آب شرب را تامین می نمایند، یک درصد بیشتر نبوده است.

مقدار بارش ها در مهر سال جاری نسبت به دوره بلندمدت 53 ساله کاهش 42 درصدی داشته است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1222

به "بارش های اخیر ورودی سدها را تغیر داده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارش های اخیر ورودی سدها را تغیر داده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید