آشنایی با مودم پرچم دار اسنپدراگون X75: هیولای 10 گیگابیتی کوالکام

به گزارش مجله یافان، پس از چند ماه از معرفی چیپ ست مخابراتی اسنپدراگون X75 به وسیله کوالکام، هفته پیش و در جریان مراسم Snapdragon Summit 2023، این شرکت رسما خاطرنشان کرد که این چیپ در پردازنده تازه کوالکام یعنی استفاده شده است.

آشنایی با مودم پرچم دار اسنپدراگون X75: هیولای 10 گیگابیتی کوالکام

برخلاف آنچه تصور می شد که اپل در گوشی های سری 15 خود از این چیپ مخابراتی استفاده کند، اما این شرکت از تراشه X70 استفاده کرد.

فقط 2 روز پس معرفی پردازنده تازه به وسیله کوالکام، شیائومی و در جریان معرفی آخرین پرچمدار خود یعنی شیائومی 14، اولین گوشی مجهز به آخرین نسخه از مودم های کوالکام را معرفی کرد.

شرکت کوالکام تبلیغات زیادی را برای آخرین نسل از چیپ های مخابراتی خود انجام داده است تا جایی که ادعا می نماید اولین تراشه مودم 5G Advanced دنیا را توسعه داده است.

این معماری تازه، مجموعه ای از سخت افزارها و نرم افزارهای تازهی را معرفی می نماید که شامل اولین ویژگی ها در دنیا برای جابه جایی مرزهای اتصال بی سیم از جمله پوشش شبکه، تأخیر، بهره وری انرژی و تحرک پذیری می گردد.

فناوری ها و نوآوری های اسنپدراگون X75 به شرکت های تولیدکننده ابزار شبکه برای ایجاد تجربیات نسل بعدی در بخش هایی از جمله تلفن های هوشمند، پهنای باند تلفن همراه، خودرو، محاسبات، اینترنت اشیاء، دسترسی بی سیم ثابت و شبکه های خصوصی 5G یاری خواهد نمود.

با همراه باشید تا با مرور ویژگی های فنی این چیپ، صحت ادعای کوالکام درباره اسنپدراگون X75 را آنالیز نماییم.

اسنپدراگون X75: بیشینه سرعت دانلود 10 گیگابیتی؟

اگر به سایت کوالکام سر بزنید، این شرکت بیشینه سرعت دانلود مودم X75 را 10 گیگابیت و بعلاوه بیشینه سرعت آپلود را 3.5 گیگابیت بر ثانیه اعلام نموده است.

سایر منابع فناوری بیشینه سرعت دانلود را 7.5 گیگابیت معرفی می کنند. اما واقعیت چیست؟

بنظر می رسد با یک بازی با اعداد طرف هستیم؛ چون در هیچ یک از اسناد کوالکام به سرعت این چیپ روی فرکانس های مخابراتی اشاره نشده است.

اما به طور مشخص این شرکت سرعت 10 گیگابیتی را به عنوان سرعت پشتیبانی شده به وسیله پورت لن دستگاه های مجهز به این چیپست اعلام نموده است.

در نتیجه می توان این طور استنباط کرد که چیپست X75 واقعا سریع ترین چیپ مخابراتی دنیا است اما بیشینه سرعتی که روی نسل 5 شبکه های مخابراتی دارد 7.5 گیگابایت بر ثانیه است اما این چیپ بر روی پورت لن و به صورت سیمی تا 10 گیابیت بر ثانیه را پشتیبانی می نماید.

اسنپدراگون X75: تجمیع فرکانس

اما این چیپ چطور به این سرعت های بی نظیر می رسد؟

پاسخ، شاهکار کوالکام در تجمیع فرکانس ها است.

فناوری ای است که فرکانس ها را برای ارسال و دریافت داده ها، بسیار سریع تر از زمانی که به صورت جداگانه استفاده می شوند؛ ترکیب می نماید.

بر طبق ادعای کوالکام چیپست X75 از حداکثر تمجیع 10 فرکانس نانومتری (mmWave) و بعلاوه تجمیع 5 فرکانس روی فرکانس های زیر 6 گیگاهرتزی (sub 6GHz) پشتیبانی می نماید که عدد بسیار فوق العاده ای است.

بعلاوه در این چیپ از یک فرستنده/گیرنده پیشرفته برای امواج نانومتری و زیر 6 گیگاهرتز استفاده شده است که در عین حال با ماژول های آنتن نسل پنجم کوالکام به نام QTM565 همگرا شده اند و حاصل این همگرایی تازه، کاهش هزینه های ساخت برد و بعلاوه کاهش مصرف انرژی بوده است.

استفاده از هوش مصنوعی در نرم افزار

هوش مصنوعی کلید واژه تازه دنیای فناوری است و کوالکام نیز از رهبران پبشبرد هوش مصنوعی در صنایع است. این شرکت تمرکز ویژه ای رو قابلیت های نرم افزاری چیپ خود داشته است و ادعا می نماید با استفاده از هوش مصنوعی عملکرد بی نظیری در پایداری را ارائه می نماید.

بطور مثال، مجموعه نرم افزاری ارتقایافته این تراشه یاری می نماید وقتی در مکانی هایی مانند آسانسور، پارکینگ یا قطار و مترو هستید که دریافت سیگنال سخت است، اتصال بهتر و پایدارتری داشته باشید.

به گفته کوالکام، این چیپ از روش بسیار پیشرفته ای استفاده می نماید تا مشخص کند که دستگاه کاربر باید به کدام سلول متصل گردد تا ارتباط بهتری را در حین حرکت برای کاربران حفظ کند.

بعلاوه یک شتاب دهنده هوش مصنوعی نسل دوم وجود دارد که به بهبود دقت مکان یابی در مکان های چالش برانگیز مانند محیط های شهری متراکم یاری می نماید که این ویژگی یاری بسیار بزرگی برای تاکسی های اینترنتی در مکان های شلوغ شهر خواهد بود تا بتوانند کاربر خود را پیدا کنند.

اسنپدراگون X75: وای فای 7

یکی دیگر از ویژگی های مجذوب کننده چیپ X75، پشتیبانی از آخرین نسل وای فای یعنی وای فای 7 است.

، که با نام IEEE 802.11be نیز شناخته می گردد، استاندارد تازهی از فناوری بی سیم Wi-Fi است که با هدف ارتقای سرعت، ظرفیت، کارایی و بهبود تأخیر در شبکه های بی سیم طراحی شده است.

وای فای 7 در باند فرکانس 2.4 و 5 و 6 گیگاهرتز کار می نماید. وای فای 7 مانند 5G با هدف کاهش نرخ تأخیر در مواردی مثل پخش زنده و اجرای بازی های رایانه ای توسعه داده شده است.

این فناوری به دستگاه ها اجازه می دهد برای انتقال و دریافت داده ها به طور هم زمان از چند باند فرکانس و کانال استفاده کنند تا نرخ تأخیر کاهش یابد.

این ویژگی عملیات چندپیوندی نامیده شده است و در مواقعی که راه اندزای شبکه کاربر به علت تداخل سیگنال های خارجی یا حتی ازدحام دستگاه های مجاور مختل می گردد، به ایجاد پایداری بیشتر یاری خواهد نمود.

همچین این چیپ ست در حوزه اتصالات سیمی از پورت های لن با حداکثر نرخ انتقال 10 گیگابیت نیز پشتیبانی می نماید.

مودم X75 روی شیائومی 14

همچون نسل تازه پرچمدار شیائومی، انتظار می رود در بازار موبایل تمام پرچمداران اندرویدی امسال از چیپ X75 استفاده کنند. بعلاوه طبق شایعات اپل در سری آیفون 16 از این چیپ استفاده خواهد نمود.

توصیه می کنیم که اگر قصد خرید موبایل پرچمداری دارید حتما از وجود این چیپ مخابراتی در دستگاه خود مطمئن شوید چون به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفت بی نظیری نسبت به نسل پیشین خود یعنی X70 داشته است.

منبع: شبکه چی
انتشار: 9 آبان 1402 بروزرسانی: 9 آبان 1402 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1640

به "آشنایی با مودم پرچم دار اسنپدراگون X75: هیولای 10 گیگابیتی کوالکام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مودم پرچم دار اسنپدراگون X75: هیولای 10 گیگابیتی کوالکام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید