آیا کرونا در سایت های توریستی ایران می چرخد؟

به گزارش مجله یافان، ایسنا/ بدنبال شیوع کرونا و شلوغی سایت های توریستی، این سوال مطرح می گردد که آیا کرونا در سایت های توریستی ایران می چرخد؟

آیا کرونا در سایت های توریستی ایران می چرخد؟

بهترین تجربه سفر را به سفر به کانادا تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای کانادا بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.

قضیه چیست؟

علی رغم افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کشور، وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی همانند دوران پیش از کرونا، مردم را به سفر تشویق می نماید. در فیلمی که اخیرا این وزارتخانه منتشر کرد پل معلق شهرستان هیر را در ازدحام جمعیت بازدیدنمایندگان نشان می دهد و با بازنشر فیلم دیگری از مصاحبه دوربین صدا و سیما با یک شهروند تهرانی، مردم را تشویق می نماید که برای دیدن این پل معلق سفر نمایند.

بیشتر بخوانیدپل معلق تمام شیشه ای هیر + عکسها

ویدئو با این متن که حضور کم نظیر مسافران و جهانگردان در پل معلق شیشه ای هیر؛ اردبیل منتشر شد، در بین بازدیدنمایندگان تعداد انگشت شماری مشاهده می شوند که از ماسک استفاده نموده اند، فاصله اجتماعی یا دیگر پروتکل های بهداشتی مربوط به اماکن توریستی به هیچ وجه رعایت نشده و به نظر نمی آید ظرفیت بازدید از این مکان توریستی به خاطر کرونا، محدود شده باشد.

این شرایط تکرار اتفاقی است که در دیگر سایت های تاریخی و توریستی پس از بازگشایی درحال وقوع است. با وجود پروتکل هایی که وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی، خود برای بازدید از این اماکن تدوین کرد اما، قید و تعهدی برای رعایت آن نیست.

این درحالی است که سایر کشورها تدابیر سختگیرانه ای را برای اماکن توریستی و موزه ها به اجرا گذاشته اند؛ استفاده از ماسک در این اماکن بدون هیچ شرطی الزامی است و فاصله گذاری اجتماعی اغلب رعایت می گردد. سوای این تدابیر و با وجود خسارت های اقتصادی ناشی از کرونا به صنعت جهانگردی، ظرفیت بازدید در بیشتر مراکز جهانگردی کمتر شده است، مثلا در موزه گوگنهایم بیلبائو که به عنوان نخستین مرکز فرهنگی عظیم اسپانیا پس از مدت طولانی تعطیلی بازگشایی شد، ساعت بازدید به 5 ساعت و ظرفیت بازدیدگان موزه به نصف رسید. در موزه های واتیکان نه تنها استفاده از ماسک اجباری شده، بلکه دمای بدن بازدیدنمایندگان پیش ازورود به موزه ها اندازه گیری می گردد و جمعیت گروه های بازدید به 25 نفر می رسد.

برج کج پیزا که سالانه پذیرای پنج میلیون جهانگرد بود، حالا فقط اجازه ورود همزمان به 15 نفر را می دهد، همه بازدیدنمایندگان باید از ماسک استفاده نمایند و یک قطعه الکترونیکی هشداردهنده همراه دارند که در صورت کم شدن فاصله اجتماعی کمتر از یک متر به صدا در می آید. این تدابیر سختگیرانه در برج کج پیزا درحالی اتخاذ شده که محوطه آن سرپوشیده نیست. مشابه این قانون در دیگر اماکن توریستی ایتالیا نیز به اجرا گذاشته شده است، ضمن اینکه تعداد بازدیدهای روزانه در بعضی سایت های این کشور کمتر از آن چیزی مشخص شده که در برج پیزا است.

در فرانسه نیز ظرفیت بازدید از اماکن توریستی به ویژه موزه هایی مثل موزه لوور که با مساله ازدحام جمعیت روبرو اند، کاهش یافت. قانون کاهش جمعیت بازدیدنماینده و جهانگرد در چین هم اجرا می گردد، موزه قصر شهر ممنوعه که یکی از پربازدیدنماینده ترین مکان های توریستی چین شناخته می گردد، قبل از کرونا روزانه 80 هزار بازدیدنماینده داشت ولی، حالا این تعداد به 5 هزار نفر در روز رسیده است.

منبع: همگردی
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 18 مرداد 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 397

به "آیا کرونا در سایت های توریستی ایران می چرخد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کرونا در سایت های توریستی ایران می چرخد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید