نیویورک تایمز: تغییرات ترامپ در پنتاگون خروج از افغانستان را سرعت می بخشد

به گزارش مجله یافان، روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به تغییرات اخیری که دونالد ترامپ در پنتاگون اعمال نموده است، این تغییرات را در راستای تسهیل و شتاب دهی به برنامه او برای خارج ساختن نظامیان کشورش از افغانستان دانست.

نیویورک تایمز: تغییرات ترامپ در پنتاگون خروج از افغانستان را سرعت می بخشد

به گزارش مجله یافان، روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: شاید صفت منسجم از نظر بسیاری برای توصیف سیاست امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مناسب نباشد. اما یک هدف هست که او از زمان کمپین 2016 دنبال نموده است؛ خارج کردن همه نظامیان آمریکایی از افغانستان.

حالا در آخرین روزهای ریاست جمهوری اش، دونالد ترامپ تقلای زیادی برای عملی کردن آن دارد؛ از جمله با یاری نیروهای ضد جنگ محافظه کاری که نه فقط این کار را یک سیاست خوب بلکه آن را یک فاکتور ضروری برای هرگونه آینده ای که او ممکن است در سیاست به دنبالش باشد، می بینند.

در روزهای اخیر ترامپ وزیر دفاع قبلی، مارک اسپر را که بارها نسبت به خارج ساختن سریع نظامیان از افغانستان ابراز بی میلی نموده بوده، اخراج نموده و او را با کریستوفر سی. میلر، مدیر سابق مرکز ملی مبارزه با تروریسم جایگزین ساخت؛ شخصی که ممکن است فاقد تجربه و محبوبیت برای عملکرد موثر در قبال اقدامات دقیقه نودی ترامپ در حوزه سیاست خارجی باشد.

در عین حال داگلاس مک گرگور، سرهنگ بازنشسته ارتش و حامی سرسخت سرانجام دادن به مداخله آمریکا در افغانستان نیز اخیرا به عنوان مشاور ارشد میلر معرفی گردید.

ترامپ همچنین ویلیام راجر، معاون پژوهش و سیاستگذاری در انستیتوی چارلز کوچ را هم به عنوان سفیر جدید آمریکا در افغانستان منصوب کرد. او هم از مخالفان صریح جنگ های فعلی آمریکا در خارج است. راجر حتی قبل از تایید شدن از سوی سنا که تشکیل آن پیش از روز شروع ریاست جمهوری جدید بعید است، جایگاه بزرگی در پشت میز سیاست خارجی ترامپ داشت.

ترامپ با این مجموعه اخراج ها و انتصابات جدید عملا اکثریت پرسنلی را که همچون گاردریل در برابر خروج سریع عمل می کردند، کنار زد.

دیدگاه های ترامپ در مورد کاستن از جای پای آمریکا در کشورهای خارجی یک مولفه محوری و پرسابقه دستور کار سیاسی او موسوم به اول آمریکا است. او بعد آنکه در ابتدای کار از جنگ عراق حمایت کرد، سال ها از جورج دبلیو. بوش، رئیس جمهور اسبق به خاطر جنگ های آمریکا در منطقه انتقاد کرد. ترامپ در زمان کمپین 2016 با حمله مستقیم به بوش از بابت جنگ در عراق و اشاره به اینکه او در جلوگیری از حملات 11 سپتامبر 2001 مغلوب شد، باعث بهت جمهوری خواستار هم حزب خودش شد.

اما چیزی که بسیاری از جمهوری خواستار نمی توانند درک نمایند، این است که مواضع ترامپ درباره به اصطلاح جنگ های بی سرانجام آمریکا سیاستی خوب است.

نارضایتی از این جنگ ها در میان بسیاری از محافظه کاران از جمله در جمع حلقه حاضر در انستیتوی کوچ و لیبرترین ها در میان جمهوری خواستار کنگره و حتی در میان چپ ها از جمله برنی سندرز رو به افزایش بوده است.

منتقدان خروج سریع از افغانستان قبل از رعایت شرایط توافق صلح اخیر از سوی طالبان نگران هستند که هرگونه کوشش برای خارج ساختن همه سربازان آمریکایی تا سرانجام امسال میلادی به طور بالقوه منجر به کشته های بیشتر در عرصه میدانی گردد. آنها با اشاره به تشدید خشونت ها در مدت اخیر در سراسر افغانستان نگران هستند طالبان پیروز به تصاحب مناطق بیشتر به ویژه در سمت جنوب که به صورت تاریخی مرکز قدرت این گروه بوده است، گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 658

به "نیویورک تایمز: تغییرات ترامپ در پنتاگون خروج از افغانستان را سرعت می بخشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیویورک تایمز: تغییرات ترامپ در پنتاگون خروج از افغانستان را سرعت می بخشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید