انتقاد دبیر جایزه ققنوس از شرایط فیلم ها در جشنواره فجر
به گزارش مجله یافان، سعید مظاهری دبیر جایزه ققنوس عنوان کرد که شرایط فیلم ها در جشنواره فیلم فجر خوب نیست و جایگاه خانواده و پدر و مادر به درستی بازنمایی نشده است.
به گزارش گروه فرهنگی مجله یافان به نقل از روابط عمومی برنامه، نشست خبری یازدهمین محفل سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس روز گذشته 16 بهمن ماه با حضور سعید مظاهری دبیر این رویداد برگزار گردید.
وی در ابتدای این نشست گفت: سال جاری جایزه سینمایی ققنوس و محافل سینما انقلاب همزمان با جشنواره فیلم فجر برگزار می گردد. سینما انقلاب سلسله محافل هم اندیشی است که همه ساله با انتخاب یک گفتمان برگزار و این گفتمان براساس احتیاج های روز انتخاب می گردد. گفتمان سال جاری سینما انقلاب سینما پیشرفت است و با همین محور پیش می رود. البته این گفتمان سال قبل نیز بود و از سال گذشته تا به امروز فعالیت هایی صورت گرفته است. با این حال به این نتیجه رسیدیم که سال جاری نیز باید این گفتمان ادامه داشته باشد و دست به فراوری محتوای بیشتری با این موضوع بزنیم. به عبارت دیگر، معتقدیم هنوز هم خلأ هایی در سینما پیشرفت داشته و داریم و ضروری است بیشتر کار گردد. به همین علت گفتمان سال جاری را نیز پیشرفت گذاشتیم.
مظاهری افزود: در سینما انقلاب علاوه بر اکران فیلم ها، محافل هم اندیشی نیز با حضور نخبگان علوم انسانی، رسانه و سینما برگزار می گردد. البته جشنواره سال جاری با سال های گذشته تفاوتی دارد و آن هم این است که به علت همه گیری کرونا محافل محدودتر، اما به صورت آنلاین برگزار می گردد. این محافل به صورت زنده و به وسیله تلویزیون های اینترنتی در معرض دید عموم علاقه مندان قرار گرفته است. برای برگزاری این محافل، فیلم های انتخاب شده را مورد آنالیز قرار می دهیم و براساس هرکدام تعدادی موضوع مرتبط شناسایی می گردد. سپس سراغ اساتید علوم انسانی می رویم و درباره گفتمان سینما پیشرفت با آن ها به بحث و آنالیز می نشینیم..
وی درباره مخاطبان سال جاری سینما انقلاب شرح داد و گفت: هر سال علاوه بر اساتید و نخبگان علوم انسانی میزبان 500 نفر از فعالان رسانه ای و دانشجویان بودیم، اما سال جاری به علت کرونا میزبان تنها 100 نفر از نخبگان علوم انسانی، رسانه و سینما در پردیس سینمایی ملت هستیم.
دبیر این رویداد از برگزاری رویداد ایده پردازی بعضیز، چون ققنوس اطلاع داد و عنوان نمود: یکی از نکات اساسی جشنواره سال جاری رویداد ایده پردازی بعضیز، چون ققنوس است. برهمین اساس، از 14 شبکه رسانه ای کشور نظیر نبأ، عمار و … دعوت کردیم تا فراخوانی برای ایده پردازی در حوزه سینما بدهند. مهلت ثبت نام در این رویداد تا 17 بهمن ماه خواهد بود. شرکت نمایندگان علاوه بر شرکت در دوره، به صورت همزمان ایده های خود را ارسال می نمایند. در مرحله بعدی، 100 ایده برتر تا اسفندماه انتخاب می گردد. آنان تا اردیبهشت ماه فرصت دارند که ایده هایشان را تقویت نمایند. در نهایت در اردیبهشت ماه، رویداد 2 روزه دیگری برگزار می گردد و اساتید رسانه با این ایده پردازان کار می نمایند تا ایده هایشان تقویت شده و پخته تر گردد. در روز سوم این ایده ها دسته بندی شده و هر کدام که رأی بیشتری بگیرد، مورد حمایت اقتصادی 19 مجموعه فراوریی که برای این رویداد دعوت نموده ایم قرار می گیرد. علاوه بر این، یک مشاور نیز در کنار این گروه ها قرار می گیرد تا بهتر بتوانند کار نمایند.
مظاهری درباره داوری جشنواره سال جاری بیان نمود: داوری در جشنواره ققنوس متشکل از 2 قسمت است؛ یک هیات داوران 20 نفره داریم که با مسئولیت سیدمهدی ناظمی فعالیت و آثار برگزیده را انتخاب می نمایند. علاوه براین، مجموعه ای از 200 داور را داریم. شاخصه های سینما پیشرفت و سینما انقلاب را احصا نموده و به هیات داوران می دهیم تا براین اساس نمره دهی نمایند. مراسم اختتامیه نیز در 24 یا 25 بهمن ماه برگزار خواهد شد که تاریخ دقیق آن متعاقباً اعلام می گردد.
دبیر این رویداد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا این رویداد در برج میلاد و خانه جشنواره برگزار نشد، گفت: همواره کوشش نموده ایم که از حواشی دور باشیم و هدفمان این است که سینما را از منظر تفکر ببینیم نه از منظر حواشی. ما به دور از حواشی می خواهیم دست به فراوری محتوا بزنیم. البته این را هم باید اضافه کنم که ما کمی دیر تصمیم به برگزاری این رویداد همزمان با جشنواره فجر گرفتیم و به همین علت بعضی هماهنگی ها برای حضور در خانه جشنواره سخت بود.
هدف ما این نیست که به فراوری برسیم بلکه هدفمان این است که به گفتمان سازی برسیم.
دبیر جایزه سینمایی ققنوس در بخش پایانی صحبت های خود گفت: باید بگویم که شرایط فیلم ها در جشنواره فیلم فجر خوب نیست. جایگاه خانواده و پدر و مادر به درستی بازنمایی نشده است. نقش پدر در پدرسالار کجا و نقش پدر در دیدار خصوصی کجا؟ بازنمایی خانواده در دهه 1370 کجا و حضور آن در فیلم های دهه 1400 کجا؟ باید این سوال را بپرسیم که واقعیت خانواده های ایرانی با آن چیزی که در این فیلم ها نمایش داده می گردد تناسب دارد یا خیر؟
منبع: خبرگزاری دانشجو