آشنایی با 5 از مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی الکترونیکی

به گزارش مجله یافان، آزمایشگاه های برق و الکترونیک از مهم ترین مکان های تست و عیب یابی قطعات و بعلاوه فعالیت های علمی جهت تحقیق و توسعه و فراوری دانش هستند.به همین علت یک سری امکانات و لوازم پایه برای استفاده در آزمایشگاه ها ضروری است. این لوازم و تجهیزات به عنوان یک پیش احتیاج برای آزمایشگاه ها شناخته شده و حضور آن می تواند متضمن صحت و کیفیت تست قطعات و لوازم الکترونیکی باشد.(در صورت احتیاج میتوانید با لینک فروشگاه زیر تجهیزات آزمایشگاه الکترونیک) در این مطلب می خواهیم به وسایل مورد احتیاج جهت فعالیت در آزمایشگاه های الکترونیک بپردازیم. پس با ما همراه باشید:

آشنایی با 5 از مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی الکترونیکی

اسیلوسکوپ:

اسیلوسکوپ وسیله ای جهت نمایش و مشاهده پارامترهایی از سیگنال است که با وسایل اندازه گیری دیگر مانند مولتی متر این امکان وجود ندارد. این پارامترها می تواند شامل شکل موج سیگنال ورودی و یا خروجی از یک قطعه مانند سینوسی، مربعی و… بودن آن و بعلاوه دامنه ولتاژ، فرکانس و… باشد. مزیت بزرگ و مهم انواع اسیلوسکوپ امکان مشاهده تغییرات ویژگی های سیگنال به صورت لحظه ای و در واحد زمان است.

منبع تغذیه

دستگاهی است که برای فراوری سیگنال تغذیه، جهت تجهیزات الکترونیکی استفاده می گردد. با استفاده از این دستگاه می توان اندازه ولتاژ و جریان را به اندازه دلخواه تنظیم کرد و این قابلیت را به ما می دهد تا در صورت لزوم جریان و سیگنال تغذیه را قطع و وصل و بعلاوه ضریب توان اصلاح شده را به مدار اعمال کنیم.

مولتی متر:

این وسیله به ما این امکان را می دهد تا اندازه ولتاژ و جریان متناوب و ثابت، اندازه مقاومت، اندازه دما، ظرفیت خازن، اندوکتانس سلف و بعلاوه فرکانس را مشخص کنیم. از مولتی متر شاید به جرئت بتوان به عنوان رایج ترین و پر کاربردترین وسیله اندازه گیری و تست قطعات الکترونیک نام برد که انواع قدیمی تر آن به صورت آنالوگ (عقربه ای) بوده و امروزه کاربرد چندانی ندارد امّا انواع جدیدتر و دیجیتال آن بسیار پر کاربرد است. برای خرید انواع مولتی متر می توان به سایت کالا صنعتی مراجعه نموده و یا با مشاوران ما جهت خرید برترین گزینه در ارتباط باشید.

فانکشن ژنراتور:

فانکشن ژنراتور وسیله ای جهت فراوری سیگنال با اشکال مختلف است. این اشکال می تواند به فرم های سینوسی، مربعی، مثلثی و دندان اره ای باشد. از مزیت های این تجهیز، امکان ساخت شکل موج های مختلف با دامنه دلخواه است. بعلاوه از فانکشن ژنراتور جهت ایجاد سیگنال خطا در حلقه ها وسیستم های کنترلی و جهت همزمان یا سنکرون کردن یک برد الکترونیکی با یک سیگنال الکتریکی خارجی نیز به استفاده می گردد.

اسپکتروم آنالایزر:

اسپکتروم آنالایزر دستگاهی جهت آنالیز ویژگی مخابراتی یک سیگنال است. از این وسیله برای تحلیل طیفی سیگنال های مختلف مانند امواج و سیگنال های صوتی، نوری و الکتریکی استفاده می گردد. به این دستگاه به خاطر توانایی آنالیز و تحلیل ویژگی طیفی سیگنال، طیف سنج نیز گفته می گردد. طیف سنج ها بعلاوه می توانند توان یک طیف را نیز مورد اندازه گیری قرار دهند.

منبع: اتاق
انتشار: 9 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1402 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1581

به "آشنایی با 5 از مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی الکترونیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با 5 از مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی الکترونیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید