افزایش سرانه فضای کتابخانه ای بوشهر به 2 متر

به گزارش مجله یافان، علی هاشمی با اعلام خبر به خبرنگار خبرنگاران در بوشهر گفت: در حال حاضر فضای کتابخانه های عمومی استان بوشهر 24 هزار و 309 متر مربع است که 31 درصد کتابخانه ها در روستاها و 69 درصد در شهرها واقع شده است.

افزایش سرانه فضای کتابخانه ای بوشهر به 2 متر

وی اضافه نمود: از سال 92 تا به امروز به طور میانگین هر سال یک کتابخانه به کتابخانه های عمومی استان اضافه شده است و هم اینک نیز 2 کتابخانه عمومی در شهرهای آبدان و دوراهک دیر در دست ساخت است.

هاشمی با بیان اینکه اولین کتابخانه استاندارد استان بوشهر در سال 98 افتتاح و بهره برداری شد، توضیح داد: این در حالی است که امور مساجد استان در بعضی از روستاهای استان اقدام به دایر کردن کتابخانه نموده است که طبیعتا این رقم را بالاتر می برد.

مدیرکل امور کتابخانه های عمومی استان بوشهر از تقدیم پیش نویس طرح ایجاد شعبه کتابخانه عمومی در روستاها به نهاد کتابخانه عمومی کشور اطلاع داد و گفت: این پیش نویس اکنون در مرحله آنالیز و تائید است.

وی اضافه نمود: کتابخانه سیار راهی برای خدمت رسانی به مناطق فاقد کتابخانه است که در استان بوشهر به دلیل پراکندگی جغرافیایی و جمعیتی و کمبود اعتبار کافی تا به امروز عملی نشده است که در سال های آینده با برطرف موانع و همکاری مسئولان و خیرین در دستورکار قرار می گیرد.

هاشمی یادآورشد: در حال حاضر در سطح کتابخانه های عمومی استان 930 هزار و 854 جلد کتاب وجود دارد که نشان می دهد به ازای هر100 نفر 80 جلد کتاب وجود دارد؛ این در حالی است که در شرایط مطلوب باید به ازای هر 100 نفر 400 کتاب موجود باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر توضیح داد هر چند بوشهر در این زمینه در کشور صندلی مطلوبی دارد اما با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری است که باید بهبود یابد.

وی یادآور شد: در دوران شیوع کرونا کتابخانه های عمومی دست از فعالیت های ترویجی و تبلیغی خود برنداشته اند و هم اینک دو کانال تحت عنوان شبکه مجازی کتابخوانان و شبکه مجازی کتابداران در بستر اپلکیشن در حال فعالیت است.

هاشمی اضافه نمود: شبکه مجاز کتابخوانان با حدود 10 هزار عضو در سطح کشور در حال اشتراک گذاری منابع خواندنی، معرفی کتاب، نقد کتاب، قصه گویی مجازی، بازنمایی مناسبتی منابع کتابخانه ها، اخبار کتابخانه ها، معرفی خدمات کتابخانه ها و غیره است و اعضای این شبکه را اعضای کتابخانه های عمومی تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: همچنین تمامی کتابخانه های استان با ایجاد صفحه اینستاگرام در حال اشتراک گذاری خدمات کتابخانه ای هستند و وجود لایوهای ایسنتاگرامی و نشست های کتابخوانی و معرفی و نقد کتاب آنلاین از سایر خدمات در دوران کرونایی است.

مدیرکل کتابخانه های استان بوشهر با پیشنهاد اینکه هم استانی در مسابقات و پویش های مجازی که در فضای مجازی در حال اجرا است شرکت نمایند، گفت: در حال حاضر جشنواره کتابخوانی رضوی و پویش هر خانه یک کتابخانه در استان در حال برگزاری است که علاقه مندان می توانند در آن شرکت نمایند.

یادآوری می گردد، در حال حاضر در استان بوشهر 65 کتابخانه عمومی وجود دارد که 45 باب در شهرها و 20 باب در روستاها است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 24 شهریور 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 472

به "افزایش سرانه فضای کتابخانه ای بوشهر به 2 متر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش سرانه فضای کتابخانه ای بوشهر به 2 متر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید