منطقه بیتسی بدلندز؛ منظره ای فضایی در آمریکا

به گزارش مجله یافان، منطقه بیتسی بدلندز bitsi de-na-zin نامیست که به زمینهای لم یزرع بسیار بزرگی که در شمال غربی صحرای نیومکزیکو قرار دارند و شکل و حالت سنگ ها و زمین در آنها بسیار عجیب است، اطلاق می شود. فرسایش ناشی از آب و باد در طول سالیان متمادی باعث بوجود آمدن حالت های عجیبی از سنگ ها به شکل مخروطی، قارچی و سایر شکل های عجیب و غیر معمول شده است. در مجله خبرنگاران با ما همراه باشید تا بدانید منطقه بیتسی بدلندز کجاست و پی به اسرارش ببرید.

منطقه بیتسی بدلندز؛ منظره ای فضایی در آمریکا

منطقه ای دیدنی و جالب

کلمه بیتسی از کلمه bistahi که به معنی شکل هایی از خشت بوده، گرفته شد. این منطقه ها بسیار کم بازدید و ناشناخته حدود 70 میلیون سال پیش یک دلتای کنار رودخانه ای باستانی در نزدیکی سواحل یک دریای باستانی بودند. بعد از پایین آمدن سطح آب، منطقه ها سرسبز و پر آبی در کنار رودخانه بیتسی بوجود آمدند که زیستگاه شمار زیادی از حیوانات ماقبل تاریخ در آمریکا بودند. زمانیکه آب بطور کامل ناپدید شد، لایه هایی از سنگ ماسه، سنگ های رسوبی و ذغال را برجای گذاشت. ذغال این منطقه ها در آتش های باستانی که قرنها طول می کشیدند، بطور کامل سوخت. سپس، فرسایش منطقه ها بیتسی bitsi de-na-zin را به شکلی که ما امروز می بینیم، درآورد.

شش هزار سال قبل پس از آخرین عصر یخبندان در آمریکا، آب های حاصل از آب شدن یخچال های طبیعی باعث بوجود آمدن شکل های عجیب امروزی از فرسایش سنگ ها و سنگ شدگی چوب ها شدند. معمولا در منطقه ها بیتسی سه نوع شکل دیده می شوند: اوجو آلامو مربوط به دوران زمین شناسی مزوزوئیک و سنوزوئیک بوده و حاوی بیشتر فسیل دایناسورهای ماقبل تاریخ آمریکاست. براساس مقاله منطقه بیتسی بدلندز کجاست باید بدانید که Fruitland دارای لایه هایی از سنگ ماسه ای، شل و ذغال بوده و زمانی بوجود آمد که شرایط آب و هوایی آمریکا باتلاقی، گرم و مرطوب و زهکشی در سطح پایینی بود. fruitland را بیشتر میتوان در نواحی غربی این منطقه مشاهده کرد.

شکل های kirtland shad از مواد آبرفتی و ته نشینی آنها در زهکشی های فراوان در منطقه ها مسطح ساحلی در دوره کرتاسه حاصل شده اند و بر روی شکل های fruitland قرار می گیرند. این شکل ها را میتوان در قسمت های شرقی این سرزمین بی آب و علف مشاهده کرد. بیشتر اشکال خاکستری که در این منطقه قرار دارند، از این نوع هستند. اشکال منحصر بفرد تخم مرغی که در قسمت کارخانه تخم مرغ قرار دارند نیز حاصل فرسایش هستند. ترک های آنها حاصل تفاوت های آب و هوایی بوده و ظاهر خال دار آنها بدلیل وجود مواد معدنی موجود در جریان هایی است که از میان سنگ های رسوبی عبور می کنند.

منبع: همگردی
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1267

به "منطقه بیتسی بدلندز؛ منظره ای فضایی در آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه بیتسی بدلندز؛ منظره ای فضایی در آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید