بررسی جزئیات ثبت نام در سامانه سجام و پیگیری های لازم

به گزارش مجله یافان، استفاده از سجام، مزایای زیادی داشته و بسیاری از مسائل کاربران در رابطه با کارگزاری و صندوق های مالی را حل می کند.

بررسی جزئیات ثبت نام در سامانه سجام و پیگیری های لازم

به گزارش گروه مالی مجله یافان، سامانه سجام به یکی از نهادهای اجرایی در سازمان بورس تعلق دارد. این نهاد همان شرکت سپرده گذاری مرکزی است که وظیفه دارد معاملات بازارهای مالی را ثبت، نگهداری نموده و تسویه نماید.سجام چیست : استفاده از سجام، مزایای زیادی داشته و بسکمک از مسائل کاربران در رابطه با کارگزاری و صندوق های مالی را حل می کند. در این مقاله به بررسی جزئیات ثبت نام در سامانه سجام و پیگیری های مربوط به آن می پردازیم.

نحوه ثبت نام در سامانه سجام

به منظور ثبت نام در سامانه سجام، تمامی فعالان بازار سرمایه اعم از حقیقی و حقوقی در بازارهای بورس کالا و اوراق بهادار دارای ملیت های ایرانی و خارجی، می بایست طبق مراحل زیر اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت نمایند:

  • مراجعه به سایت سجام و فشردن دکمه ثبت نام
  • وارد نمودن شماره موبایل و کد ملی
  • دریافت کد تاییدیه 4 رقمی در تلفن همراه و وارد نمودن این کد در سایت
  • مشخص نمودن ملیت و نوع متقاضی حقیق یا حقوقی
  • پرداخت هزینه ثبت نام مقرر شده ازطریق درگاه بانک
  • کامل نمودن فرم های ثبت نام
  • استعلام اطلاعات وارد نموده از سوی سامانه
  • دریافت و مشاهده نتیجه استعلام ازطریق پیامک و ارسال کد رهگیری درصورت موفقیت آمیز بودن
  • بازگشت به بخش ویرایش اطلاعات، درصورت وجود اشکال و استعلام ناموفق
  • مراجع به لیست معرفی دفاتر پیشخوان و انتخاب یکی از دفاتر موردنظر
  • مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت بصورت حضوری و ارائه نمودن کارت ملی هوشمند
  • نهایی شدن اطلاعات با چهره نگاری از متقاضی

هزینه ثبت نام در سجام

به منظور احراز هویت در سامانه سجام، متقاضیان ثبت نام باید مبلغ 10000 تومان را بصورت آنلاین پرداخت نمایند. این پرداخت در مرحله هفتم از فرایند ثبت نام و بصورت الکترونیکی ازطریق درگاه انجام می گردد. در مراحل بعدی، در هنگام مراجعه به دفاتر پیشخوان نیز هر متقاضی می بایست مبلغ پنج هزار تومان را پرداخت نماید.

به غیر از مبالغ فوق، هیچ هزینه دیگری درطول ثبت نام در سامانه سجام برعهده متقاضی نخواهد بود. بنابراین، کل هزینه موردنیاز به منظور عضویت در سامانه سجام، 15 هزار تومان خواهد بود.

پیگیری سامانه سجام

در برخی موارد، ممکن است مسائلی در فرایند ثبت نام پیش آید که نیاز به پیگیری دارد. بعنوان مثال، اگر کد پیگیری برای شماره همراه شما پیامک نگردد، به احتمال زیاد یک یا تعدادی از اطلاعات هویتی خود مانند کد ملی یا شماره شناسنامه را بدرستی وارد ننموده اید.

در این حالت، می بایست مجددا به منظور اصلاح ثبت نام در سجام وارد این سامانه شده و با مشاهده شرایط مراحل ثبت نام خود، اقدام به ویرایش اطلاعات هویتی خود نمایید.

ثبت نام در سامانه سجام برای چه افرادی اجباری است؟

براساس دستورالعمل سازمان بورس و سپرده گذاری، تمامی افرادی که در بازار سرمایه فعالیت دارند، می بایست در این سامانه احراز هویت شوند. این افراد شامل تمامی افراد فعال در بازارهای بورس و بدهی و سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردانان و دارندگان هر نوع دارای مالی می گردد. همچنین، بزودی سهام عدالت مشمولان دریافت آن قرار است بصورت صندوق ETF آزاد گردد. بنابراین، پیش نیاز دریافت سهام عدالت، احراز هویت و ثبت نام در سامانه سجام خواهد بود.

واریز سود سهام

واریز سود سهام عدالت: جزئیت واریز مرحله اول سال 99

واریز سود سهام عدالت و آزادسازی سهام، یکی از مهمترین اقدامات در دستور کار مسئولان طی سال های اخیر است. براساس پیگیری های اجرا شده، آزادسازی سهام به دستور رهبر معظم انقلاب در تاریخ 9 اردیبهشت آزادسازی سهام انجام شد.

جزئیات واریز سود سهام

از روز 10 اردیبهشت 99، اقدامات مربوط به آزادسازی سهام در دستور کار دولت قرار گرفته و سهامداران فرصت داشتند با ورود به سامانه samanese.ir، روش مدیریت و مالکیت سهام خود بصورت مستقیم یا غیرمستقیم را مشخص نمایند.

در این طرح، سهامداران تا 8 خرداد فرصت داشتند به سامانه samanese.ir مراجعه نموده و با انتخاب روش مستقیم برای فروش سهام خود، باقی اقدامات را انجام دهند. اما انجام این اقدام، با ارائه فرصت های دیگری تا 16 و نهایتا 29 خرداد ماه تمدید شد. درمورد واریز سود سهام سال 99 هنوز تاریخ قطعی مشخص نشده است.

درصورت انتها یافتن مهلت مقرر، برای سهامدارانی که روش مدیریت سهام خود را مشخص ننموده اند، سیستم بصورت اتوماتیک روش غیرمستقیم را انتخاب می کند.

روش مستقیم و غیرمستقیم مدیریت سهام

براساس این طرح، در روش مدیریت مستقیم توسط دارندگان سهام عدالت، مدیریت و مالکیت سهام بصورت مستقیم و بدون واسطه بر عهده خود آنهاست. در این روش، سهامداران بعنوان مدیر سهام خود می توانند در 36 شرکت بورس و فرابورس در سبد سهام عدالت شوند. مدیریت باقی سهام دارندگان بصورت غیرمستقیم و در شرکت های غیربورسی سهام در اختیار شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام خواهد بود.

آزادسازی و واریز سود سهام تا یک سال آینده

سهام عدالت چیست : سوالی که ذهن بسکمک را مشغول نموده این است که آزادسازی باقی سهام عدالت چه زمانی انجام می گردد. معاون سازمان خصوصی سازی، حسین علایی در این زمینه گفته است که تصویب فرایند آزادسازی سهام عدالت برعهده و تحت اختیار شورای عالی بورس است. طبق برنامه ریزی های اجرا شده، آزادسازی باقی سهام طی چند مرحله در دستور کار قرار گرفته است.

طبق صحبت های اجرا شده، شورای عالی بورس درطول یک سال و بصورت تدریجی اقدامات لازم برای این کار را انجام می دهد. اما شیوه اجرای آزادسازی سهام عدالت و واریز سود سهام تا به امروز ابلاغ نشده است.

همچنین علایی در ادامه ابراز نمود که پرتفوی سهام عدالت در میان سهام های بسیار خوب قرار گرفته است و تاکید به مشمولان این است که به منظور منفعت کسب کردن از این درآمد آینده، این سهم ها را نگهداری نمایند.

معاون سازمان خصوصی سازی، خطاب به افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب نموده اند گفت: درحال پیگیری سازوکار روش غیرمستقیم هستند. نمونه ای از یک پرتفو در این زمینه به اعلام شرکت های سپرده گذاری رسیده است. این شرکت می بایست براساس پرتفوی اعلام شده افرادی که روش غیرمستقیم را اعلام نموده اند، به شرکت های سرمایه گذاری استانی وارد شده و توسط این شرکت سازماندهی گردند. درواقع، قرار است شرکت سرمایه گذاری استانی وارد بورس شده که شورای عالی بورس، زمان بندی آن را اعلام می کند.

بررسی روش خرید عرضه اولیه بصورت آنلاین

یکی از موارد پررونق در سال های اخیر در بازار بورس تهران، عرضه اولیه است. سوددهی بسکمک از عرضه های اولیه برای سرمایه گذاران اثبات شده است. با پیشرفت فناوری، معامله در بازار بورس رفته رفته آسان تر می گردد و سهامداران مختلف می توانند براحتی به معامله بپردازند. در ادامه، با روش های خرید عرضه اولیه بخصوص بصورت آنلاین آشنا می شوید.

روش های خرید عرضه اولیه و قیمت گذاری

به منظور قیمت گذاری و نحوه خرید عرضه اولیه سهام، سه روش کلی موجود است:

  • عرضه عمومی بصورت قیمت ثابت: در این روش که از روش های قدیمی عرضه است، پس از اعلام یک قیمت ثابت و مشخص، خریداران به ثبت همان قیمت می پردازند.
  • عرضه عمومی به شیوه حراج: در این روش مزایده ای برگزار شده و سهام به شخصی می رسد که بیشترین قیمت را پیشنهاد داده است. این روش در مواردی همچون عرضه اوراق خصوصی سازی و عرضه اوراق دولتی سودمند است.
  • عرضه عمومی به شیوه ثبت دفتری: در این روش، قیمت سهام شرکت مشخص می گردد. این مشخص قیمت ازطریق بازاریابی، گردآوری سفارش های خرید، جمع آوری قیمت های پیشنهاد شده، تخمین میزان تقاضا انجام می گردد. سپس، برای سفارش یک کف و سقف قیمت و حجم مشخص می گردد.

خریداری عرضه اولیه

در روش عرضه اولیه بصورت ثبت سفارش، گزارشی جامع توسط مدیر عرضه 7 روز کاری قبل از آغاز ثبت سفارش ارسال می گردد. با موافقت عرضه اولیه توسط بورس، اطلاعات مشخص شده در اطلاعیه عرضه اولیه نوشته شده و 2 روز کاری پیش از ثبت سفارش منتشر می گردد.

با انتشار اطلاعیه مبنی بر عرضه اولیه و مشخص زمان عرضه، انتظار برای اعلام زمان دقیق در روز عرضه به کمک اطلاعیه های پیام ناظر آغاز می گردد. پس از مشخص شدن زمان دقیق عرضه، به منظور ثبت سفارش، می توان به منظور صفحه آنلاین گارگزاری مراجعه نمود. با هر کد معاملاتی در هر عرضه اولیه صرفا یک بار می توان سفارش ثبت نمود.

مراحل خرید عرضه اولیه بصورت آنلاین

طی مراحلی می توان عرضه اولیه را بصورت آنلاین خریداری نمود:

بررسی اطلاعیه خرید عرضه اولیه بصورت آنلاین: این اطلاعیه ها در سایت سازمان یا فرابورس اطلاع رسانی می گردد. سه مورد تاریخ عرضه اولیه، بازه قیمت و حداکثر حجم سفارش حتما باید موردتوجه قرار گیرد.

آگاهی از زمان دقیق خرید آنلاین: در روز مقرر، می توان با مراجعه به سایت www.tsetmc.com و بررسی پیام های ناظر بازار می توان از بازه زمانیبرای ثبت سفارش آگاهی پیدا کرد. این اطلاعیه ها به شکل اعلانی کوچک در گوشه پایین سمت چپ صفحه نمایش می یابد.

آگاهی از موجودی حساب آنلاین: برای اطلاع از مبلغ موردنیاز به منظور خرید آنلاین عرضه اولیه سهام می توان بازه قیمتی اعلام شده و حجم درخواستی را بررسی کرد. مبلغ موردنیاز حاصل ضرب سقف قیمت درخواستی در حجم موردنظر است.

منبع : چارت ایران

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 17 شهریور 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 457

به "بررسی جزئیات ثبت نام در سامانه سجام و پیگیری های لازم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی جزئیات ثبت نام در سامانه سجام و پیگیری های لازم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید