5 مرحله تمیز کردن کف پوش چوبی بدون آسیب زدن به آن

به گزارش مجله یافان، امروزه برای پوشش کف بسیاری از خانه ها، از چوب سخت استفاده می گردد. اگر کف پوش خانه شما هم چوب است، شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که برترین راه برای مواظبت و پاک کردن کف پوش چوبی سخت، چیست؟

5 مرحله تمیز کردن کف پوش چوبی بدون آسیب زدن به آن

کف پوش چوبی، زیبایی گرم و صمیمانه ای به خانه می دهد، دوام آن زیاد است و در صورتی که به درستی از آن مراقبت گردد، تا ده ها سال عمر می نماید. با نکته هایی که در این مطلب در رابطه با چگونگی تمیز کردن کف پوش چوبی بیان می کنیم، می توانید آن ها را تا مدت ها همچنان زیبا نگه دارید.

برترین روش مراقبت کردن از کف پوش چوبی، این است که آن را به شیوه صحیح و به صورت منظم، تمیز کنید. کف خانه، جایی است که بیشترین مقدار فرسودگی و ساییدگی را در اثر استفاده زیاد دارد. به حجم زیاد گرد و غبار، آلودگی و زباله هایی که همراه خود از بیرون به داخل خانه می آورید، فکر کنید. در صورتی که کف پوش های چوبی منزل بیش از مقدار کثیف شوند، نه تنها بسیار آلوده می شوند، بلکه حتی این موضوع می تواند به خود چوب که تعمیر، جلا دادن و در بدترین حالت، تعویض آن ها بسیار هزینه بر است، هم آسیب برساند.

ملیسا ویتولسکی (Melissa Witulski)، مدیر عملیات کسب و کار Merry Maids، فرایند تمیز کردن سریع منظم به صورت دو بار در هفته را برای جلوگیری از بیش از مقدار کثیف شدن کف های چوبی، پیشنهاد می نماید. او بعلاوه می گوید: برترین روش تمیز کردن کف چوبی، استفاده از تی میکروفایبر برای زدودن گرد و غبار، آلودگی و هر زباله دیگری است که از بیرون به داخل خانه آورده اید. البته، تی زداینده گرد و غبار میکروفایبر نمی تواند کف را مانند جاروبرقی تمیز کند.

کف چوبی سخت باید یک بار در ماه (یا در صورت لزوم، بیشتر)، تی کشیده گردد تا به صورت کامل تمیز شده و بدرخشد. البته، به جامانده بسیاری از مواد پاک کننده ، می تواند باعث گردد کف تیره به نظر بیاید. بنابراین، برای درخشان کردن سطوح کف چوبی بدون به جای ماندن رد روی آن ها، باید از سرکه استفاده کنیم.

برترین روش تمیز کردن کف پوش چوبی

تی کشیدن، همه آلودگی و زباله هایی که به مرور زمان ایجاد شده اند را از بین نمی برد. برای تمیز کردن دوره ای و منظم، باید از یک مایع تمیزکننده بهره ببرید. به این منظور، می توان از محصولات پاک کننده چوب تجاری، استفاده کرد، اما باید اطمینان حاصل کنید که بر اساس دستورالعمل های سازنده عمل کنید. علاوه بر این، می توانید پاک کننده خاص خودتان را با ترکیب کردن یک سهم سرکه با 10 سهم آب گرم، درست کنید و چند قطره مایع صابون کاستیل به آن اضافه کنید.

هر پاک کننده ای که انتخاب کنید، فرایند تمیز کردن کفپ پوش چوبی و پارکت، مشابه است. یک دستمال پارچه ای یا تی اسفنجی را به محلول پاک کننده خود آغشته کنید و آن را به صورت کامل آب گیری کنید. اکنون تی مرطوب است، اما خیس نیست. زمین را تی بکشید، فقط مواظب باشید که مایع زیادی روی کف نباشد. تی را با آب بشویید، آب اضافی آن را گرفته و تی مرطوب را برای پاک کردن مایع پاک کننده روی زمین بکشید. آب اضافی به جای مانده روی زمین را با یک دستمال تمیز و خشک بگیرید، زیرا باقی ماندن آب باعث صدمه به کف چوبی می گردد.

بعلاوه می توانید از آب جوش و دو عدد چای کیسه ای برای پاک کردن کف چوبی، بهره ببرید. اسید تانیک موجود در چای، درخشش زیبایی را ایجاد می نماید. برای این منظور، دو عدد چای کیسه ای را برای چند دقیقه در آب جوش قرار دهید. چای را در سطل ریخته، یک پارچه نرم برداشته و آن را پس از فرو بردن در چای، به صورت کامل آب گیری کنید. پارچه باید کمی مرطوب باشد، احتیاجی به آغشتگی کامل، نیست؛ زیرا در این صورت سطح زودتر خشک می گردد. سپس کف زمین را تمیز کنید و آماده مشاهده درخشش آن باشید.

تمیز کردن کف پوش چوبی با سرکه

تمیز کردن سطوح چوبی با سرکه، نه تنها یک روش طبیعی و آسان است، بلکه یکی از برترین روش های انجام این کار به شمار می رود. سرکه، زمانی که به درستی روی کف پوش چوبی استفاده گردد، به صورت کامل ایمن است، فقط چند نکته وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید:

در ابتدا، اطمینان حاصل کنید که از نوع مناسب سرکه استفاده می کنید. سرکه سفید، برای پاک کردن سطوح چوبی ایدئال است. امکان خرید سرکه تمیزکننده هم وجود دارد که به صورت کلی، نسبت به حالت عادی، غلظت بالاتری از اسید دارد. در صورتی که می خواهید سطوح چوبی کف خانه خود را تمیز کنید و هیچ کدام از این سرکه ها را در دسترس ندارید، می توانید از سرکه سیب به عنوان جایگزین بهره ببرید، اما دقت داشته باشید که به هیچ عنوان از سرکه بالزامیک استفاده نکنید.

سپس، در مرحله دوم، یک تی خوب خریداری کنید. تی زمین شوی چرخشی مثلثی یک انتخاب مناسب برای این هدف است. این تی نرم است و خراشی روی کف پوش چوبی ایجاد نمی نماید؛ زیرا از مواد میکروفایبر ساخته شده است. شکل مثلثی آن بعلاوه به تمیز کردن گوشه ها و نقطه های کوچک دیگر یاری می نماید. علاوه بر این، سطل آن، دارای یک دستگاه داخلی با پدال است که باعث آبگیری تی می گردد.

1. سطح را پاک کنید

قبل از شروع فرایند تمیز کردن، همه وسایل را از راستا نظافت اتاق، بردارید. پدهای وسایل، برترین روش برای آسان کردن این مرحله تا حد ممکن هستند و منجر به جلوگیری از ایجاد خراش می شوند.

2. گرد و غبار و زباله ها را پاک کنید

پس از اینکه کف تمیز شد، هر زباله ای را از روی آن برداشته و آن را پاکسازی کنید. با استفاده از یک تی یا جاروبرقی، هرگونه گرد و غبار، زباله، مو و آلودگی دیگری که می تواند باعث خراشیدگی سطح گردد، را پاک کنید. برترین راه برای انجام این کار، استفاده از یک تی میکروفایبر است. در صورتی که تصمیم گرفتید از جاروبرقی بهره ببرید، قبل از شروع نظافت، بسیار مهم است که زیر دستگاه را آنالیز کنید و مطمئن شوید که هیچ زباله ای زیر آن وجود ندارد که باعث خراشیده شدن سطح گردد. در صورتی که قطعه ای را زیر دستگاه مشاهده کردید، جاروبرقی را از برق کشیده و آن را به صورت کامل تمیز کنید. بعلاوه بسیار مهم است که از برس چرخنده جاروبرقی استفاده نکنید، زیرا می توانند به کف آسیب برسانند؛ به جای آن از برس کف بهره ببرید. بستگی به مقدار شلوغی خانه، این کار را حداقل یکبار در هفته باید انجام دهید.

3. یک سطل را پر از سرکه کنید

جنیفر گریگوری (Jennifer Gregory)، مدیر برند Molly Maid، پیشنهاد می نماید که یک سطل را از محلولی که شامل یک گالن آب داغ و یک فنجان سرکه است، پر کنید. از قلم نیاندازید که باید این دو را به خوبی با هم مخلوط کنید.

نکته: به خاطر داشته باشید که کف پوش چوبی پرداخت شده به صورت الزامی احتیاجی به تمیز شدن با سرکه ندارد و می توان با آب خالی آن را پاک کرد؛ اما باید مواظب باشید که آب زیادی به داخل آن نفوذ نکند یا باعث از بین رفتن پوشش آن نشوید.

4. به شکل حرف S، تی بکشید

یک تی میکروفایبر را در مخلوط آب و سرکه فرو برده و فرایند نظافت را شروع کنید. گریگوری می گوید: تی را به شکل حرف S، روی زمین بکشید، این کار موجب می گردد که آلودگی همه قسمت ها، به جای پخش شدن، گرفته و جمع گردد. برای هر اتاقی که می خواهید تمیز کنید، محلول را عوض کنید تا نتیجه موثرتری حاصل گردد.

توجه داشته باشید که تی را بیش از حد به سرکه آغشته نکنید. گریگوری می گوید: به هیچ عنوان کف پوش چوبی را با آب اشباع نکنید. اطمینان حاصل کنید که هر بار که تی را در سطل فرو می برید، قبل از کشیدن روی سطح چوبی، به صورت کامل آن را آبگیری می کنید.

5. کف پوش های چوبی را جلا دهید

پس از اینکه کار نظافت کف پوش های چوبی به خاتمه رسید و به صورت کامل خشک شدند، می توانید از یک جلا دهنده سطوح یا پارافین برای برق انداختن و درخشش آن ها بهره ببرید.

جایگزین های طبیعی سرکه برای تمیز کردن کف پوش چوبی

تمیز کردن سطوح چوبی با آب و سرکه، یک راهکار ایدئال است، اما تنها گزینه طبیعی نیست. در صورتی که قدرت پاک کنندگی سرکه را دوست دارید، اما بوی آن برایتان ناخوشایند است، فقط کافی است به آن یک عصاره گیاهی مانند لیمو اضافه کنید. اسانس لیمو به از بین بردن چربی هم یاری می نماید که این مورد به ویژه برای زمانی که در حال تمیز کردن کف چوبی آشپزخانه هستید، بسیار کاربردی است. علاوه بر این، این محلول یک ضدعفونی کننده عالی برای زمانی که حیوان خانگی باعث کثیف شدن کف خانه می گردد، است.

روش طبیعی دیگر برای پاک کردن سطوح چوبی، استفاده از صابون کاستیل است. این صابون، یک جایگزین عالی برای سرکه است و افزون بر سطوح خانه، کاربردهای بسیار دیگری هم دارد؛ به عنوان مثال می توان از آن به عنوان ژل دوش یا به جای صابون سنتی حمام استفاده کرد. علاوه بر این، صابون کاستیل برای شستن لباس ها به جای استفاده از ماده شوینده قدیمی هم به کار می رود.

مزیت دیگر صابون کاستیل این است که بوی خیلی خوبی دارد و در رایحه های مختلف از جمله نعنا فلفلی، شکوفه گیلاس، اسطوخودوس، چای سبز و حتی بدون رایحه، در دسترس است.

برای پاک کردن کف پوش های چوبی با استفاده از صابون کاستیل، یک هشتم تا یک چهارم فنجان از آن را درون یک سطل آب داغ ریخته سپس مانند همواره کف را تی بکشید. پس از این کار دیگر احتیاجی به پاک کردن کف با آب نیست. فقط باید مواظب استفاده از صابون کاستیل روی سطوح براق باشید، زیرا باعث از بین رفتن درخشش و جلای آن ها می گردد.

پوشاندن خراش هایی که پس از تمیز کردن روی سطح چوبی باقی می ماند، بخشی از آموزش چگونگی تمیز کردن آن است. برای این کار، یک مداد شمعی به رنگ چوب برداشته و برای پر کردن جای خالی، روی آن قسمت بکشید. حرارت سشوار را روی درجه بالا گذاشته و روی ناحیه ای که با مداد شمعی پر کردید، بگذارید. سپس با یک پارچه نرم، آن را صاف کنید.

از جمع شدن آلودگی و آسیب، روی کف های چوبی تازه تمیز شده، جلوگیری کنید. درون و بیرون درب های خروجی، پادری قرار دهید تا از ورود رطوبت و آلودگی به داخل جلوگیری کنید. با استفاده از محافظ های کف زیر وسایل و گذاشتن فرش در نقطه های پر رفت و آمد، از خراشیدگی سطوح چوبی جلوگیری کنید.

تمیز کردن کف پوش چوبی آب بندی نشده

سطوح چوبی آب بندی نشده با سطوح چوبی سخت فینیش شده تفاوت دارند؛ زیرا آب به راحتی می تواند درون چوب نفوذ کند که تاثیر بیشتری بر عمر و شرایط کف دارد. ویتولسکی (Witulski) می گوید: پیشنهاد من استفاده از یک تی پاک کننده گرد و غبار به صورت منظم است؛ زیرا در این صورت به هیچ عنوان گرد و غبار زیادی روی سطوح باقی نمی ماند. زمانی که به نظافت عمیق تری احتیاج دارید، از یک پارچه میکروفایبر مرطوب (بر اساس احتیاج) استفاده نموده و بلافاصله آن را با یک دستکال میکروفایبر دیگر خشک کنید.

در این مطلب با روش های تمیز کردن کف پوش چوبی آشنا شدیم. شما چه روش های دیگری برای پاک کردن کف های چوبی می شناسید؟ به نظر شما کدام روش کاربردی تر و موثرتر است؟

منابع: Real Simple ,HGTVمنبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اسفند 1400 بروزرسانی: 17 اسفند 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1324

به "5 مرحله تمیز کردن کف پوش چوبی بدون آسیب زدن به آن" امتیاز دهید

1 کاربر به "5 مرحله تمیز کردن کف پوش چوبی بدون آسیب زدن به آن" امتیاز داده است | امتیاز: 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مرحله تمیز کردن کف پوش چوبی بدون آسیب زدن به آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید